Tält lämpligt för hård mark? Självstagande?

Planerar semestern till Island och har blvit varnad för att det ofta inte går att trycka ner tältpinnarna...så nu undrar jag om någon har bra tips på ett sjyst 2 mannatält som man kan sätta upp iaf.
Det ska givetvis tåla regn och vind bra, men får inte väga mer 2.5 kg. (Gärna under 2!!!)
Har varit och kollat på Marmot Nyx 2P. Någon som har någon åsikt om det?
Jag vill inte ge mer än 3000kr... Superduper tacksam för alla råd!
/Anneli
 
Det låter mystiskt att det skulle vara så svårt att få ner spik i marken, jag har inget tipps på ett bra tält som inte kräver det annat än om du skulle hitta ett begat HB Unna men skulle gärna höra mer om denna superhårda mark på viket inte ens härdade stålspikar biter på.
 
Sten

I skärgården är det ju sådär ibland, på klipphällar tex. Där har jag klarat mig bra med mitt gamla kupoltält modell Hultsfred ungefär. Där en pinne inte går ner eller inte får fäste, knyter man linan runt en sten. Om man lastar på med flera stenar ovanpå/omkring brukar man få ett hyggligt fäste.
 
Sierra Designs

Mitt Sierra Designs Flashlight talt verkar mote dina krav. Det ar sa stabilt att jag sallan anvander pinnar
aven pa mjuk mark (om det inte blaser kraftigt).
Det har ett regn skydd (flysheet), som man koppla till
innetaltet, sa den behover inte heller pinnar.
 
Jag har förutom de vanliga tältspiken 6 st trådspikar på ca 20cm, Den enda mark jag inte kan få ner dem i är ren klipphäll, skulle jag försöka skulle jag ändå inte kunna sabbas pkien så värst mycket utan den skulla antaglligen bara bli lite trubbig. Dessa är inte aluminium eller tiatan eller nått lätt material dock, detta är härdat stål som sedan galvaniserat. Det kostar mig nästan 300gram i vikt men det är en vikt jag gärna tar fram tills dessa att jag vill investera in någonting lättare med samma styrka. Delvis sliter jag nästan inget på mina vanliga pinnar och delvis så är det guld att ha när marken djävlas med mig.

Jag tror, utan att någon sin varit på island, att markens hårdhet är överdriven. Klippa är klippa men utöver det har jag aldrig stött på någon mark som inte går att få fast ett tält i, pproblemet brukar ju snarare vara att marken är för mjuk och markspiken som kommer med tältet för liten.

Den ända mark som jag ogärna slår ner spik i är tjälad mark, det är ett sådant djävla jobb att få med sig spiken hem om man drivit ner dem för djupt.

Att ta med 10 meter extra lina är dock en bra ide, för om marken skulle bestå av så oerhört stora stenar att det inte lönar sig att få ner spik mellan dem så är det bra att kunna knyta fast markfästena i en 10kilos sten istället.

Om du bara tror du behöver tältet för en vandring på island skulle jag nog överäga att låna eller ev nöja dig med det tält du har (?). 3000kr för en utöver de andra omkostnaderna låter lite...tja oekonomiskt.
 
Island är väl en vulkanö så marken består antagligen till största delen av en massa lavasten. Så det är nog inte så att marken är hård, det är snarare så att marken består av en massa småsten (och där brukar det ju vara så att även om man lyckas få ner en pinne så sitter den inte fast). Och få ner den brukar gå om man lirkar väldigt mycket.
 
Tältade på Island 2005 och jag upplevde inte att det var svårare att få ner tältspik där än nån annanstans. Dessutom finns ofta lösa stenar och block att förankra i så lite extra linor är inte fel. Det ju ofta väldigt blåsigt så ett vindstabilt tält är att rekommendera.

Johannes
 
Tack...

...för alla råd! Skönt att höra att det troligtvis inte är några problem. Extra linor tar jag med så att jag kan fästa i sten om det är så att jag har problem iaf. Har köpt VauDe Hogan Ultralight, vikten avgjorde och flera goda omdömen! Tror jag kommer ha mycket nytta av det också efter Island! :)
/AK
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hanszetter_live.se Lämpligt lätt tält mm till basläger Bo och sova 4
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.