Svampkniv sökes

Hej,
Letar efter en svampkniv att ge bort som present.
Ser att det finns knivar med en liten borste på osv men har ingen aning hur de fungerar in action eftersom jag inte plockar svamp själv :p

Tacksam för tips och förslag på vad som funkar ute i skogen
 
Hej,
Letar efter en svampkniv att ge bort som present.
Ser att det finns knivar med en liten borste på osv men har ingen aning hur de fungerar in action eftersom jag inte plockar svamp själv :p

Tacksam för tips och förslag på vad som funkar ute i skogen
Låt dig inte hindras av det faktum att kniven saknar borste ifall du finner en lämplig kandidat. Det är mycket enkelt att tejpa en extern borste på knivens handtag medelst eltejp. Det har jag gjort på otaliga kandidater, t ex:
 

Bilagor

  • Min svampkniv, tejpad borste.jpg
    Min svampkniv, tejpad borste.jpg
    24.5 KB · Visningar: 1,370
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 872
Sant!

Får kolla runt lite. Men om man skulle bestämma sig för en men inbyggd borste e det bättre att borsten sitter som på dePauls bild eller i själva greppet som en mora modell?

Berätta gärna om andra egenskaper ni tittar på hos en svampkniv
 
Troswe: Är där jag kikade först... men hade som sagt ingen aning tills nu vad man ska kolla efter.

KLAGER: Tack för inputten.
 
Sant!

Får kolla runt lite. Men om man skulle bestämma sig för en men inbyggd borste e det bättre att borsten sitter som på dePauls bild eller i själva greppet som en mora modell?

Berätta gärna om andra egenskaper ni tittar på hos en svampkniv
Poängen med borsten placerad i mitten på handtaget i rät vinkel är att man slipper byta grepp i samband med putsning.

Personligen finner jag dock den här metoden otymplig eftersom jag vill hålla greppet likt en penna, dvs mellan tummen, pekfingret och långfingret. På det viset erhåller jag den bästa kombinationen mellan precision och rörlighet. Förutsättningen är förstås att greppet tillsammans med borsten inte är allt för tjockt.

I övrigt så bör bladet vara flatslipat och gärna tunt. Bladet bör ej överstiga 70 mm. Rostfritt stål är ett måste, liksom en ögla för upphängning, samt gärna en slida.

~Paul~
 

Försäljningsargumentet att:

"Bladets form och skärpa gör att stjälken kan skäras av snabbt och smidigt utan att skada det känsliga mycelet som ger ny skörd i framtiden."

är så dumt att man verkligen blir förvånad! Man skall plocka upp hela svampen, dels är det viktigt för säker identifiering, och framförallt så skadar man inget mycel genom att plocka upp hela svampen.
 
Tillägg

Försäljningsargumentet att:

"Bladets form och skärpa gör att stjälken kan skäras av snabbt och smidigt utan att skada det känsliga mycelet som ger ny skörd i framtiden."

är så dumt att man verkligen blir förvånad! Man skall plocka upp hela svampen, dels är det viktigt för säker identifiering, och framförallt så skadar man inget mycel genom att plocka upp hela svampen.
Så sant. Dock är bladets utformning dessutom tänkt att befrämja själva skivandet och ansningen direkt i handen.

För att återgå till "ormets" fråga gällande Opinelkniven. Det är en mycket fin pjäs men personligen föredrar jag en fastbladare. Smuts/jord har nämligen en otrevlig ovana att leta sig in i mekanismen på de flesta fällknivar. Vet man dock att svampen är någorlunda ren så kan man förstås med fördel köra på fällisar. Min favorit i den kategorin är en EKA Garden:

MinEKAGarden-1.jpg


Också EKA pruner funkar:

MinKnivbolagetEskilstunabeskrningskniv2.jpg


Liksom Victorinox Victoria pruner:

MinVictorinoxVictoriatrdgrdskniv2.jpg


När det gäller fastbladare så är den gamla Knivman-svampkniven rätt OK, liksom den nya varianten tillverkad av Fiskars:

Knivmansvampkniv.jpg


En modern variant, Curtiss pruner:
 

Bilagor

  • Curtiss pruner.jpg
    Curtiss pruner.jpg
    38.1 KB · Visningar: 994
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 723
Senast ändrad:
Mitt tips är att man ska se till att borsten är riktigt hård och sträv så att den inte bara böjer sig när man ska borsta bort bös och löv.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.