Stora skor - en ny trend?

Alla klättrare har väl lärt sig att små, trånga skor med överperfekt passform gör att man klättrar minst en grad hårdare. Men är det verkligen så?

När jag lämnade in mina skor för att fixa nya sulor för ett par veckor sedan, så funderade jag på varför formel-1 förare har breda däck och dragsterracare har lågt lufttryck i bakdäcken. Naturligtvis är det för att öka gummiytan som anlägger mot asfalten och därmed få bättre grepp. Detsamma måste ju funka med gummisulor för klättrare.

Denna tankegång måste ju testas, så jag tänkte att kanske skulle jag sätta på ett par storlekar större sulor. Naturligtvis ville jag inte riskera mina favoritpjuck, så istället skaffade jag ett par begagnade 46:eek:r. Normalt kör jag med 39:eek:r. Ett halvt gäng innersulor och raggsockor åstadkom en hyfsad passform. Tyvärr var det ju snö och is därute, så jag fick otåligt vänta på våren, som nu äntligen är här.

Så förra veckan bar det av till en mindre känd klippa ett par mil härifrån. Jag ville ju inte riskera att nån annan skulle se mig med dessa jättetofflor som gjorde att jag vagt påminde om Långben. Raskt hoppade jag på en av de enklaste lederna eftersom jag var lite ringrostig efter vinterns uppehåll. Det var inte speciellt utmanande, så jag fick ingen känsla för om jättesulorna hjälpte. Nyfiket satsade jag på min standard-vårens-första-led och det kändes hur bra som helst att glida upp en normalt utmanande led. Med ökat självförtroende startade jag mitt 'personbästa' på just den här klippan. Kruxet är ett litet tak med en fingerspricka ovanför men just inget för fötterna nedanför, dvs ett perfekt sva-test för dojjorna. Med lite vatten i sprickan ovanför blev det ett 'bättre' test än väntat. På en bra dag klarar jag leden, annars inte. Jag tackar mina nya superpjuck som gjorde årest första ute-dag till en bra dag! Polarn var mäkta imponerad av att jag klarat denna led på säsongens första dag, och blev än mer imponerad när hans fingrar blev plaskvåta i sprickan (som jag naturligtvis inte hade förvarnat om). Han slutade skratta åt mina tofflor och jag föreslog att han skulle testa dem vilket han raskt vägrade. Det hjälpte inte hur mycket jag försökte övertala honom, han trodde inte på mina supertofflor. Efter ett par andra leder och ytterligare misslyckade övertalningsförsök, så föreslog jag en vadhållning. Om jag klarade en led jag aldrig lyckats med förut, så skulle han testa dojjorna. Visst, sa han. Det hade börjat mörkna, så vi fick skjuta upp vadhållningen.

Naturligtvis var det planerat av mig att 'skjuta upp' vadhållningen. Jag hade upptäckt att små men vassa lister var lite knepiga med jätteskorna. Raggsockorna gled lite grann, så det var svårt att hålla sulorna horisontella. Min första tanke var att gipsa fötterna, men det verkade lite opraktiskt. Ett alternativ var att limma på sandpapper utanpå raggsockorna som då greppar nästa par sockor bättre. Efter ytterligare funderande kom jag på att det måste gå att sy ihop fyra par sockor i varandra för en mer stabil verkan. Slutlösningen blev enklare än så: ett tjockt lager bandage. Det funkade alldeles utmärkt på golvlisten hemma i lägenheten så jag siktade på att tjuvträna lite med en polarinna i klubben. Hon fnissade gott när mina jättepjuck kom fram ur ryggsäcken vid klippan, men hon blev mäkta förvånad och imponerad när hon såg hur bra det gick att klättra. Jag gjorde min utvalda led åtskilliga gånger på topprep och allt kändes alldeles utmärkt.

Så igår bar det av för vadhållningen. Och igår fick jag en nyfrälst medlem i 'jättetoffelklubben'! Jag hade tagit med sex extra rullar bandage, så polarn körde med mina pjuck hela dagen. Under min tvådagars tjuvträning hade jag kommit på en hel del speciella tekniker som jag lärde polarn och han höll med om att det faktiskt kändes lättare att klättra hårt.

Hör gärna av er om ni vill klättra en grad hårdare! Jag kan tipsa om en hel del luriga tekniker för att utnyttja den utökade gummiytan maximalt och få ett supergrepp du aldrig känt förr.
 

Bilagor

  • StoraSkor.jpg
    StoraSkor.jpg
    31.6 KB · Visningar: 589
Får man föreslå att du testar sko-i-sko-konceptet istället..? Stabilare än sockar! Men funkar bara en dag om året ;)...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavOh Stora och större ras... Klättring allmänt 1
www.dangerzone.se Båt till Stora Skramsö Klättring allmänt 0
trolltind Far och dotter tillsammans för första gången i stora berg Klättring allmänt 5
achtminus Recension: Stora boken om klättring Klättring allmänt 7
MickeOlle Klättring i Stora Höga Klättring allmänt 1
desmo79 Upphittat vid Stora Berget, Ågelsjön Klättring allmänt 0
coffee08 Stora klippklättringsboken Klättring allmänt 30
nisse2u Ring upphittad vid stora väggen i Ågelsjön Klättring allmänt 0
Johankv Stora Skramsö Klättring allmänt 3
Buteo Klättrare sökes till Stora Sjöfallet, Gällivare Klättring allmänt 1
frisbee En av de riktigt stora är borta. Klättring allmänt 0
Caroline Henriksson Skor och förberedelse för via ferrata-klättring Klättring allmänt 7
Lakritsglass Är det här rätt skor för mig? Klättring allmänt 29
Raketglass Upphittade skor örnberget Klättring allmänt 0
Rakman Går det att ha stegjärn till dessa skor? Klättring allmänt 8
osfp mont blanc skor? Klättring allmänt 3
freddocongreddo Regummera Skor Klättring allmänt 2
Robin Lindblom Klättrings skor/startpaket Klättring allmänt 20
Luluck BREDA skor Klättring allmänt 7
pmk Upphittade skor i Kungsängen Klättring allmänt 0
magwo Laga skor själv, gummilim Klättring allmänt 5
gahne Skor upphittade vid Ävja Klättring allmänt 0
magwo Tips på skor? Klättring allmänt 14
switley Fel Miura-skor efter omsulning i Göteborg? Klättring allmänt 8
_lia Hyra sele/skor i sthlm Klättring allmänt 0
Algatran Klätter skor Klättring allmänt 7
Visenten Skor upphittade i Källberga Klättring allmänt 0
magwo Skor: Boreal Sol? Klättring allmänt 2
Sasch Fråga ang trasiga klätter skor! Klättring allmänt 10
fredrikalbihn Skor eller kängor på via ferrata? Klättring allmänt 6
gröntäpple approach skor-vilka köpa?? Klättring allmänt 17
Trisnic Nya skor(!?) och nedfrysning Klättring allmänt 8
sladdis Skor som är bra för sprickor?? Klättring allmänt 18
evinrude Affär med Red Chili-skor i Stockholm? Klättring allmänt 1
lilla_my Skor i Häggsta Klättring allmänt 0
beda2 Skor hittade Klättring allmänt 4
Same Borttapde skor i Häggsta Klättring allmänt 3
gzzd Finns det någon leverantör av 5.10 skor? Klättring allmänt 2
Klätterdjuret Någon tappat skor vid Gåseborg? Klättring allmänt 0
Carlarmfelt Hyra skor/sele en dag Klättring allmänt 3
Tovetjarn Triop skor? Klättring allmänt 11
Olle H La Sportiva skor i Stockholm? Klättring allmänt 5
joakim_victorin Affär med bra sortiment på skor? Klättring allmänt 2
Lottisen Vilka skor ska jag köpa? Klättring allmänt 4
jenie Mina skor ramlar i bitar......... Klättring allmänt 0
Baltsar Skor borttappade i Östnora Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.