Tält i hård vind

Det har ju debatterats en del om tält och vindtålighet här på Utsidan. Vindtunneltester har kommit upp:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=25985

liksom uppsättningar:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=30490

m m, m m.

Idag (igår...) var jag ute och testade att sätta upp två olika tält i blåsten. Jag tog mig till en högt belägen punkt i Lund (St Hans backar, för de som vet), vinden var uppskattningsvis drygt 20 m/s i byarna. Tyvärr hade jag inte någon vindmätare, men man kunde luta sig mot vinden i byarna och jag höll på att blåsa omkull vid några tillfällen. En tältpåse höll på att blåsa bort -- när tält och bågar var packade i den... Samtidigt som jag var ute uppmätte SMHI i Malmö 27 m/s i byarna.

Vad som slog mig när jag jobbade med att få upp tälten var hur meningslösa tester i vindtunnel måste ses som. Inga kastvindar etc, men framför allt så sitter de tälten redan perfekt sträckta och fast förankrade. Under de förhållanden som rådde idag fanns inte en chans till perfekt sträckning på duken. Med erfarenheter från tråden om tältuppsättning ovan så kan man dra slutsatsen att lätthanterlighet i vindsammanhang är väl så viktigt som potentiell vindtålighet, av det enkla skäl att tältet med viss sannolikhet inte kommer vara perfekt uppsatt. (Om det inte blåser upp efter att man satt upp det förstås.)

Mitt eget test då?

Jag satte först upp mitt GoLite Trig 2. Det var knepigt att resa det, förstås, men det fungerade ganska OK i hanteringen; troligen för att jag är ganska van vid det. Jag satte den fast i marken på fem punkter och sedan reste jag det med den främre staven. Däremot gav det efter mycket i byarna och den sida jag vände mot vinden (absiden) blev en rejäl spinnaker. Det var uppenbart att belastningen på tältspiken blev hård (en böjde sig av påfrestningen!) och den hade svårt att stanna kvar i marken. Att den främre staven inte kan förankras i sidled (vilket i o f s lätt går att ändra på) gjorde att hela tältet slog i sidled. Jag hade inte velat försöka sova en natt i det...

Det andra tältet var ett Nallo 2. Även här reste jag det med absiden i lovart, enl Hillebergs rekommendation. Det var svårare att resa än GoLite-tältet. Det knepiga momentet var när jag skulle resa bågarna, efter att liggande på duken hade fått i dem. Tältet tar väldigt mycket vind i detta moment och blir väldigt fladdrigt. Den stund det tog innan jag spänt ut det ordentligt kändes inte bra. Däremot stod det (under omständigheterna) stabilt när jag väl fått det på plats. Inte heller här hade det blivit någon sömn, men det betedde sig bättre än GoLite-tältet.

(Bilder är på väg, misströsta icke!)

Det var inga perfekt uppsatta tält som presenterade sig för de nyfikna åskådarna. (Det var några som nog i sitt stilla sinne undrade vad f-n jag höll på med...) En central fråga som inställer sig är: vilka tält är lätta dels att hantera (resa) i svåra vindförhållanden och dels att få till bra sträckning på duken? Erfarenheter och spekulationer välkomna... :)
 
I stormens öga..

Wow, precis samma tankar har jag haft "tänk om man bott där det stormar, då jäklar skulle jag ut och testa.."

Bra gjort av dig, ser fram emot bilderna!

//A
 
Dagens sanning!

Ja nog är det ett j-la snärj att få ett tält i mycket stark vind alltid! Och tro mig det blir ännu värre om det dessutom är kallt och snöigt = vinterfjället.

Det var just detta som medförde att jag valde Hillebergs Savio som tält för att ha på vinterturer. För de som inte känner till det är Savio ett kupoltält med utanpåliggande tältbågar. Istället för de sedvanliga kanalerna sitter det kraftiga krokar på yttertältet som man häktar fast på bågarna. Detta medför följande uppsättningsprocedur i styggt väder:

1: Sätt fast tältet i hörnen och lägg något tungt (typ all packning) mitt inne i tältet så att vinden inte kan få tag i det.

2: Spänn upp tältbågarna och lägg till valfritt antal staglinor (sätts fast direkt på bågen)

3: Börja nedifrån och häkta på krokarna en efter en. Detta förenklas om man har en person inne i tältet som hjälper till med att putta ut tältet.

4: Sist sätter man på den lilla "hatten" högst uppe på tältet.

Jag tänker inte påstå att det är enkelt, men jämfört med andra tält på marknaden som jag provat är det betydligt enklare och känns mycket säkrare med ett Savio i snöstormen.

/ Stefan
 
öringen; sa:
Ser inte alls så pjåkigt ut tycker jag. Kröp du in och kollade hur det såg ut på insidan?

I Golitetältet gjorde jag det. Det kändes sådär. Det stora kruxet var att det slog nåt så brutalt i tältduken, det framgår inte riktigt på bilderna. Nallot är inte mitt, så det vågade jag inte öppna eftersom det har öppningen mot vinden; ballong...
 
alven; sa:
En central fråga som inställer sig är: vilka tält är lätta dels att hantera (resa) i svåra vindförhållanden och dels att få till bra sträckning på duken? Erfarenheter och spekulationer välkomna... :)
1. Jag föredrar tält där man reser inner- och yttertält i samma moment.
2. Jag föredrar utvändigt kroksystem när det blåser hårt.

Jag har ett HB Jannu som till största delen reses på samma sätt som HB Saivo. En bra lösning anser jag. Sträckningen på tältduken kommer automatiskt och det står pall för rejält busväder.

När man funderar på hur hårt väder ett tält klarar är det ju en fråga om att vindsäkra tältet också. Förankrar man det väl, använder många staglinor, lägger rejäla stenar på tältspikarna osv, så gör det ju en enorm skillnad.
 
alven; sa:
Nallot är inte mitt, så det vågade jag inte öppna eftersom det har öppningen mot vinden; ballong...

Intressant experiment - önskar att jag hade tänkt på att försöka själv. Men menar Hilleberg verkligen allvar med att absiden ska vara i lovart? Jag skulle inte vilja sätta upp mitt Nallo åt det hållet, dels för att jag vet att tältet kan bli en balong och explodera, men framför allt för att jag inte vill ha tältet fullt med snö så fort jag öppnar dörren.

Det finns en del som tyder på att Hilleberg helt enkelt har skrivit fel. Bland annat rekommenderar de att man fäster en lina i ryggsäcken medan man jobbar. På Nallo är det naturligast att fästa mittlinan i fotänden först. De längre marklinorna i fotänden borde också kunna förankras betydligt säkrare (draget kommer utmed marken) än de korta banden i absidänden (i snö är det ganska svårt att få fast absidänden ordentligt), vilket också tyder på att absiden bör vara i lä. Mitt tredje argument är att "Hillebergrycket" bara funkar bra med fotänden fäst först i lovart.

Är det någon som har hört sett ett vettigt argument för att ha absiden i lovart, annat än att det möjligen kan förbättra ventilationen?
 
polkovodets; sa:
alven; sa:
Nallot är inte mitt, så det vågade jag inte öppna eftersom det har öppningen mot vinden; ballong...

Intressant experiment - önskar att jag hade tänkt på att försöka själv. Men menar Hilleberg verkligen allvar med att absiden ska vara i lovart? Jag skulle inte vilja sätta upp mitt Nallo åt det hållet, dels för att jag vet att tältet kan bli en balong och explodera, men framför allt för att jag inte vill ha tältet fullt med snö så fort jag öppnar dörren.

Det finns en del som tyder på att Hilleberg helt enkelt har skrivit fel. Bland annat rekommenderar de att man fäster en lina i ryggsäcken medan man jobbar. På Nallo är det naturligast att fästa mittlinan i fotänden först. De längre marklinorna i fotänden borde också kunna förankras betydligt säkrare (draget kommer utmed marken) än de korta banden i absidänden (i snö är det ganska svårt att få fast absidänden ordentligt), vilket också tyder på att absiden bör vara i lä. Mitt tredje argument är att "Hillebergrycket" bara funkar bra med fotänden fäst först i lovart.

Är det någon som har hört sett ett vettigt argument för att ha absiden i lovart, annat än att det möjligen kan förbättra ventilationen?

Hillebergs argument (fast det framgår inte om de gäller generellt eller om det är specifikt för Nammatj, förvisso) rapporteras i

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=30490

Dels finns det mer duk på fotsidan som vinden kan få tag i, dessutom riskerar man ju att ytter- och innertält pressas ihop på ett tält av Nallos typ när det friskar i, inte så kul om det regnar samtidigt. Vidare, när det gäller Nallo så är det ju ytterligare en högt placerad stormlina i ventilen på absidsidan som borde bidra positivt till stbiliteten om den är i lovart.


[Ändrat av alven 2007-01-15 kl 10:14]
 
Ett bra och lärorikt expriment

Att lära sig hantera dåligt väder görs genom att gradvis utsätta sig för detsamma och på så sätt samla kunskap och erfarenhet.

Att resa tält i starkvind är tufft även med de bästaste av utstyr, varför en god regel är att om möjligt alltid försöka att uppsöka en någorlunda skyddad plats att resa tältet på. Och den transporten görs med vinden i ryggen.
 
Video

Lite rörliga bilder på begivenheten. Först GoLite:

http://www.livevideo.com/video/BC50A88F514E4935931386816C4EA56C/tent-in-storm-golite-trig2-.aspx


Sedan Nallo:

http://www.livevideo.com/video/A97C...DBF76A3/tent-in-storm-hilleberg-nallo-2-.aspx

Tyvärr gör kvaliteten på filmerna att det inte riktigt syns hur det fladdrar i duken (misstänker att olika nyanser av grönt smälts ihop i videokomprimeringen), men en viss uppfattning får man i alla fall. Ska se om jag kan fixa upp dem som torrents på TPB.


[Ändrat av alven 2007-01-15 kl 10:34]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AnneliK Tält lämpligt för hård mark? Självstagande? Bo och sova 8
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.