Trangia multifuel, old vs new...

Lite OffTopic kanske, men jag finner det märkligt befriande att även ett friluftskök kan ha en egen personlighet. :)

Det du kallar personlighet kallar jag nog tillverkningsskillnader i detta fallet. Jag tycker inte individ nödvändigtvis är en person, Individ är bara någon(något som är av samma typ (människa eller pryl) men ändå unik (personlighet eller pryl med unik identitiet, t ex serienummer).

/Patrik, mänslig individ med flera prylar som har individuella egenskaper jämfört med sina respektive likar
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det är lite knepigt iom att det normalt bara distribueras på flygplatser som frekventeras av jetmotoriserade flygplan - men där brukar det gå att tigga till sig en skvätt från något spilluppsamlingsfat - om man känner någon av teknikerna som jobbar där... (Det är så jag kommer över mitt Jet-A1 - ur spilluppsamlingsfatet på jobbet - som ändå ska skickas till SAKAB för dyr! uppeldning...) Men, mitt nämnande av Jet-A1 som exempel på högkvalitativ fotogen var just det: ETT exempel. Det går i princip lika bra med vanlig lysfotogen från macken. Undantaget är om du ska ut mitt i smällkalla vintern, då gäller det att alltid ha fotogen med tillräcklig köldtålighet.

Rätt enkelt att kolla faktiskt:
Lägg in fotogenflaskan (glasklar PET-flaska är att föredra) i frysen - låt den sedan ligga där under några dygn. Om du fått / inte fått paraffinutfällningar i vätskan avgör sedan om kvaliteten är den önskade. Paraffinutfällningen vill man INTE ha, den sätter igen filter, ledningar, ventiler och munstycken - en klart o-bra egenskap på 10kilometers höjd. Därför är jetbränsle specificerat att inte paraffinera i kyla... Paraffinkristallerna går att lååångsamt filtrera bort ur vätskan via vanligt melittafilter - men det tar en evig tid och filterelementen måste bytas då och då eftersom de sätter igen. Den renfiltrerade vätskan har mycket bättre köldtålighet än ursprungsvätskan så när frysen-testet inte längre ger någon paraffinutfällning har du i princip flygfotogen (utan div. nasty tillsatser som jetmotorerna gärna vill ha).

Om smällkall vinter inte är aktuell (dvs normala svenska tre-säsongerstemperaturer) så duger vanlig fotogen som den är...
/Odd
 
Det du kallar personlighet kallar jag nog tillverkningsskillnader i detta fallet. ......
/Patrik, mänslig individ med flera prylar som har individuella egenskaper jämfört med sina respektive likar

Nja, jag föredrar nog ändå att kalla det personlighet istället för tillverkningskillnader (eller tillverkningsfel) eftersom annars finns en risk att många kommer anse att jag är behäftad med sådana.... :)

//Lasse. en helt vanlig Utsidan-medlem som gillar att Patrik ofta gör en personlig reflektion efter sitt namn på sina inlägg på Utsidan.
 
Var kan jag köpa Jet-A1 fotogen ?

Det lär gå att köpa eller få om man frågar snällt på närmaste flygplats. Vi fick spill för många år sedan av en tillmötesgående helikopterpilot när vi skulle ut i spenaten.

Själv använder jag vanlig fotogen från macken i mina kök året runt och har aldrig råkat ut för paraffinering. Då är det kallaste jag gör vinterturer med -35 som lägsta temp och -15 till -25 under flera dygn. Inte arktisk kyla direkt men ändå i paritet med frysboxen hemma.

D80 är en fotogen som många verkar gilla.

...vill man vara säker så kan man skaffa ett Optimus 111 för vinterturerna, tanken och bränslesystemet värms av brännaren och lär svårligen paraffinera...

//J
 
Så, nu har jag fått nöjet att konvertera ett nytt Trangia 27 till Optimus Polaris multibränslebrännare i X2-kopp också
- och det skiljer sig en aning (som väntat) från konverteringen av ett Trangia 25.

En bekant frågade om jag inte kunde göra iordning hans 25:a och 27:a (och jag har ju inte gjort det här på någon
färsk 27:a tidigare, bara på min buckliga antikvitet från mitten av sjuttiotalet - och den är inget bra exempel åt er...)
vilket jag glatt åtog mig att göra.

Trangia 27 behöver ha 15millimetershålet ovanför det femte hålet från höger i luftningsgallret, då kommer pryttlarna
rätt i slutändan. Det är enda skillnaden. Avståndet ovanför hålet i luftningsgallret är samma ~8,5mm. Med en steg-
borr är det lätt att få till det - förutsatt att körnslaget kommit rätt och det initiala borrhålet centrerar på körnarens märke!
Jag monterade in Polarisbrännaren med tysthatten i mitt gamla Trangia 27 på samma sätt som du gjort. Eldat med tekniskt ren bensin. Tysthatten blir glödande med underburn som resultat efter en stund. Frågan om avståndet mellan brännarhuvud och kastrull är fel (för litet)?
 
Tjao! Alla delar till köket kommit nu. Så jag borrade och monterade igår. Blev dock inte nöjd med ”enkelheten” att montera brännarkoppen i vindskyddet. Riktigt svårt att få ut vredet ur det borrade hålet samt inte vika slangen i ohälsosams vinklar…antar det är mer tight på 27:an än 25:an.
Jag borrade hålet ännu större, upp mot 16mm och ner till första lufthålet, så blev det lättare men inte bra. Tror jag måste mot 20mm för mer enkelhet.

Gällande fastsättning av brännare i X2 koppen så passade inte original muttern inte, ifall jag inte flippade den 180 grader ö. Då gick det, har du haft samma problem?

Samt fråga, vad använder du smörjmedlet som följer med brännaren till? :)
 
Har du ens läst mitt inlägg nr 18 i den här tråden?!?

O-ringarna etc...
/Odd
Hade helt missat inlägg nr 18. Verkar som vi kom fram till samma lösning där:) Bra att det bra var o-ringsfett. Tyckte det kändes mycket för det och funderade om det var nått mer som skulle smörjas.
Tack för svaret och Gott Nytt år!
 
Tjao! Alla delar till köket kommit nu. Så jag borrade och monterade igår. Blev dock inte nöjd med ”enkelheten” att montera brännarkoppen i vindskyddet. Riktigt svårt att få ut vredet ur det borrade hålet samt inte vika slangen i ohälsosams vinklar…antar det är mer tight på 27:an än 25:an.
Jag borrade hålet ännu större, upp mot 16mm och ner till första lufthålet, så blev det lättare men inte bra. Tror jag måste mot 20mm för mer enkelhet.

Gällande fastsättning av brännare i X2 koppen så passade inte original muttern inte, ifall jag inte flippade den 180 grader ö. Då gick det, har du haft samma problem?

Samt fråga, vad använder du smörjmedlet som följer med brännaren till? :)

Jag håller precis på att montera in min Polaris i en 27a också. Funderade på håltagningen. Varför är rekommendationen att göra ett nytt hål för reglaget istället för att ta ut reglaget via ordinarie "slanghål" och vidga Trangias originalhål för reglage och ta ut slangen det hållet? Ser ut att kunna funka när jag bara måttar med ögonen.
 
... vidga Trangias originalhål för reglage och ta ut slangen det hålet?
Ser ut att kunna funka när jag bara måttar med ögonen.
Det krävs ett stort hål för att få igenom Polaris' slangända - och det finns redan ett stooort hål. Utgå ifrån det...
Det är klart mycket lättare att snyggt ta upp det nya runda lilla reglagehålet ovanför femte ventilationshålet...
/Odd
 
Jag håller precis på att montera in min Polaris i en 27a också. Funderade på håltagningen. Varför är rekommendationen att göra ett nytt hål för reglaget istället för att ta ut reglaget via ordinarie "slanghål" och vidga Trangias originalhål för reglage och ta ut slangen det hållet? Ser ut att kunna funka när jag bara måttar med ögonen.

Jag gjorde exakt den modifikationen på min 27a när jag skulle anpassa Trangiat för polaris brännaren. Det var buslätt, det enda du behöver är en borrmaskin och ett koniskt stegborr sedan är det bara att vidga hålet tills slangen änden kan passera igenom hålet . Jag tycker det funkar ypperligt på 27an

Jag har en 25a också som jag ska anpassa för polarisen, där kommer jag att istället köra på att göra ett nytt litet hål för reglerarmen ovanför ventilations hålen främst för att man har lite mer yta att jobba med på 25an.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips