Vilka kök fungerar bäst att köra på fotogen?

Kuggstången och rensnålen kanske inte är kuggad nog långt ned??

Se inlägg #21. Du har vridit reglageratten max till vänster dvs moturs och placerar kuggstången nere i snäckan och vrider vredet åt höger för att sänka ned kuggstång och rensnål.

Thure

Senast ändrad:

Se inlägg #21. Du har vridit reglageratten max till vänster dvs moturs och placerar kuggstången nere i snäckan och vrider vredet åt höger för att sänka ned kuggstång och rensnål.

Thure
Jag vred åt vänster ( moturs ) när jag satte dit rensnålen. I denna manual står det att det är åt det hållet man skall vrida.

Bilagor

• Screenshot_20251210_150345_Brave.jpg
    Screenshot_20251210_150345_Brave.jpg
    662.9 KB · Visningar: 8
Det brukar vara så att rensnålen ska vara lite lös när reglaget är stängt. Sitter rensnålen fast när man har stängt ventilen så går kuggstången i botten innan ventilen har stängts, och då kan man inte stänga av bränsleflödet. Rensnålen sitter då fel i kuggarna.

Jag brukar sticka nålen i änden på en tändsticka så kan man hålla i tändstickan när man passar in nålen. Man kan också känna om den sitter lite löst eller ej.

Det brukar vara så att rensnålen ska vara lite lös när reglaget är stängt. Sitter rensnålen fast när man har stängt ventilen så går kuggstången i botten innan ventilen har stängts, och då kan man inte stänga av bränsleflödet. Rensnålen sitter då fel i kuggarna.

Jag brukar sticka nålen i änden på en tändsticka så kan man hålla i tändstickan när man passar in nålen. Man kan också känna om den sitter lite löst eller ej.
Det där med att fästa nålen i tändsticka lyckades jag inte med. Träet var för hårt för nålen att penetrera. Jag stack istället nålen i ett radergummi i ändan på en penna som jag förde in uppifrån. Nålen sitter definitivt löst när jag skruvar upp den ( om inte munstycket är på plats ).

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
Det där med att fästa nålen i tändsticka lyckades jag inte med. Träet var för hårt för nålen att penetrera. Jag stack istället nålen i ett radergummi i ändan på en penna som jag förde in uppifrån. Nålen sitter definitivt löst när jag skruvar upp den ( om inte munstycket är på plats ).
På de kök jag har haft ska den vara lite lös även när den är nerskruvad så långt det går. Det finns ett litet glapp i kuggarna.

Det som ska ta stopp när man skruvar ner nålen är att ventilen stängs, inte att kuggstången tar i botten av brännaren.

På de kök jag har haft ska den vara lite lös även när den är nerskruvad så långt det går. Det finns ett litet glapp i kuggarna.

Det som ska ta stopp när man skruvar ner nålen är att ventilen stängs, inte att kuggstången tar i botten av brännaren.
Det där med att kuggstången tar i botten av brännaren, vad innebär det?

Det där med att kuggstången tar i botten av brännaren, vad innebär det?
Att vridningen av ventilaxeln tar stopp INNAN ventilsätet längst in har stängt sig.
/Odd

PS
Det har inte nämnts här, vad jag kommer ihåg, men det kan vara felkuggad rensstång också:
det finns visst 5-kuggade och det finns visst 6-kuggade [eller om det möjligen var 4-kuggade och
5-kuggade rensnålar?
] - de ser i princip likadana ut men de ger olika utväxling av rörelsen visavi
ventilaxelns vridningsgrader...

Senast ändrad:
Att vridningen av ventilaxeln tar stopp INNAN ventilsätet längst in har stängt sig.
/Odd

PS
Det har inte nämnts här, vad jag kommer ihåg, men det kan vara felkuggad rensstång också:
det finns visst 5-kuggade och det finns visst 6-kuggade [eller om det möjligen var 4-kuggade och
5-kuggade rensnålar?
] - de ser i princip likadana ut men de ger olika utväxling av rörelsen visavi
ventilaxelns vridningsgrader...
Hur skall jag sätta i rensnålen för att det fungera? Uppenbarligen har jag gjort något fel.

Thure
Varifrån kommer uppgifterna att man skall vrida vredet medurs när rensnålen monteras?

Varifrån kommer uppgifterna att man skall vrida vredet medurs när rensnålen monteras?
Från verkligheten.

Börja med att vrida ventilaxeln fullt mot stängt. När du sedan håller ner rensnålen i hålet
[där munstycket normalt sitter] så fångas första kuggen på rensnålen upp mot ventil-
axelns kuggar (klicka sedan moturs lika många klick som din rensnål har kuggar, då
är du rätt injusterad i höjd) - när du sedan vrider ventilaxeln medurs så engagerar
ventilaxelns kuggar rensnålens nedersta kugg - och drar med sig rensnålen nedåt
genom att sedan succesivt engagera resten av rensnålens kuggar... När ventilkäglan/
konan längst in på ventilaxeln nått sitt ändläge i ventilsätet [=ventilen är helt stängd]
- så går det inte att vrida medurs längre - och då är [ska vara] rensnålen helt neddragen
under det utrymme som munstycket kommer att ta upp när det återmonteras ner i sin
plats. När du därefter vrider moturs så kommer rensnålens ståltrådstagg att titta upp
genom munstyckets hål... Under förutsättning att man har RÄTT rensnål, med 5 eller 6
kugg för den brännare/ventilaxel man har - vilket antagligen är beroende på gängningen
som är skuren i ventilaxeln - för att slaglängden på rensnålen ska bli rätt...
/Odd

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips