Recension: Stora boken om klättring

Jag drar en JL och vinnlägger mig om att vara först istället för eftertänksam, och har därför redan recenserat Stora boken om klättring

borrbult.nu sa:
Äntligen finns en svenskspråkig instruktionsbok för klippklättring i tryck, Nils Ragnar Gustavssons »Stora boken om klippklättring». Inte sedan Per Callebergs »Stora klippklättringsboken», för länge sedan slut på förlaget och utan hopp om nytryck, har det funnits en fullödig instruktionsbok skriven för det svenska utbildningssystemet.

Det känns därför lite märkligt att recensera boken; då även utländska instruktionsböcker i översättning, som t.ex. »Lär dig klippklättring» eller »Klätterhandboken», är slut på förlagen så finns det inget alternativ på svenska. Även om det finns utmärkta norsk- eller engelskspråkiga instruktionsböcker så använder de ju naturligtvis inte svensk terminologi, och eftersom det är väldigt viktigt att inga missförstånd uppstår runt inlärning av rutiner som faktiskt kan skilja på liv och död är det bra att läsa om dem på modersmålet.

Så vare sig jag gillar boken eller inte så är det den enda svenskspråkiga bok som uppfyller Svenska klätterförbundets normer för Grundkurs i klippklättring samt Sportklätterkurs på klippa.

Därför är det extra glädjande att »Stora boken om klippklättring» är ett så gediget verk. Redan omslaget är snyggt och inspirerande på ett sätt som få instruktionsböcker i klättring lyckats med, svenska så väl som utländska. Boken är välskriven och är bra illustrerad med genomgående mycket fina och relevanta fotografier*. Jag tycker att författaren har gjort en god bedömning av hur omfattande materialet till en nybörjarkurs i klippklättring behöver vara, och boken är precis så omfattande att den inte blir överväldigande i sitt omfång eller å andra sidan för tunn för att vara den begynnande klättraren till glädje under dennas första år.

Jag har både ris och ros att dela ut, för den som är nyfiken finns hela recensionen här:
http://www.borrbult.nu/2012/03/recension-stora-boken-om-klattring.html
 
Köpte boken som en present och har läst en del i den.

Tycker den är jättebra och komplett för både nybörjare och mer erfarna. De två ämnen jag saknar, som skulle göra den till en "bibel", är multipitch-tips/tekniker samt kamraträddning.

Hur som helst, om du inte redan äger flera böcker om klättring, köp!
 
Som jag förstår det har bobo avsiktligt lämnat mer avancerade tekniker därhän i denna upplaga. Kanske vi kan hoppas på dessa i en framtida bok!
 
Det tycker jag som sagt är mycket bra!

Det står ofta alldeles för mycket om avancerade och till och med löjeväckande tekniker i grundläggande instruktionsböcker. Det är lite som om körkortsboken skulle ha ett 10 sidor långt avsnitt som diskuterade Otto- respektive Wankel-cykelns respektive för- och nackdelar.
 
Senast ändrad:
Det är lite som om körkortsboken skulle ha ett 10 sidor långt avsnitt som diskuterade Otto- respektive Wankel-cykelns respektive för- och nackdelar.

Med tanke på hur teorifrågorna är utformade skulle det inte förvåna mig om det kom en sådan fråga på teoriprovet, så det skulle kanske behövas i det här fallet!

//Bitter man som sitter med körkortsteori just nu.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.