Trangia multifuel, old vs new...

Jag har nova-anpassad trangia, både 27 o 25. Men jag föredrar att använda Multifuel X2 för att den går lättare att få i Trangian när köket skall användas.
Men om jag skall smälta snö är det värt besväret att montera nova/polaris.

/John
 
Nytt Optimus Polaris
Hur lossar man munstycket om det ej går lossa medföljande verktyg måste man värma upp först.
Måste vara fel moment på verktyg som man dragit fast mutter med ?
Förmodar att det är Benzin munstycke vid leverans
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
En fråga till er som kör MF i Trangia: Förvärmer ni med samma bränsle ni har i flaskan eller förvärmer ni med sprit?Eller det kanske är en fråga till alla som använder MF kök.

Själv kör jag ett Nova(med tyst brännar hatt) i ett Trangia och det fungerar bra. Jag använder denna adapter och det är inga större konstigheter att lirka in den när man är van.
 
En fråga till er som kör MF i Trangia: Förvärmer ni med samma bränsle ni har i flaskan eller förvärmer ni med sprit?

Jag har under 20 år dumt nog förvärmt med bensin. Men nu övergått till att förvärma med T-sprit. Fattar inte varför jag inte gjort det tidigare. Tycker att det går snabbare med sprit och så känns det mycket säkrare, helt klart svårt att dosera bensinen rätt när man ska förvärma. Ny frälst som jag är så förespråkar jag sprit till förvärmning.
 
En fråga till er som kör MF i Trangia: Förvärmer ni med samma bränsle ni har i flaskan eller förvärmer ni med sprit?
Eftersom jag nästan aldrig kör någon av mina Polaris på bensinbränslen (det är antingen gasol eller
fotogen) så är förvärmningsbränslet rätt givet: gasformig gasol till den flytande gasolen och alkohol
(Tenol) till fotogenbränslena. Det är de enda vettiga alternativen både avseende bränsle och avseende
förvärmningsbränsle... Bensinbränslen är bara onödigt extra risktagande imho. Ymmv etc. - naturligtvis.
/Odd
 
Kollade köket och det är ju 1 munstycke då är frågan vad går det bäst på vill ju köra fotogen helst men vissa blandar med benzin eller lampolja.
Jag hittade en flaska lampolja för några år sedan vid havet som någon dumpat pga läck på flaskan och (inget vatten hade runnit in) blandade med fotogen ca 50 % märkte ingen större skillnad däremot 100 % lamp olja/tändvätska medför ju märkbart lägre effekt.
Vad är den optimala blandningen för högst effekt och brandsäkerhet och sot och lukt.
Ska gas anv med vänd burk som standard isf med stor burk står den väl ej stabilt untan får stötas eller läggas ned.
Om det är på gränsen till för kallt med gas ska man då minska då vrida ner på effekten för at ej få så mkt kondens på behållaren ,ev starta på fotogen/benzin och värma gas behållare till ca 50 gr (efter ev kokat kaffe/the om man fryser före man ev lagar mat.
(förvärma med benzin är lite otäckt för de som ej är vana från tex benzin läck på varmt grenrör på Benzin station )
Vid fotogen så är det mer temperatur som gör att T-sprit fungerar bäst och oftast ok med fotogen som förvärmning.
Ang lossa munstycket så blir det troligen lättare när det är använt och om man undviker diesel av sämsta kvallitet tid grön diesel så borde det dröja flera år/10 tals liter före det behövs ta isär.

Ang köra på benzin lär det gå bra för de flesta och många misstag får begås innan det sker en olycka men om man är i fjällen på vintern och tältet brinner ner med all packning inkl kläder skidkängor osv och du bara hinner ut(fick kniv i fickan obligatoriskt med mf I Absiden)ur tältet så kanske lite extra lukt och rengöring av fingrar vid bränsle hantering men med kök som ger mkt CO och med ej org brännarhatt kanske brandrisk och CO
förgiftningsrisk går jämt upp.
Vid max otur så har du ej heller någon telefon med dig och kanske även ev brännskador så du ej kan anv telefon med händerna.
 
Senast ändrad:
Kollade köket och det är ju 1 munstycke
då är frågan vad går det bäst på vill ju köra fotogen helst men vissa blandar med benzin
Det har visat sig att olika exemplar funkar som allra bäst på olika bränslen. Mina två Polaris* går bägge bäst
och lugnast på fotogen, medan andra konstaterat att deras exemplar tydligen går bäst på bensinbränsle.
(Under likartade användningsförhållanden, naturligtvis.)

Några mystiska groggar (hemmablandningar av bensin/fotogen/annat t.ex.) har jag ingen förståelse för
sånt krånglar bara till livet! Rent bränsle direkt från försäljningsbehållaren till aluminiumflaskan ger minst
extra krångel och slask...
/Odd
*bägge med tystbrännarhatt - naturligtvis.
 
Jag håller med Odd. Rent bränsle. Dock med tillägget Ej Motorbränslen.
Dvs Lysfotogen, Coleman Fuel eller Primus Powerfuel. Förvärmning med Tenol eller Spisbränsle.
Detta för bästa funktion. Det går att elda annat, men är inte värt besväret.

Tänk så här tex
Långt ute i skogen. Du skall leja någon för att leverera 1 liter bränsle till dig. Transporten är DYR. Har inte någon betydelse om litern kostar 30 spänn eller en hundring. Någon skall ha lön för tre dygn för att leverera bränslet.
Samma situation
Nu är det du som bär ut flaskan. 3 dagar från civilisationen. Har det nu någon betydelse om bränslet du burit kostade 30 spänn eller en hundring? Den stora kostnaden är väl att du burit det i tre dagar.

/John
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips