Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vilka kök fungerar bäst att köra på fotogen?
- Trådstartare Still Alive
- Start datum
Så är det på mitt kök också. Vrider jag moturs åker nålen upp och när jag vrider medurs försvinner rensnålen ner i hålet.De flesta kök reglerar man medurs för att minska lågan och stänga av. Moturs för att öka lågan och rensa.
/John
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
QS ser ut att sälja till Europa igen, men för Polaris-modell anger de inte fotogen som lämpligt bränsle....Av sånt som går enkelt att få tag i på ny-marknaden nu är det Optimus Polaris optifuel som är bäst - utan tvekan. Jagar man fram en tystbrännarhatt till sitt Polaris - så kan man sedan lugnt luta sig tillbaks... Från quietstove i USA kan man nog fortfarande få tag i olika tystbrännarhattar - men kostsamt blir det nog... Och möjligen måste du ordna fram en mellanhand (i en delstat utan Sales Tax) för att få till ett köp eftersom QS såvitt jag vet är utestängda från att sälja till/i EUropa. Men jag har gärna fel där, om någon vill testa nu efter det att i.Materialise har lämnat walk-over...
IMHO, YMMV etc.
/Odd
- QuietStove for Optimus Polaris: "It works with canister gas and white gas. No other fuel is compatible."
- QuietStove for Optimus Nova: "It works with white gas and kerosene. No other fuel is compatible."
- QuietStove for Primus OmniFuel/OmniFuel II: "It works with canister gas, white gas and kerosene. No other fuel is compatible."
Nja, jag har bara använt Gary Adams original, tillverkade hos i.Materialise i Belgien
och de har på mina Polaris fungerat alldeles utmärkt med fotogenbränsle. Om det
är så att QuietStoves kopior har någon liten skillnad i design/utförande/tillverkning
kan väl en sådan skillnad uppstå... Men naturligtvis är det en friskrivning (amerikansk
firma agerande på/från den amerikanska marknaden!) som följer med till EUropa när/
om de börjat sälja här. Bara ett köp och jämförande provningar kan besvara frågan...
Om någon tänker köpa in en QS Polarishatt - så kan jag tänka mig att swisha över
pengar för en extra åt mig oxo. Isf kontakta mig...
/Odd
och de har på mina Polaris fungerat alldeles utmärkt med fotogenbränsle. Om det
är så att QuietStoves kopior har någon liten skillnad i design/utförande/tillverkning
kan väl en sådan skillnad uppstå... Men naturligtvis är det en friskrivning (amerikansk
firma agerande på/från den amerikanska marknaden!) som följer med till EUropa när/
om de börjat sälja här. Bara ett köp och jämförande provningar kan besvara frågan...
Om någon tänker köpa in en QS Polarishatt - så kan jag tänka mig att swisha över
/Odd
Jadå, om någon ska beställa skulle jag också vilja pröva en sån. Har någon koll på vad priset blir med tull + moms + frakt . Den kostar ju 79,90 USD på hemsidan, blir det dubbelt upp i slutändan?Om någon tänker köpa in en QS Polarishatt - så kan jag tänka mig att swisha över
/Odd
Aktuellt
ANNONS
Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Jag köpte ett Optimus Polaris när XXL hade utförsäljning. Så jag tyckte att jag kunde chansa på en beställning hos QS. Räknar med att jag åker på tull. Kan rapportera hur det gick när jag har fått leveransen.Jadå, om någon ska beställa skulle jag också vilja pröva en sån. Har någon koll på vad priset blir med tull + moms + frakt . Den kostar ju 79,90 USD på hemsidan, blir det dubbelt upp i slutändan?
Jag beställde två stycken Quietstove för Optimus Polaris.
Leveransen tog sin tid, men gick att spåra via GlobalPost hela tiden:
2026-04-12 Lade beställningen
2026-04-15 Paketet skickades
2026-04-17 Paketet lämnar USA
2026-04-25 Paketet kommer till Holland
2026-04-29 Paketet lämnar Holland
2026-05-01 Paketet kommer till Sverige
2026-05-04 Passerat svenska tullen
2026-05-06 Paketet levererat i min brevlåda
2026-04-22 Leveransen dyker upp i PostNord-appen
2026-05-04 Notis om tull som betalas till PostNord
Kostnaden för två stycken hattar:
188,40 USD = 1764kr
Tull & service avgift: 139+100 = 239kr
Totalt: 2003 SEK, dvs 1000kr/st.
Den andra hatten är på väg till en medlem på detta forum, så tids nog är kommer det förhoppningsvis ett utförligt test. Hattarna kändes välgjorda. Har inte hunnit testa min ännu.
Leveransen tog sin tid, men gick att spåra via GlobalPost hela tiden:
2026-04-12 Lade beställningen
2026-04-15 Paketet skickades
2026-04-17 Paketet lämnar USA
2026-04-25 Paketet kommer till Holland
2026-04-29 Paketet lämnar Holland
2026-05-01 Paketet kommer till Sverige
2026-05-04 Passerat svenska tullen
2026-05-06 Paketet levererat i min brevlåda
2026-04-22 Leveransen dyker upp i PostNord-appen
2026-05-04 Notis om tull som betalas till PostNord
Kostnaden för två stycken hattar:
|
|
Tull & service avgift: 139+100 = 239kr
Totalt: 2003 SEK, dvs 1000kr/st.
Den andra hatten är på väg till en medlem på detta forum, så tids nog är kommer det förhoppningsvis ett utförligt test. Hattarna kändes välgjorda. Har inte hunnit testa min ännu.
Jag har ingen hatt från BernieDawg, drog mig för länge för att köpa en till mitt Polaris och så var det för sent…I alla fall köpte jag en tystbrännarhatt på ebay.de. Totalt kostade den mig något under 100€ så prismässigt jämförbar med hattarna från QuietStove.
Och hur är den? Jag har ingen annan hatt att jämföra med, men passformen var “sådär“. Krävdes en del filande på den del som går ner i brännarkoppen för att få den på plats mellan brännarens flänsar. När den väl monterats sitter den där den skall. Krävs nog ganska mycket våld för att lossa den från en kall brännare! I övrigt var finishen riktigt fin.
Brännaren blev så klart mycket tystare, men inte riktigt lika tyst som mitt Optimus 111C. Nu eldar jag mest fotogen, men brännaren som tidigare varit lite svårtänd med gasol är nu lättstartad även med gasol. Jag skulle också säga att den är mer lättreglerad.
Allt som allt gör hatten sitt jobb och gör en väl högljudd brännare mycket mer användbar.
Och hur är den? Jag har ingen annan hatt att jämföra med, men passformen var “sådär“. Krävdes en del filande på den del som går ner i brännarkoppen för att få den på plats mellan brännarens flänsar. När den väl monterats sitter den där den skall. Krävs nog ganska mycket våld för att lossa den från en kall brännare! I övrigt var finishen riktigt fin.
Brännaren blev så klart mycket tystare, men inte riktigt lika tyst som mitt Optimus 111C. Nu eldar jag mest fotogen, men brännaren som tidigare varit lite svårtänd med gasol är nu lättstartad även med gasol. Jag skulle också säga att den är mer lättreglerad.
Allt som allt gör hatten sitt jobb och gör en väl högljudd brännare mycket mer användbar.
Liknande trådar
- Svar
- 26
- Visningar
- 3 M
Dela: