Svampkniv sökes

Bra förslag. Alla mina borst är kortade. Se bilderna :).

~Paul~

Jepp, såg det. Fördömligt :)

Mora kör hästtagel i sina knivar. Det är riktigt bra det tycker jag, eller rättare sagt min fru tycker att det är riktigt bra eftersom jag inte är svampplockare själv. :-D

Eventuellt att den skulle bli ännu bättre om man klippte ner taglet lite.
 
Mkt bra tips!
Tackar jag för...
Är ingen svampplockare själv som sagt men har också för mig att ja hört att man plockar upp hela svampen för att se att den e just den man tror att det är :p

hittade också denna:
http://www.knivhuset.com/ovriga-bruksknivar/1053-ympkniv.html

Fast 3 mm tjockt blad e kanske för tjockt?
Annars tror jag att det blir en Opinel.... Ser trevlig ut.

Det där är som sagt en ympkniv, som skall skära rena snitt i grenar.

När man rensar svamp så skär man mot sig, som när man skalar ett äpple . Då är kniv av typen fruktkniv bäst, tunt blad som inte heller är onödigt vasst.
 
Det där är som sagt en ympkniv, som skall skära rena snitt i grenar.

När man rensar svamp så skär man mot sig, som när man skalar ett äpple . Då är kniv av typen fruktkniv bäst, tunt blad som inte heller är onödigt vasst.
Det finns inget som heter "onödigt vasst". Ett vasst blad lämnar jämnare snitt och tunnare skivor. Svampen "blöder" dessutom mindre. Ett vasst blad är därför att föredra‼

~Paul~
 
En barntandborste är bra till många jobb inklusive borsta svamp med. Jag kör med en tunn IKEA grönsakskniv, den är bara skarp. Smörknivar kan få vara slöa.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.