Våra trotjänare - utrustning som håller år efter år

Bilagor

• 1743529186663.png
    1743529186663.png
    156.5 KB · Visningar: 29
Jag har också ett par gamla Cébé liggande, de användes flitigt på 90-talet. Jag brukade säga att deras reklamslogan borde vara: "Halvera din fjällupplevelse, använd Cébé glaciärglasögon!"

De immade alltid igen så förbenat, så man såg inget av fjällen runt omkring.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Malmbergs Tarfala tält, inköpt 1972, är det bästa jag haft vad gäller lite besvär med kondens. Ett ryggåstält med 2 absider och med Bomullsinnertält. Yttertältet kan användas separat och är perfekt för rast i regn. Har det fortfarandet kvar men används sällan numer men fram tills för 15 år sedan användes det frekvent. Dragkedjorna utbytt.
Blomgrens långfärdsskridsko 55 cm i lättmetall och fasthäl inköpta 1980. Numer ombyggda till löshäl och används som vårisskridsko då skenan dels är lång och 1,5 mm.
Har också mitt Trangia 25 inköpt 1971 som fortfarande fungerar bra med original brännare. Har en skön patina :)

Tarfalatället 3p inköpt 1971 brukades flitigt långt in på 2000-talet. 3,4 kg så det blev bil och mc-tält.
Mina 25 o 27 Trangia inköpta samma år.
FR Expedition 70+30 från samma runda brukas än. Med vissa brukstecken.

Det förutsätter ju att produkten har ett berättigande och skall ersättas. En champagnevisp i guld håller säkert länge men det är tveksamt om det är en hållbar produkt och ett bra exempel på 'hållbarhet'. https://sv.wikipedia.org/wiki/Champagnevisp
Säg inte det. Man kan ju t.ex. tänka sig att två personer som gillar olika mycket bubblor i sin champagne, kan dela en flaska istället för att korka upp två olika sorter, om den som gillar mindre bubbel får använda sin visp.

On topic blir nog en amerikansk fältflaska med tillhörande mugg och fodral som jag fick som souvenir av en kompis i mellanstadiet. Den fick vara med som enda kokkärl en bit upp i tonåren och kokade kaffe på en esbitbrännare och över mången lägereld de åren. I lumpen följde den med som extra vattenflaska, och även efter det har den gjort tjänst när det känts för komplicerat att plocka med sig trangiat.
Nu är dess fodral slitet till bristningsgränsen, så den får vila sig på hyllan. Muggen som är äldst i settet är från 1918.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips