Tips om vindjacka

Använder "superunderställ" + mikrofleecetröja + Gore Tex jacka när jag vandrar. Detta blir för varmt alla dessa "soliga" dagar i fjällen!! Jag svettas ganska mycket och skulle vilja ersätta Goretexen med något vindskyddande plagg. Har tittat på Haglöfs Activent jackor, som många andra fabrikanter också har, men är osäker på om det är dessa plagg som ventilerar bäst.
Jackan skall skydda mot vinden, regnet tar andra plagg hand om.
Är det någon som vill dela med sig av sin erfarenhet?
 
Klädval

Hej,
jag tillhör också de som svettas mycket. Förr gick jag med regnställ i bagaget och vindjacka på. Jag tyckte att man kunde spara en del vikt på att ta bort ett plagg. Du skriver inte om du har två eller tre lagers Gore-tex plagg. Om du har två lagers så är det svalare med tre lagers, det blir extra luft isolering med två lagers. Du beskriver inte närmare vilket sorts väder du syftar på. Själv går jag ofta utan jacka om det inte regnar. Vid regn, vindstilla och relativ hög värme nöjer jag mig med kortärmat t-tröja under jackan. Annars är en Patagonias Pneumatic jacka samt deras cykeljacka mycket lätta, tunna och kompakta. TNF och Karrimor har motsvarande plagg, de brukar ligga under Patagonia i pris. Annars är som sagt mitt eget recept 3-lagers Gore plus flexibilitet i antalet lager på kroppen. Dessutom anser jag att microfleecen är varmare än vad man kan tro.
Stefan
 
windstopper, löparjacka

Hej !


Mitt bästa tips för vindtäthet: skaffa windstoppertröja !


När jag var i Kebnekaiseområdet i somras var det ofta cirka +5 grader och snålblåst. Jag använde då Haglöfs Powerstretch tröja (stretch-microfleece)och en windstoppertröja utanpå. Perfekt kombination i väder då det inte regnar. Smidigt och ej bylsig kombination.Denna kombination är OK vid snabb cykling i några minusgrader också.Idag åkte jag telis iförd denna kombination. -3 grader och sol.


Vid löpning i minusgrader funkar craftunderställ och windstoppertröja utmärkt.då behöver man ju ett mera fukttransporterande innersta skikt.'


Såkallat superunderställ använder jag sällan på fjället, möjligen vid svettiga skidbestigningar på våren. Jag tycker nämligen att superunderstället kyler vid fikapauser (jag använder craft)Jag anser att superunderställ lämpar sig bättre för betydligt högre aktivitet än vandring. Använd microfleece direkt mot kroppen istället är mitt tips. Värmer bättre vid varierande aktivitetsnivå.


Regnar det så åker Goretexjackan på såklart.


I övrigt så skulle jag själv vilja testa såkallade löparjackor på fjället, t ex Newlines modeller som lättviktsalternativ. Dessa är ju vindtäta och vattenavvisande.


Activent är bra men inget för mig på sommarfjället då vattentäthet är viktigt för mig. jag väljer då goretex istället.Däremot på vinterfjället vid toppturer.Då kan även löparjackan vara bra tror jag. Ett billigare alternativ dessutom än activent.en bra löparjacka kostar kring 500-600 kr (www.newline.dk)


MVH Mats Frank, Umeå
 

Daniel H

Gäst
Windstopper

Windstopper är ett otroligt bra plagg. Jag har använt min winstopper jacka vid vandring flera gånger. Dagar när det inte rengnar men blåser blir det för tätt med goretex jackan och då fungerar windstopper jackan utmärkt. Jag kan berätta att jag svettas litervist under vandring men jag har aldrig haft ett så funktionellt bra plagg som windstopper.


Mvh. Daniel H
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
nderson Tips mellanlager Kläder 17
camm1982 ulllinne med axelbreda band-tips? Kläder 6
Johan.H Anorak tips Kläder 9
Cuba Cola Lätta tält/stugskor - tips från dig Kläder 19
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
henkebmtb hej. vill få lite råd å tips Kläder 6
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
NiklasViklund Ny skidjacka - Tips!? Kläder 2
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Bölet Ny prisvärd dunjacka, tips sökes Kläder 30
Mowgli33 tips på regntät damjacka med vindstrut Kläder 1
m_t_j Tips på bra zip-in jacka (mellanlagret) Kläder 0
dmchris Tips på vinterbyxa med "bib"? Kläder 12
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
DrJ Tips på lätta vandringskor/kängor? Kläder 7
AnteÅ Tips på bra t-tröjor Kläder 26
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
basti Köpa kängor till flickvännen! Tips? Kläder 12
MarkusN Billiga fjällklader - tips och erfarenheter efterlyses! Kläder 12
JoAxa Tips på ultimat vandringsryggsäck för kort tjej? Kläder 18
elm000 Tips på vandringsskor vår/sommar Kläder 6
Rookien Tips för att kunna gå in kängor inomhus Kläder 0
desireman Prisvärda vandrings/trekking byxor! Tips? Kläder 12
tlundberg Behöver tips på allroundsko Kläder 11
Jontaponta Tips om BREDA vandringskängor Kläder 13
Arctic Fox Tips på skaljacka till vinterfjället! Kläder 14
Crilloan tips på allroundsko lättare känga? Kläder 2
Thrashback Lätta och smidiga vinterskor, behöver tips Kläder 0
Reischen Tips på utrustning Kläder 6
mm123 Tips på "otroligt" varma vantar önskas Kläder 31
hundhår Kängor/skor till vår och sommar, tips? Kläder 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.