Stora klippklättringsboken

Jag tycker att alla böcker John Long skrivit (som regel tillsammans med nån extra sakkunnig på resp område) i "How-to-serien" är jättebra.

Dock är ju skillnaden i hur lättlästa dessa böcker är kontra Callebergs bok mcyket stor. Som redan påpekats är det en särskild poäng i att lära sig termer och kommandon på svenska, och dessutom är Longs språk så raffinerat att jag kan tänka mig att lika många tycker att det är lite trögläst som de som njuter av det.

Flertalet av hans böcker är dessutom inriktade på en särskild del av klättringen, som Big-wallklättring eller ankarbyggen.
 
Callebergs bok är bra, men en hel del utrustning har ju tillkommit och försvunnit sedan den skrevs.

I allmänhet är instruktionsböckerna från den brittiska ögruppen långt mer relevanta för svenska förhållanden än de amerikanska. Dessutom slipper man läsa böcker skrivna av amerikaner (fast måste läsa böcker skrivna av britter, hmm....).

Nå. På norska finns det ju en del. I sommras bläddrade jag igenom "Alt du bør vite om klatring" och "Innføring i klatring" på en boklåda i Tromsø. Min oförmåga till eftertanke leder mig att hävda att båda dessa är helt OK.

Craig Luebbens bok kan man förresten läsa gratis på amazon.co.uk om man dödar cookies allteftersom.
 
Språk är i någon mån en smakfråga.

Så amerikan Long är, så gillar jag ändå hans språk - men får erkänna att jag inte läst så mycket brittiskt som är direkt jämförbart.

När det gäller norska och danska så måste jag säga att min erfarenhet av fackböcker lärt mig att det skrivna språket är tvärtemot det talade, dvs det är lättare att förstå danska (i skrift) än norska - men utbudet av danska klätterböcker är rimligen tämligen begränsat.
 
När det gäller norska och danska så måste jag säga att min erfarenhet av fackböcker lärt mig att det skrivna språket är tvärtemot det talade, dvs det är lättare att förstå danska (i skrift) än norska - men utbudet av danska klätterböcker är rimligen tämligen begränsat.

Danska och svenska (som den talas från mellersta norrland och neråt) är närmare släkt än norska och svenska. Tyvärr går det ju inte höra vad danskar födda efter 50-talet säger eftersom de inte kan artikulera och saknar konsonanter
 
OT!
Som jag förstått det degenererar danskan snabbt och kraftigt sedan några årtionden, vilket också kan märkas om man lyssnar på nån som är av de äldre generationerna idag. Dvs dem kan man förstå.

När det gäller norrmännen tycker jag förstås att de är lättare att förstå då de artikulerar så överlägset - men samtidigt är de ju duktiga på att anpassa sig så att de nästan pratar svenska när de förstår att man är svensk, så därför lurar man sig lite på hur lättförstådd norska är. Har inte koll på varifrån, men helt klart är det ju så att vissa norska dialekter är rätt svåra.
 
Saknas bra böcker

Jag kan verkligen rekommendera att läsa förbundets dokument Rekommenderade tekniker. Allt är inte med, men det är mycket som matnyttigt, och så plöjer du den på en kvart!

Jag tycker nog annars att det saknas bra litteratur i allmänhet. Modern Rope techniques är fullmatad men hopplöst oorganiserad. Callebergs bok är ok, men Per, ska du inte ta och göra en ny upplaga? Annars gör jag det snart ;-)

Militärens FirSäk är utmärkt med bra illustrationer, tror den finns som PDF nånstans på nätet, googla! John Longs böcker får också bra recensioner.

Freedom of the Hills och Handbook of Climbing är lite väl massiva, försöker täcka in mer eller mindre allt inom klättervärlden.

John
 
Jag tycker det finns ett antal bra, dock på olika nivåer och med olika inriktning. Stora klippklätterboken ska nog stå med i biblioteket, även om man hittar böcker som man kanske gillar bättre. En bra grund ger den allt. Sportclimbing+ av Adrian Berry är riktigt trevlig att läsa och rekommenderas om målet är att klättra främst sport.

Freedom of the hills har en lite annan inriktning men passar på ett eller annat sätt alla som har någon form av klätterintresse. Men massiv är den. John Long´s böcker har jag bara bläddrat som hastigast i men de verkar trevliga.

The Complete guide to rope techniques av Nigel Shephard är lite av en bibel vad gäller repteknik men säger inte mycket om själva klättringen. Dock lite av en personlig favorit i bokhyllan.
 
Är du ute efter en ren träningsbok för klättring ska du nog kolla in The Self Coached Climber av Dan Hague och Douglas Hunter. För skador kan One Move To Many rekommenderas.
 
Jag tycker att även mental träning kan vara givande och det saknar jag lite i de böcker jag känner till, t ex "The self coached climber" som i övrigt är väldigt bra. Det finns ett kort avsnitt om det men inget djupgående.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.