Lämpligt lätt tält mm till basläger

Jag är en person som tycker om att flugfiska på fjället. Åker varje år till Norge och går upp i en fjälldal. Den är en ganska vindskyddad dal och här finns en del fjällbjörk. Problemet är att jag börjar bli äldre (56 år) och vandringen upp ditt jag går är ca 30 km och därför strävar jag Nu att få ner packningsvikt till max 20 kilo. När jag väl är framme så stannar jag på samma plats i ca 5-8 dagar (basläger jag går i från). H

Min frågor jag önskar tips/råd på är (endast sommar vandring och endast en person);
-Söker ett lättboende samt om möjligt med lite högre takhöjd. Helst något under 3 kilo (ju lättare desto bättre). Har tid att lägga extra timme på resa tält/läger. Skall sedan vara på samma plats i 5-8 dagar.
-Lätt bra liggunderlag? Eller skulle man eventuellt göra en risbädd av björkris?

Vad kan Ni rekommendera?

Får man bryta ris? Min madrass är en Ridgerest, som enligt min senaste kontroll väger 348 gram.
Den är bekväm nog för min 70-åriga kropp.

Du sätter ett tak vid 20 kg, vilket låter mycket nog för 5-8 dagar. Hur mycket väger din fiskeutrustning?

På min senaste fjällvandring (liksom på sommarens turer i Alperna och Pyreneerna) har jag använt ett Laser Competition, 1140 gram, med de små titankrokarna utbytta mot Hillebergs V-pinnar, de bästa jag vet. Tältet
reses med 10 pinnar men jag har alltid med mig 12.

Min trognaste utrustningsdetalj genom åren har annars varit mitt Akto, 6 hg tyngre, men jag tror Lasern är aningen högre. Den känns också rymligare genom att man kan fälla ned hela ena långväggen i innertältet, speciellt trevligt när jag lagar mat.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Som fiskare så uppskattar jag vissa saker:
En absid som kan rymma fiskeutrustning såsom spön, flugväst,jacka och vadarbyxor. Del är mkt bra att stänga in sig i absiden och greja med utrustningen när det blåser och regnar på fjället.

Ståhöjd när man tar på sig utrustning och gör sig i ordning.

Är man till åldern kommen så vill man inte krypa omkring i ett 90cm högt tält..... detta gäller även för de som är runt 40 ;-)

En Tarp kan lösa en del av komforten. Går att lagra utrustning under och fungera bra som skydd och samlingsplats.

Jag har själv ett Nallo 2GT som har en underbar absid och ingångslösning.....men är lite lågt för att röra sig i.

Jag tycker du borde titta på någon Tipi-lösning, Go-lite, Helsport eller liknande. Gärna med en tarp som komplement.
Hälsningar
TOJ

Bastält under 3kg....packas mindre än mitt fr akka 3
Ståhöjd för den som är 175 typ...byta brallor stående klarar vem som helst i detta tält;)
Jag har både SL5 och SL3.....väldigt nöjd med båda, och numera kan jag gå i god för att det funkar på fjället sommar/höst. Skall du vara själv i ett SL5 har du ett palats;)..du får in 4st liggunderlag med gott om plats över om du vill:
13565470174_6b0ff8de2c_b.jpg
[/url]20140401_192550 by RedEarMedia, on Flickr[/IMG]

http://www.golite.ch/pi/en/Shangri-La-5-Tent.html
14065472206_4cc7b17f94_b.jpg
[/url]DSC01879 by RedEarMedia, on Flickr[/IMG]

Finns

mycket att ta del av på forumen som kan vara lösningar för dig. Finns t ex många ytterst bekväma liggunderlag/madrasser kring 4hg. Jag gillar personligen Exped Synmat UL.

Ståhöjd är trevligt men brukar inte vara kombinerat med absid.

Finns en hel del att fundera på med beteckningen tarptent. Kolla t ex GoLite SL3, Stratospire 2, Double Rainbow, Lunar Duo, Big Agnes SL2.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips