Vilka kök fungerar bäst att köra på fotogen?

Lite uppgifter om 111 Hikerköket från förpackningskartongen. Bränsletanken rymmer 500 ml oklart om det är totalt eller rekommenderad volym. Brinntid 2 timmar. Vikten uppges till 1500 gram, troligen är det tomvikten med de olika tillbehören men utan kokkärl. Köket levererades med tändpasta i tub och ett servicekit.

Jag bodde under min uppväxt från 1960 till 1975 i olika delar av Upplands Väsby kommun och minns fabriken som låg utmed järnvägen strax söder om stationen. Optimus fabrik - Stockholms läns museum https://share.google/qTIUeT35Rxrx8Zbaa

Thure

Lite uppgifter om 111 Hikerköket från förpackningskartongen. Bränsletanken rymmer 500 ml oklart om det är totalt eller rekommenderad volym. Brinntid 2 timmar. Vikten uppges till 1500 gram, troligen är det tomvikten med de olika tillbehören men utan kokkärl. Köket levererades med tändpasta i tub och ett servicekit.

Jag bodde under min uppväxt från 1960 till 1975 i olika delar av Upplands Väsby kommun och minns fabriken som låg utmed järnvägen strax söder om stationen. Optimus fabrik - Stockholms läns museum https://share.google/qTIUeT35Rxrx8Zbaa

Thure
Tankens totalvolym är 500 ml, fyll tanken max 3/4 av totalvolymen.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
En tratt för att fylla på sprit i förvärmningskoppen tror jag är en vettig pryl att ha till hands. Lätt att spilla annars.

Thure

Likadant är en uppklippt o tillplattad ölburk i aluminium inlagd i botten av
köket, som värmereflektor, en vettig komplettering. Det ökar IR-strålningen
uppåt och håller bottenytan svalare...
/Odd

Köpte ett begagnat Optimus Hiker via Kvibergs överskott i veckan efter tipset ovan. Fungerar men rensnålen verkar vara borta och det är lite klen maxeffekt så det får bli att skaffa en servicesats. Nån som vet om det går att få tag på bara rensnålen med kuggstången?
Om du inte får den från Fogas kolla med tyska hytta.de

Düsennadel für Regulierbrenner​
#11 · mit 5 Zähnen · für Optimus, Primus, Taylor​
Für weitere Infos bitte klicken.
FOF-5219​

Det verkar (!) vara rensnålen till din kök (Optimus Nr 2457 - 2455 är den som finns i 111-B), synd att jag inte tänkte på det när jag beställde därifrån ifjol - jag har ju två 111-T och en har ingen rensnål...

Henning

Tack för länken Henning. Bör vara
Düsennadel für Regulierbrenner​
#11​
Och på samma sida finns även den portugisiska brännaren som kan ersätta Optimus 207B i t ex KAP Arkticköket
Regulierbrenner Hipolito S825 se skärmdumpen nedan.

Thure

Screenshot_20250824_194857_Chrome.jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips