Trangia multifuel, old vs new...

Lite OffTopic kanske, men jag finner det märkligt befriande att även ett friluftskök kan ha en egen personlighet. :)

Det du kallar personlighet kallar jag nog tillverkningsskillnader i detta fallet. Jag tycker inte individ nödvändigtvis är en person, Individ är bara någon(något som är av samma typ (människa eller pryl) men ändå unik (personlighet eller pryl med unik identitiet, t ex serienummer).

/Patrik, mänslig individ med flera prylar som har individuella egenskaper jämfört med sina respektive likar
 
Det är lite knepigt iom att det normalt bara distribueras på flygplatser som frekventeras av jetmotoriserade flygplan - men där brukar det gå att tigga till sig en skvätt från något spilluppsamlingsfat - om man känner någon av teknikerna som jobbar där... (Det är så jag kommer över mitt Jet-A1 - ur spilluppsamlingsfatet på jobbet - som ändå ska skickas till SAKAB för dyr! uppeldning...) Men, mitt nämnande av Jet-A1 som exempel på högkvalitativ fotogen var just det: ETT exempel. Det går i princip lika bra med vanlig lysfotogen från macken. Undantaget är om du ska ut mitt i smällkalla vintern, då gäller det att alltid ha fotogen med tillräcklig köldtålighet.

Rätt enkelt att kolla faktiskt:
Lägg in fotogenflaskan (glasklar PET-flaska är att föredra) i frysen - låt den sedan ligga där under några dygn. Om du fått / inte fått paraffinutfällningar i vätskan avgör sedan om kvaliteten är den önskade. Paraffinutfällningen vill man INTE ha, den sätter igen filter, ledningar, ventiler och munstycken - en klart o-bra egenskap på 10kilometers höjd. Därför är jetbränsle specificerat att inte paraffinera i kyla... Paraffinkristallerna går att lååångsamt filtrera bort ur vätskan via vanligt melittafilter - men det tar en evig tid och filterelementen måste bytas då och då eftersom de sätter igen. Den renfiltrerade vätskan har mycket bättre köldtålighet än ursprungsvätskan så när frysen-testet inte längre ger någon paraffinutfällning har du i princip flygfotogen (utan div. nasty tillsatser som jetmotorerna gärna vill ha).

Om smällkall vinter inte är aktuell (dvs normala svenska tre-säsongerstemperaturer) så duger vanlig fotogen som den är...
/Odd
 
Det du kallar personlighet kallar jag nog tillverkningsskillnader i detta fallet. ......
/Patrik, mänslig individ med flera prylar som har individuella egenskaper jämfört med sina respektive likar

Nja, jag föredrar nog ändå att kalla det personlighet istället för tillverkningskillnader (eller tillverkningsfel) eftersom annars finns en risk att många kommer anse att jag är behäftad med sådana.... :)

//Lasse. en helt vanlig Utsidan-medlem som gillar att Patrik ofta gör en personlig reflektion efter sitt namn på sina inlägg på Utsidan.
 
Var kan jag köpa Jet-A1 fotogen ?

Det lär gå att köpa eller få om man frågar snällt på närmaste flygplats. Vi fick spill för många år sedan av en tillmötesgående helikopterpilot när vi skulle ut i spenaten.

Själv använder jag vanlig fotogen från macken i mina kök året runt och har aldrig råkat ut för paraffinering. Då är det kallaste jag gör vinterturer med -35 som lägsta temp och -15 till -25 under flera dygn. Inte arktisk kyla direkt men ändå i paritet med frysboxen hemma.

D80 är en fotogen som många verkar gilla.

...vill man vara säker så kan man skaffa ett Optimus 111 för vinterturerna, tanken och bränslesystemet värms av brännaren och lär svårligen paraffinera...

//J
 
Så, nu har jag fått nöjet att konvertera ett nytt Trangia 27 till Optimus Polaris multibränslebrännare i X2-kopp också
- och det skiljer sig en aning (som väntat) från konverteringen av ett Trangia 25.

En bekant frågade om jag inte kunde göra iordning hans 25:a och 27:a (och jag har ju inte gjort det här på någon
färsk 27:a tidigare, bara på min buckliga antikvitet från mitten av sjuttiotalet - och den är inget bra exempel åt er...)
vilket jag glatt åtog mig att göra.

Trangia 27 behöver ha 15millimetershålet ovanför det femte hålet från höger i luftningsgallret, då kommer pryttlarna
rätt i slutändan. Det är enda skillnaden. Avståndet ovanför hålet i luftningsgallret är samma ~8,5mm. Med en steg-
borr är det lätt att få till det - förutsatt att körnslaget kommit rätt och det initiala borrhålet centrerar på körnarens märke!
Jag monterade in Polarisbrännaren med tysthatten i mitt gamla Trangia 27 på samma sätt som du gjort. Eldat med tekniskt ren bensin. Tysthatten blir glödande med underburn som resultat efter en stund. Frågan om avståndet mellan brännarhuvud och kastrull är fel (för litet)?
 
Tjao! Alla delar till köket kommit nu. Så jag borrade och monterade igår. Blev dock inte nöjd med ”enkelheten” att montera brännarkoppen i vindskyddet. Riktigt svårt att få ut vredet ur det borrade hålet samt inte vika slangen i ohälsosams vinklar…antar det är mer tight på 27:an än 25:an.
Jag borrade hålet ännu större, upp mot 16mm och ner till första lufthålet, så blev det lättare men inte bra. Tror jag måste mot 20mm för mer enkelhet.

Gällande fastsättning av brännare i X2 koppen så passade inte original muttern inte, ifall jag inte flippade den 180 grader ö. Då gick det, har du haft samma problem?

Samt fråga, vad använder du smörjmedlet som följer med brännaren till? :)
 
Har du ens läst mitt inlägg nr 18 i den här tråden?!?

O-ringarna etc...
/Odd
Hade helt missat inlägg nr 18. Verkar som vi kom fram till samma lösning där:) Bra att det bra var o-ringsfett. Tyckte det kändes mycket för det och funderade om det var nått mer som skulle smörjas.
Tack för svaret och Gott Nytt år!
 
Tjao! Alla delar till köket kommit nu. Så jag borrade och monterade igår. Blev dock inte nöjd med ”enkelheten” att montera brännarkoppen i vindskyddet. Riktigt svårt att få ut vredet ur det borrade hålet samt inte vika slangen i ohälsosams vinklar…antar det är mer tight på 27:an än 25:an.
Jag borrade hålet ännu större, upp mot 16mm och ner till första lufthålet, så blev det lättare men inte bra. Tror jag måste mot 20mm för mer enkelhet.

Gällande fastsättning av brännare i X2 koppen så passade inte original muttern inte, ifall jag inte flippade den 180 grader ö. Då gick det, har du haft samma problem?

Samt fråga, vad använder du smörjmedlet som följer med brännaren till? :)

Jag håller precis på att montera in min Polaris i en 27a också. Funderade på håltagningen. Varför är rekommendationen att göra ett nytt hål för reglaget istället för att ta ut reglaget via ordinarie "slanghål" och vidga Trangias originalhål för reglage och ta ut slangen det hållet? Ser ut att kunna funka när jag bara måttar med ögonen.
 
... vidga Trangias originalhål för reglage och ta ut slangen det hålet?
Ser ut att kunna funka när jag bara måttar med ögonen.
Det krävs ett stort hål för att få igenom Polaris' slangända - och det finns redan ett stooort hål. Utgå ifrån det...
Det är klart mycket lättare att snyggt ta upp det nya runda lilla reglagehålet ovanför femte ventilationshålet...
/Odd
 
Jag håller precis på att montera in min Polaris i en 27a också. Funderade på håltagningen. Varför är rekommendationen att göra ett nytt hål för reglaget istället för att ta ut reglaget via ordinarie "slanghål" och vidga Trangias originalhål för reglage och ta ut slangen det hållet? Ser ut att kunna funka när jag bara måttar med ögonen.

Jag gjorde exakt den modifikationen på min 27a när jag skulle anpassa Trangiat för polaris brännaren. Det var buslätt, det enda du behöver är en borrmaskin och ett koniskt stegborr sedan är det bara att vidga hålet tills slangen änden kan passera igenom hålet . Jag tycker det funkar ypperligt på 27an

Jag har en 25a också som jag ska anpassa för polarisen, där kommer jag att istället köra på att göra ett nytt litet hål för reglerarmen ovanför ventilations hålen främst för att man har lite mer yta att jobba med på 25an.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
trangia25 Underhåll av Trangia multifuel X2 Kök och brännare 0
Bomaye Trangia multifuel måndags-ex??? Kök och brännare 20
Hagge17 Trangia Multifuel X2, ovan och behöver hjälp. Kök och brännare 10
seww Trangia Multifuel d:ä Kök och brännare 29
Erik3 Problem med Trangia multifuel Kök och brännare 14
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
såg Trangia - Multifuel X2 Kök och brännare 4
graylingman Bränsleförbrukning Trangia multifuel Kök och brännare 10
joask202 Vilket multifuel till Trangia 27? Kök och brännare 11
dave1 Primus multifuel i Trangia.. Kök och brännare 19
graylingman KAP eller Trangia multifuel Kök och brännare 21
goser Trangia Multifuel Kök och brännare 9
Ix Trangia multifuel Kök och brännare 1
fredric_verklig.se Trangia vs Multifuel kök/gas.. Kök och brännare 23
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.