Välja första hjälpen kit - lifesystems

Om du saknar kunskapen att sätta ihop en kit, betyder det kanske även bristande kunskap på att använda sjukvårdsutrustningen?

Det är bra att lära sig vad som behövs, i vilken situation, och hur man använder den utrustningen man bär med sig.
 
Apoteket

Som Sara säger, kunskap kan man inte köpa sig utan det måste övas in.

Rekommenderar dig att helt enkelt gå in på vilket apotek som helst och köpa följande bas saker!
* Compeed skavsårsplåster.
* Stödförband.
* Skavsårstejp...kan användas förebyggande.
* Ett par vanliga plåster.

Där har du basen...sedan kan man bygga på med allt möjligt, en liten pincett, Alvedon, myggstift, solskydd, hudkräm mm.

Hur man lindar en stukad fot kan man bla lära sig på https://www.youtube.com/watch?v=UbRjyppsu-w ...sedan bara träna på någon kompis :)
 
Mitt förslag är att köra på Trek First Aid Kit om du vill en en enkel grund att ha med som samtidigt är lätt. Detta kit var det första jag personligen köpte och det har fungerat bra.

Det enda jag tyckte var dåligt var deras plåster, som hade ett väldigt kletigt klister/lim som satt kvar länge efter. Vet inte om de har bytt plåster sedan dess. Nu är alla plåster bytta mot IKEA:s som jag faktiskt tycker är riktigt bra.

Nu kör jag mest med deras Mountain First Aid Kit. Ett i bilen och ett hemma. Ett av dem åker också med på uteturerna familjen gör. Detta kit är bra mycket större och tyngre, men med en större möjlighet att åtgärda fler och större skador. Detta har jag dock också bytt ut lite saker i men överlag är jag nöjd även med det.
 
Första hjälpen för mig är att kunna ta hand om människor för att rädda liv dvs några stora första förband, ev andningsmask, något som kan snöra av, vätskeersättning, rent vatten och en bra telefon med täckning. Har man inte kunskap att kunna använda ovanstående så skaffa det innan nästa tur.

Sen finns det bra att ha saker som plåster, skavsårsplåster, febernedsättande, pincett, förstoringsglas, tejp osv men det räknar jag inte in i första hjälpen utan som sjukvård.
 
Mitt förslag är att köra på Trek First Aid Kit om du vill en en enkel grund att ha med som samtidigt är lätt. Detta kit var det första jag personligen köpte och det har fungerat bra.

Jag köpte också Trek First Aid Kit inför min första fjällvandring för några år sedan. Det är en bra grund och en bra förpackning som är lätt att hitta i ryggsäcken. Men jag har kompletterat och bytt ut delar. En karta 200mg Ipren, fotsalva, bättre och vattentåliga plåster samt Compeed plåster är det jag främst behövt.

Första förband förvaras i höger benficka.
 
Tänk genom vad du tror kan hända och hur sannolikt.
Avsnörande förband, andningsmask osv. är ganska osannolikt att man behöver i fjällen. Betrakta det mer som ett kitt för att kunna åtgärda sår och blessyrer på dig själv. Annars får man kånka med sig allt från första förband till hjärtstartare.

Själv såg jag över mitt sjukvårdskit som jag bara slentrianmässigt packat ner och sparade säkert 100-150 g inkl den onödiga väskan den låg i.
Numera har jag bara:
1 elastisk binda
2 kompresser m linda
lite klipplåster
skavsårsplåster
1 karta dimor
2 st ipren
tejp

Förvaras i ziplockpåse från biltema.

Skulle det osannolika inträffa, får man väl göra ett avsnörande förband med byxbältet eller en packrem och tryckförband med kläder osv.
 
Fästingborttagare

Där jag bor är fästingborttagare det viktigaste just nu, i synnerhet om man är tjej.

Finns nog att köpa på massor av ställen men går man till Apoteket så finns det garanterat så man slipper ägna tid åt att leta

Per
 
Hej,

Jag har varken tid och kunskap att själv sätta ihop sjukvårdsutrustningen därför tänkte jag köpa en färdig kit.

