Trangia multifuel, old vs new...

Jag har nova-anpassad trangia, både 27 o 25. Men jag föredrar att använda Multifuel X2 för att den går lättare att få i Trangian när köket skall användas.
Men om jag skall smälta snö är det värt besväret att montera nova/polaris.

/John
 
Nytt Optimus Polaris
Hur lossar man munstycket om det ej går lossa medföljande verktyg måste man värma upp först.
Måste vara fel moment på verktyg som man dragit fast mutter med ?
Förmodar att det är Benzin munstycke vid leverans
 
En fråga till er som kör MF i Trangia: Förvärmer ni med samma bränsle ni har i flaskan eller förvärmer ni med sprit?Eller det kanske är en fråga till alla som använder MF kök.

Själv kör jag ett Nova(med tyst brännar hatt) i ett Trangia och det fungerar bra. Jag använder denna adapter och det är inga större konstigheter att lirka in den när man är van.
 
En fråga till er som kör MF i Trangia: Förvärmer ni med samma bränsle ni har i flaskan eller förvärmer ni med sprit?

Jag har under 20 år dumt nog förvärmt med bensin. Men nu övergått till att förvärma med T-sprit. Fattar inte varför jag inte gjort det tidigare. Tycker att det går snabbare med sprit och så känns det mycket säkrare, helt klart svårt att dosera bensinen rätt när man ska förvärma. Ny frälst som jag är så förespråkar jag sprit till förvärmning.
 
En fråga till er som kör MF i Trangia: Förvärmer ni med samma bränsle ni har i flaskan eller förvärmer ni med sprit?
Eftersom jag nästan aldrig kör någon av mina Polaris på bensinbränslen (det är antingen gasol eller
fotogen) så är förvärmningsbränslet rätt givet: gasformig gasol till den flytande gasolen och alkohol
(Tenol) till fotogenbränslena. Det är de enda vettiga alternativen både avseende bränsle och avseende
förvärmningsbränsle... Bensinbränslen är bara onödigt extra risktagande imho. Ymmv etc. - naturligtvis.
/Odd
 
Kollade köket och det är ju 1 munstycke då är frågan vad går det bäst på vill ju köra fotogen helst men vissa blandar med benzin eller lampolja.
Jag hittade en flaska lampolja för några år sedan vid havet som någon dumpat pga läck på flaskan och (inget vatten hade runnit in) blandade med fotogen ca 50 % märkte ingen större skillnad däremot 100 % lamp olja/tändvätska medför ju märkbart lägre effekt.
Vad är den optimala blandningen för högst effekt och brandsäkerhet och sot och lukt.
Ska gas anv med vänd burk som standard isf med stor burk står den väl ej stabilt untan får stötas eller läggas ned.
Om det är på gränsen till för kallt med gas ska man då minska då vrida ner på effekten för at ej få så mkt kondens på behållaren ,ev starta på fotogen/benzin och värma gas behållare till ca 50 gr (efter ev kokat kaffe/the om man fryser före man ev lagar mat.
(förvärma med benzin är lite otäckt för de som ej är vana från tex benzin läck på varmt grenrör på Benzin station )
Vid fotogen så är det mer temperatur som gör att T-sprit fungerar bäst och oftast ok med fotogen som förvärmning.
Ang lossa munstycket så blir det troligen lättare när det är använt och om man undviker diesel av sämsta kvallitet tid grön diesel så borde det dröja flera år/10 tals liter före det behövs ta isär.

Ang köra på benzin lär det gå bra för de flesta och många misstag får begås innan det sker en olycka men om man är i fjällen på vintern och tältet brinner ner med all packning inkl kläder skidkängor osv och du bara hinner ut(fick kniv i fickan obligatoriskt med mf I Absiden)ur tältet så kanske lite extra lukt och rengöring av fingrar vid bränsle hantering men med kök som ger mkt CO och med ej org brännarhatt kanske brandrisk och CO
förgiftningsrisk går jämt upp.
Vid max otur så har du ej heller någon telefon med dig och kanske även ev brännskador så du ej kan anv telefon med händerna.
 
Senast ändrad:
Kollade köket och det är ju 1 munstycke
då är frågan vad går det bäst på vill ju köra fotogen helst men vissa blandar med benzin
Det har visat sig att olika exemplar funkar som allra bäst på olika bränslen. Mina två Polaris* går bägge bäst
och lugnast på fotogen, medan andra konstaterat att deras exemplar tydligen går bäst på bensinbränsle.
(Under likartade användningsförhållanden, naturligtvis.)

Några mystiska groggar (hemmablandningar av bensin/fotogen/annat t.ex.) har jag ingen förståelse för
sånt krånglar bara till livet! Rent bränsle direkt från försäljningsbehållaren till aluminiumflaskan ger minst
extra krångel och slask...
/Odd
*bägge med tystbrännarhatt - naturligtvis.
 
Jag håller med Odd. Rent bränsle. Dock med tillägget Ej Motorbränslen.
Dvs Lysfotogen, Coleman Fuel eller Primus Powerfuel. Förvärmning med Tenol eller Spisbränsle.
Detta för bästa funktion. Det går att elda annat, men är inte värt besväret.

Tänk så här tex
Långt ute i skogen. Du skall leja någon för att leverera 1 liter bränsle till dig. Transporten är DYR. Har inte någon betydelse om litern kostar 30 spänn eller en hundring. Någon skall ha lön för tre dygn för att leverera bränslet.
Samma situation
Nu är det du som bär ut flaskan. 3 dagar från civilisationen. Har det nu någon betydelse om bränslet du burit kostade 30 spänn eller en hundring? Den stora kostnaden är väl att du burit det i tre dagar.

/John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
trangia25 Underhåll av Trangia multifuel X2 Kök och brännare 0
Bomaye Trangia multifuel måndags-ex??? Kök och brännare 20
Hagge17 Trangia Multifuel X2, ovan och behöver hjälp. Kök och brännare 10
seww Trangia Multifuel d:ä Kök och brännare 29
Erik3 Problem med Trangia multifuel Kök och brännare 14
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
såg Trangia - Multifuel X2 Kök och brännare 4
graylingman Bränsleförbrukning Trangia multifuel Kök och brännare 10
joask202 Vilket multifuel till Trangia 27? Kök och brännare 11
dave1 Primus multifuel i Trangia.. Kök och brännare 19
graylingman KAP eller Trangia multifuel Kök och brännare 21
goser Trangia Multifuel Kök och brännare 9
Ix Trangia multifuel Kök och brännare 1
fredric_verklig.se Trangia vs Multifuel kök/gas.. Kök och brännare 23
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.