Varg

Att lyssna på någon är väl inte samma sak som att låta denne någon bestämma?

Jag lyssnar dagligen noga på mina barn och involverar dem i mitt beslutsfattande. Ibland blir det som de vill och ibland "kör jag över dem" och fattar ett beslut som inte alls faller dem i smaken. Men lyssnar på dem, och involverar dem i beslutsfattandet gör jag :)

Edit: Detta trots att de är fler än jag.
 
Senast ändrad:
Helt rätt tolkat av dig.
Det enda alternativen som är framtidsmässigt hållbart och som kan sammanfalla med
lagliga metoder

I så fall har vi samma grundläggande vision för vargstammen. Men jag gissar på att våra åsikter går lite isär vad gäller detaljer som storleken på vargstammen etc... vilka jag inte har ambitionen att reda ut på detta forum.

Då lämnar jag arenan fri för alla som vill dryfta det svenska ordet "involvera". ;-)
 
USA har i dagarna plockat bort vargen från "red list"-djuren, dvs inte längre utrotningshotad.

Stater får numera självbestämmande vad gäller att hantera alla problemvargar som ger sig på boskap och går in i samhällen.
 
Nya landsbygden:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/filmade-en-varg-utanfor-fonstret

Helt naturligt beteende enligt forskaren. Finns absolut ingen anledning till oro.


Självklart känns detta trivsamt för alla på landet, en varg bredbvid sovande barn i barnvagn är väl helt naturligt. Den är ju nyfiken bara. Kul att släppa ut hunden på gården, kul att låta barnen gå ut och leka. Allt är fullständigt naturligt.



Skumt dock att samma myndighet anser att björnar som är nyfikna oftast skall avlivas. Riktigt märkligt.


För att inte nämna den "unga,naturliga och nyfikna" vargen i Malung som efter skyddsjakten visade sig vara fullvuxen. Skumt sa Bull.
Även skumt att finska, amerikanska och andra utländska myndigheter klassar detta vargbeteende som helt onaturligt och anser att de oftast bör skjutas.
För att skapa acceptans om inte annat.
 
Du anser att det är konstigt att folk är upprörda över att ha vargar i trädgården? (räcker oftast med ett frågetecken)

Då tar vi en längre version av citatet

– Man törs inte prata om det, så känsligt är det. Jag är varken för eller emot, jag tycker bara det var fint att få se det här djuret.

Tror inte du har ritkigt rättt tolkning av vad hon tycker är fel. Att hon knappt vågar prata varg där hon bor är ju inte bra. Ska en människa behöva vara rädd för att tala om saker? Det tycker ionte jag, man bör våga prata om vad som helst, men bör våga ha vilen åsikt som helst

SÅ en rak fråga:

Anser du att man ska få ha vilken åsikt som helst i vargfrågan om man bor i Dalarna?

Ett enkelt ja eller nej räcker så bra;)
 
Då tar vi en längre version av citatet

– Man törs inte prata om det, så känsligt är det. Jag är varken för eller emot, jag tycker bara det var fint att få se det här djuret.

Tror inte du har ritkigt rättt tolkning av vad hon tycker är fel. Att hon knappt vågar prata varg där hon bor är ju inte bra. Ska en människa behöva vara rädd för att tala om saker? Det tycker ionte jag, man bör våga prata om vad som helst, men bör våga ha vilen åsikt som helst

SÅ en rak fråga:

Anser du att man ska få ha vilken åsikt som helst i vargfrågan om man bor i Dalarna?

Ett enkelt ja eller nej räcker så bra;)

Självklart.

problemet är ju nu bara att vargar går omkring i trädgårdar. Om några år, när älgen är borta så kommer det att bli riktigt otrevligt.Alltså. det som "varghatarna" alltid sagt är på väg att besannas.

Så: är det konstigt att folk är riktigt, riktigt upprörda över att ha vargar inne i trädgårdar numera?

Ja eller nej funkar bra ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.