Vilken av Lifesystems kit rekommenderar ni för en vecka vandring i fjällen?

Vill gärna hålla vikten nere och kunna fixa eventuella skavsår också.

https://www.lifesystems.co.uk/products/first-aid-kits

Jag köpte deras Trek First Aid Kit eftersom namnet passade tänkt användning :). Men jag justerar innehållet allt efter aktuell vandring/resa. Genomgående lägger jag till magsjukdoms- och värktabletter samt plåster (inkl. kirurgtejp) av olika slag medan jag plockar bort en (hel) del gasbinda. Utanför kitväskan har jag ofta sporttejp (plus myggmedel o solkräm o ibland handsprit).
 
Där jag bor är fästingborttagare det viktigaste just nu, i synnerhet om man är tjej.

Finns nog att köpa på massor av ställen men går man till Apoteket så finns det garanterat så man slipper ägna tid åt att leta

Per

Varför är fästingplockare viktigare för tjejer än killar - det får du gärna utveckla?

Tycker det borde vara lika viktigt, oavsett kön.

/Patrik
 
strips

Jag hade kompletterat med strips - smala starka förklippta tejpremsor att dra ihopa blödande sår med.
Inutiol (salva) för snabbare sårläkning och behandling av t ex infanterield (skav mellan skinkorna) är också en självskriven kandidat i mitt kit.

/Patrik
 
Som tango-Patrik skriver strips och kirurgtejp för hoptejpning av större blödande sår (tycker den kan ersätta plåster också). Möjligen en rulle sporttejp för att tejpa upp om du vrickar dig (kanske onödigt om du går med stora kängor, men kan vara mycket värt om man vrickar/stukar sig långt från civilisationen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vtvdjgsaga90 Välja bli större och starkare Utrustning allmänt 21
Shamrock Om du bara fick välja en tillverkare? Utrustning allmänt 27
Gäddfärs Hjälp att välja en bra byxa och dagstursrygga! Utrustning allmänt 6
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
fridkulla Välja ryggsäck Utrustning allmänt 15
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
Jamte Multiverktyg - vllken skall man välja? Utrustning allmänt 21
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
lallen Vilken av följande fyra minikikare skall jag välja? Utrustning allmänt 0
Per Crona Hur välja kikare Utrustning allmänt 27
prylManne Vilka stavar ska jag välja? Utrustning allmänt 0
lellky Välja lite dyrare GPS, var kan jag hitta information? Utrustning allmänt 4
Brimer Välja GPS? Utrustning allmänt 3
salsas Ryggsäck- vad skall jag välja? Utrustning allmänt 1
ÅsaB Ny tranceiver - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 0
crilleus Vilken ska jag välja ? Utrustning allmänt 0
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
LarssonMik vilket kök ska jag välja? Utrustning allmänt 6
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
Bondmoran Första utrustningen Utrustning allmänt 44
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Mleander Första hjälpen-kit, Vad tycker du? Utrustning allmänt 25
avslutad140527 Min första ryggsäck Utrustning allmänt 3
graylingman Första intryck av Spyderco Sharpmaker Utrustning allmänt 12
Elvah Verktyg och första förband vid fjällvandning Utrustning allmänt 60
nyxo första kniven från scratch Utrustning allmänt 13
seved1 Min första av den här modellen Utrustning allmänt 26
avslut0908 Första förband Utrustning allmänt 15
flying_dutch vad ska ett första hjälpen apotek innehålla? Utrustning allmänt 52
qvick första vandringen? Utrustning allmänt 8
Staffan Andersson Vinterns första... Utrustning allmänt 4
walkerboh Första förband Utrustning allmänt 3
såg om Första Hjälpen och utrustning. Utrustning allmänt 19
Maskros444 Liten bok med flora/fauna/bergarter/1:a hjälpen??? Utrustning allmänt 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...