Soda bakpulver löst i dest H2O har jag brukat över natten på delade mässingdelar. Skjölt i rent kranvatten. Luktar föga.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vilka kök fungerar bäst att köra på fotogen?
- Trådstartare Still Alive
- Start datum
Biltema sælger "bagepulver" til rengøring.
Bikarbonat 550 g
Miljövänligt och naturligt rengöringsmedel. För tvätt och rengöring både inom- och utomhus.
www.biltema.se
Också https://www.biltema.se/hem/stadning/rengoringsprodukter/spisrent-kaminrengoring-500-ml-2000046533 som Odd föreslog.
Thure
Thure
Denna löser hårt ingrott sot från vedeldning på min glasruta på kakelugnen på ett bra sätt.
Hur det funkar på sot på metal har jag inte provat.
/Patrik
Skall det inte vara en innerhuv till själva tystbrännarhatten på Optimus 111? Enligt en skiss jag har över köket skall det finnas det, men det kök jag köpt finns bara ytterhuven.
Det är ju en 111T (för alla andra som inte orkar scrolla up)
Här finns en skiss med reservdelar så vi prata om samma delar
www.berniedawg.com
Ja där finns en innerhuv med Nr. 2180 och den behövs.
Men oroa dig inte för mycket, Fogas har den på lager.
Henning
Här finns en skiss med reservdelar så vi prata om samma delar
Optimus 111T Stove Manual and Instructions | BernieDawg Stove Lab
www.berniedawg.com
Men oroa dig inte för mycket, Fogas har den på lager.
Tusentals gasolprodukter på nätet
fogas.se
Henning
Aktuellt
ANNONS
Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig
Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.
Jag läste i en manual till Optimus 111 att ytterhuven skall sitta fast med "bajonettfattning". Vad skall skall den fästas i? Jag hittar ingenting på mitt kök att sätta fast ytterhuven i.
Det är två flärpar i den tallrik som huven med mönstret av brännarhål vilar på. Huven är lite tilltryckt så att man kan få till bajonettlåsning mellan flärparna i underkanten.
Edit ovanstående gäller på mitt KAP-kök. På mitt 111T så är det i stället lite större stansade hål i tallriken där bleck i underkant av huven sticks ned och vrids fast. Torde eventuellt framgå av bilderna i ett av mina tidigare inlägg https://www.utsidan.se/forum/thread...att-koera-pa-fotogen.96417/page-2#post-938238
Thure
Edit ovanstående gäller på mitt KAP-kök. På mitt 111T så är det i stället lite större stansade hål i tallriken där bleck i underkant av huven sticks ned och vrids fast. Torde eventuellt framgå av bilderna i ett av mina tidigare inlägg https://www.utsidan.se/forum/thread...att-koera-pa-fotogen.96417/page-2#post-938238
Thure
Senast ändrad:
Jag bifogar några bilder på mitt kök.Det är två flärpar i den tallrik som huven med mönstret av brännarhål vilar på. Huven är lite tilltryckt så att man kan få till bajonettlåsning mellan flärparna i underkanten.
Thure
Bilagor
Dom där delarna verkar inte vara omedelbart kompatibla. Din brännare har tallrik med flärpar som du skall vrida fast hatten i. Din hatt passar i den typ av spår som finns i tallriken på min brännare som jag visade i inlägg 21.
Nedan ett par bilder på min defekta gamla KAP-brännare med den typ av bajonett som jag beskrev först. Du ser också innerhatten / innerhuven (2180 som du saknar) när jag tagit av ytterhatten 2183 på den andra bilden. Kragningen på hatten / hattbrättet är lite avfasad där man trycker ner hatten mellan flärparna innan man vrider till och låser.
Tungorna nedåt - utåt på din hatt passar alltså i hålen på min tallrik i inlägg 21 överst på brännardelen men är inte avsedd för din brännare. Med lite metallslöjd borde du kunna få till det ändå.
Har du vägarna förbi Bagarmossen med ditt kök kan vi kolla om mina gamla delar funkar på ditt kök. Eller så anlitar du Fogas.
Thure
Nedan ett par bilder på min defekta gamla KAP-brännare med den typ av bajonett som jag beskrev först. Du ser också innerhatten / innerhuven (2180 som du saknar) när jag tagit av ytterhatten 2183 på den andra bilden. Kragningen på hatten / hattbrättet är lite avfasad där man trycker ner hatten mellan flärparna innan man vrider till och låser.
Tungorna nedåt - utåt på din hatt passar alltså i hålen på min tallrik i inlägg 21 överst på brännardelen men är inte avsedd för din brännare. Med lite metallslöjd borde du kunna få till det ändå.
Har du vägarna förbi Bagarmossen med ditt kök kan vi kolla om mina gamla delar funkar på ditt kök. Eller så anlitar du Fogas.
Thure
Senast ändrad:
Jag har införskaffat en innerhuv. Men om jag förstår dig rätt så passar inte ytterhuven jag har till köket. Jag har startat köket ett par gånger och då har det funkat, men det kanske inte var så klokt gjort av mig om jag har fel ytterhuv. Jag bor i Jokkmokk, men jag kommer att vara i Stockholm ett par dagar efter nyår. Men kanske kan jag fixa det innan dess. Det vore det allra bästa.Dom där delarna verkar inte vara omedelbart kompatibla. Din brännare har tallrik med flärpar som du skall vrida fast hatten i. Din hatt passar i den typ av spår som finns i tallriken på min brännare som jag visade i inlägg 21.
Thure
Visa bilaga 47663Visa bilaga 47664
Liknande trådar
- Svar
- 29
- Visningar
- 5 K
- Svar
- 23
- Visningar
- 3 M
Dela: