Vilka kök fungerar bäst att köra på fotogen?

Skall det inte vara en innerhuv till själva tystbrännarhatten på Optimus 111? Enligt en skiss jag har över köket skall det finnas det, men det kök jag köpt finns bara ytterhuven.

Aktuellt

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Jag läste i en manual till Optimus 111 att ytterhuven skall sitta fast med "bajonettfattning". Vad skall skall den fästas i? Jag hittar ingenting på mitt kök att sätta fast ytterhuven i.

Det är två flärpar i den tallrik som huven med mönstret av brännarhål vilar på. Huven är lite tilltryckt så att man kan få till bajonettlåsning mellan flärparna i underkanten.

Edit ovanstående gäller på mitt KAP-kök. På mitt 111T så är det i stället lite större stansade hål i tallriken där bleck i underkant av huven sticks ned och vrids fast. Torde eventuellt framgå av bilderna i ett av mina tidigare inlägg https://www.utsidan.se/forum/thread...att-koera-pa-fotogen.96417/page-2#post-938238

Thure

Senast ändrad:
Det är två flärpar i den tallrik som huven med mönstret av brännarhål vilar på. Huven är lite tilltryckt så att man kan få till bajonettlåsning mellan flärparna i underkanten.

Edit ovanstående gäller på mitt KAP-kök. På mitt 111T så är det i stället lite större stansade hål i tallriken där bleck i underkant av huven sticks ned och vrids fast. Torde eventuellt framgå av bilderna i ett av mina tidigare inlägg https://www.utsidan.se/forum/thread...att-koera-pa-fotogen.96417/page-2#post-938238

Thure
Jag bifogar några bilder på mitt kök.

Bilagor

• 20251105_171540.jpg
    20251105_171540.jpg
    1.8 MB · Visningar: 14
  • 20251105_171525.jpg
    20251105_171525.jpg
    2.4 MB · Visningar: 14
  • 20251105_171546.jpg
    20251105_171546.jpg
    1.7 MB · Visningar: 14
Dom där delarna verkar inte vara omedelbart kompatibla. Din brännare har tallrik med flärpar som du skall vrida fast hatten i. Din hatt passar i den typ av spår som finns i tallriken på min brännare som jag visade i inlägg 21.

Nedan ett par bilder på min defekta gamla KAP-brännare med den typ av bajonett som jag beskrev först. Du ser också innerhatten / innerhuven (2180 som du saknar) när jag tagit av ytterhatten 2183 på den andra bilden. Kragningen på hatten / hattbrättet är lite avfasad där man trycker ner hatten mellan flärparna innan man vrider till och låser.

Tungorna nedåt - utåt på din hatt passar alltså i hålen på min tallrik i inlägg 21 överst på brännardelen men är inte avsedd för din brännare. Med lite metallslöjd borde du kunna få till det ändå.

Har du vägarna förbi Bagarmossen med ditt kök kan vi kolla om mina gamla delar funkar på ditt kök. Eller så anlitar du Fogas.

Thure

20251105_180520.jpg
20251105_180646.jpg

Senast ändrad:
Dom där delarna verkar inte vara omedelbart kompatibla. Din brännare har tallrik med flärpar som du skall vrida fast hatten i. Din hatt passar i den typ av spår som finns i tallriken på min brännare som jag visade i inlägg 21.

Nedan ett par bilder på min defekta gamla KAP-brännare med den typ av bajonett som jag beskrev först. Du ser också innerhatten / innerhuven (2180 som du saknar) när jag tagit av ytterhatten 2183 på den andra bilden. Kragningen på hatten / hattbrättet är lite avfasad där man trycker ner hatten mellan flärparna innan man vrider till och låser.

Tungorna nedåt - utåt på din hatt passar alltså i hålen på min tallrik i inlägg 21 överst på brännardelen men är inte avsedd för din brännare. Med lite metallslöjd borde du kunna få till det ändå.

Har du vägarna förbi Bagarmossen med ditt kök kan vi kolla om mina gamla delar funkar på ditt kök. Eller så anlitar du Fogas.

Thure

Visa bilaga 47663Visa bilaga 47664
Jag har införskaffat en innerhuv. Men om jag förstår dig rätt så passar inte ytterhuven jag har till köket. Jag har startat köket ett par gånger och då har det funkat, men det kanske inte var så klokt gjort av mig om jag har fel ytterhuv. Jag bor i Jokkmokk, men jag kommer att vara i Stockholm ett par dagar efter nyår. Men kanske kan jag fixa det innan dess. Det vore det allra bästa.

Du borde kunna fila till din hatt så att den passar och går att vrida till så den sitter kvar, opraktiskt om den lossnar vid transport.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips