Varg

[/I]

2 I ett civiliserat demokratiskt samhälle så tar man inte beslut som ställer till skada för minoriteter, även fast det är en ganska stor minoritet.
3 Du menar att har man inte blivit byrådirektör eller av motsvarande rang så ska man inte ha rösträtt?
4 Ja jag förstår skillnaden...du önskar inte avliva folk utan du hoppas på att dom självdör?
5 Kunskaper som kom från dina förfäder var värdelösa, därför försöker du tänka själv.
Jag har då förståelse för att det tar tid att bygga upp en egen kunskapsbank.
6 Dom sanna vargsupportrarna inom Sveriges gränser samlades i Rättvik i höstas.
Många av dom var säkert seriösa vargvänner och inte enbart jakthatare som den stora massan.
Dom var mellan 150-200 st. "väldigt, väldigt många " känns dock lite överdrivet.

2: Några såna beslut är inte heller fattade.
3: Tyvärr står demokratin och faller med befolkningens förmåga.
4: Jag VET att de självdör.
5: Jag tänker själv och lär mig av andras misstag, inklusive mina förfäder.
6: Jag är mycket imponerad över din statistiska analys. Jag var inte där så inklusive mig är de 151-201 st. Troligen finns en och annan ytterligare.
 
Citat:
Ursprungligen postat av Rea
Trött jag blir på dessa surmasar!! Jag bor själv bland både varg och björn och inte går jag och är direkt rädd för någon av dem men har respekt för dem. Mitt barn som är 9år går själv till skolbussen varje dag och jag har frågat om hon är rädd för varg eller björn -nää pappa men det var kul när vi såg björnen i skogen.
Jag har träffat på björn i norge när jag var 7år gammal och det var alldeles för nära. Hela min familj gick på en björn som låg och sov och jag kan säga att jag aldrig förr eller senare har varit så rädd i hela mitt liv. Det jag kommer ihåg är att jag såg en björn ståendes på bakbenen och en lurvig mage
5- 10m ifrån mig. Vi gjorde det man inte ska göra och vände om och sprang allt vi kunde, men som tur var blev björnen lika rädd och sprang åt sitt håll. Efteråt var vi in på en turistbyrå och berättade vad vi varit med om och personen på turistbyrån som vi pratade med kände en viltvårdare som ville komma i kontakt med oss. Vi visade platsen var vi träffat på björnen och viltvårdaren berättade att de inte haft björn där på 10år. Sedan hamnade vi i lokalpressen som den svenska familjen som hade sett en björn i dessa fjäll.
Jag har uteslutande hållit på med idrott som handlar om att vara i naturen och jag kan ärligt säga att jag inte varit rädd efteråt fast jag var barn.
Jag har varit och vandrat i Alaska och håller man sig ifrån älvarna med ca 200m så behöver man inte vara särskilt rädd om man uppträder på ett korrekt sätt.
Det hela grejjen handlar om är att vargen tar köttet för köttjägarna. Säg att det är på det viset så får ni respekt från mig men kom inte körandes med larvet om att de äter barn och gamla, det blir bara ett löjets skimmer av det hela.
Det känns som den gamla häxprocessen som "hängde" kvar i Älvdalen som sista plats i sverige tills konungen fick ryta i och säga till dem att det inte fanns häxor. Mycket handlar väl om upplysning.
Skrivet av en surmas som inte känner igen sig i dessa faror på landsbygden.
Mvh, Johan Karlsson

Nej REA jag tror inte att björnen eller vargen äter upp dig så länge det finns bättre alternativ.
Ditt inlägg känns seriöst ända tills du pratar om häxor...
-vi har passerat det stadiet...


Jag skrev inte att JAG var rädd för varg. Jag tycker det är helt relevant att härleda till häxprocessen när man har som argument att varg äter barn. Tror inte du är så korkad så du inte förstod vad jag menade med häxprocessen....eller?

Ta bort personerna som har detta påstående som argument från debatten i media, det skulle både du och jag vinna på (för jag är jägare som du men med en helt annan syn på det hela).

Jag är en jägare både på vilt och på kvinnor men törs gå ut i skogen utan vapen, törs du Aktiv-Lustmördare? (Se ironin i den sista meningen och bli inte en surmas ;)

God Jul på dig Gubbe!

Mvh, Johan Karlsson

Riktigt fyndig betraktelse må jag säga.
Speciellt synpunkten om den lilla grupp extremister som baserar sina argument på rena vanföreställningar (som att vargen äter barn eller innebär slutet för landsbygden och vår historia).


När man läser många påföljande inlägg är det alltid lika beklämmande att höra en liten extremgrupp åberopa demokrat när de vill tvinga på majoriteten av landets befolkning sina tokiga idéer, mer diktatur än så blir det ju knappast.

Åsikts- och Yttrandefriheten i vårt land innebär att denna lilla grupp får berätta vitt och brett om sina tankar och åsikter hur tokiga de än må vara. Samma åsikts- och yttrandefrihet innebär också att den stora majoriteten av landets befolkning kan välja att inte lyssna på skitpratet, men detta verkar extremisterna ha väldigt svårt att ta och börjar genast snacka om mediala sammansvärjningar och åsiktsförtryck.
 
Riktigt fyndig betraktelse må jag säga.
Speciellt synpunkten om den lilla grupp extremister som baserar sina argument på rena vanföreställningar (som att vargen äter barn eller innebär slutet för landsbygden och vår historia).
När man läser många påföljande inlägg är det alltid lika beklämmande att höra en liten extremgrupp åberopa demokrat när de vill tvinga på majoriteten av landets befolkning sina tokiga idéer, mer diktatur än så blir det ju knappast.
Åsikts- och Yttrandefriheten i vårt land innebär att denna lilla grupp får berätta vitt och brett om sina tankar och åsikter hur tokiga de än må vara. Samma åsikts- och yttrandefrihet innebär också att den stora majoriteten av landets befolkning kan välja att inte lyssna på skitpratet, men detta verkar extremisterna ha väldigt svårt att ta och börjar genast snacka om mediala sammansvärjningar och åsiktsförtryck.

Jag tror att du helt har missuppfattat maktbalansen i vargfrågan. Dom som vill proppa landet fullt
av varg är dom extrema minoriteterna (som du antar jag). Men du har heller inte särskilt stor chans
att påverka regeringspolitiken. Regering är fullt medveten om detta och ni kan inte tillåtas
ställa till hur mycket skada som helst.

Makten står mellan sverige och EU och EU har tyngre beväpning.
Du och dina kollegor från Rättvik är en exotisk parantes...
 
Jag tror att du helt har missuppfattat maktbalansen i vargfrågan. Dom som vill proppa landet fullt
av varg är dom extrema minoriteterna (som du antar jag). Men du har heller inte särskilt stor chans
att påverka regeringspolitiken. Regering är fullt medveten om detta och ni kan inte tillåtas
ställa till hur mycket skada som helst.

Makten står mellan sverige och EU och EU har tyngre beväpning.
Du och dina kollegor från Rättvik är en exotisk parantes...

Tillhör jag en extremistgrupp nu för att jag förespråkar demokrati?
 
Jag tror att du helt har missuppfattat maktbalansen i vargfrågan. Dom som vill proppa landet fullt
av varg är dom extrema minoriteterna (som du antar jag). Men du har heller inte särskilt stor chans
att påverka regeringspolitiken. Regering är fullt medveten om detta och ni kan inte tillåtas
ställa till hur mycket skada som helst.

Makten står mellan sverige och EU och EU har tyngre beväpning.
Du och dina kollegor från Rättvik är en exotisk parantes...

Det här visar tydligt storhetsvansinnet och den brist på ödmjukhet som finns bland vissa. Att referera till artiklar skrivna av partiska organisationer har man också sett förr likaså den totala oviljan att anpassa sig till det rådande faktum att merparten av befolkningen gärna vill ha varg. Det finns dock ett och annat seriöst och respektvärt skriveri även i jaktkretsar.
 
Det här visar tydligt storhetsvansinnet och den brist på ödmjukhet som finns bland vissa. Att referera till artiklar skrivna av partiska organisationer har man också sett förr likaså den totala oviljan att anpassa sig till det rådande faktum att merparten av befolkningen gärna vill ha varg. Det finns dock ett och annat seriöst och respektvärt skriveri även i jaktkretsar.

Om du kan inse skillnaden av förvaltning av varg i förhållande till fri tillväxt av varg så är
du med i debatten.

Och majoriteten vill att den skall förvaltas (jagas)
 
Jag protesterade mot extremgruppers försök att styra svensk politk på ett ickedemokratisk sätt.
Tycker du det är bra att låta små extremistgrupper styra vårt land och tvinga befolkningen vad den ska göra och inte?

Låter som en konstig beskrivning..men jag antar att du menar den lilla extremistgruppen
jägare /djur-bönder/hästägare/hundägare.
Vad har dom tvingat den andra delen av befolkningen att göra?
Kan vi få ett konkret exempel?

Du anar inte vad vi extremister är tvingade till..
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.