Svampkniv sökes

Bra förslag. Alla mina borst är kortade. Se bilderna :).

~Paul~

Jepp, såg det. Fördömligt :)

Mora kör hästtagel i sina knivar. Det är riktigt bra det tycker jag, eller rättare sagt min fru tycker att det är riktigt bra eftersom jag inte är svampplockare själv. :-D

Eventuellt att den skulle bli ännu bättre om man klippte ner taglet lite.

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Mkt bra tips!
Tackar jag för...
Är ingen svampplockare själv som sagt men har också för mig att ja hört att man plockar upp hela svampen för att se att den e just den man tror att det är :p

hittade också denna:
http://www.knivhuset.com/ovriga-bruksknivar/1053-ympkniv.html

Fast 3 mm tjockt blad e kanske för tjockt?
Annars tror jag att det blir en Opinel.... Ser trevlig ut.

Det där är som sagt en ympkniv, som skall skära rena snitt i grenar.

När man rensar svamp så skär man mot sig, som när man skalar ett äpple . Då är kniv av typen fruktkniv bäst, tunt blad som inte heller är onödigt vasst.

Det där är som sagt en ympkniv, som skall skära rena snitt i grenar.

När man rensar svamp så skär man mot sig, som när man skalar ett äpple . Då är kniv av typen fruktkniv bäst, tunt blad som inte heller är onödigt vasst.
Det finns inget som heter "onödigt vasst". Ett vasst blad lämnar jämnare snitt och tunnare skivor. Svampen "blöder" dessutom mindre. Ett vasst blad är därför att föredra‼

~Paul~

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Snälltåget – på räls till äventyret

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival
"Äventyrspasset" ger tillgång till aktiviteter, clinics och föredrag över hela festivalområdet. Som Utsidan Plus-medlem får du passet gratis!
En barntandborste är bra till många jobb inklusive borsta svamp med. Jag kör med en tunn IKEA grönsakskniv, den är bara skarp. Smörknivar kan få vara slöa.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.