Triop skor?

Är det någon som har provat skor av märket Triop? De är ju hyfsat billiga, men hur är det med kvaliten (passform, gummits friktion, funktion, livslängd...)?

Är det något jag kan rekommendera en nybörjare att börja med som första sko?

//johan.
 
Ganska kassa

De är dåliga på allt du nämde, speciellt friktion. Vill du ha bra friktion och livslängd, satsa på 5.10.
 
"Vill du ha bra friktion och livslängd, satsa på 5.10."

Bra friktion håller jag med om att 5.10 har men kvaliteten på skon är ruggigt ojämn och ibland usel. De skor som jag tycker har bäst kvalitet är Scarpa och Boreal.
 
5.10s kvalitet var bra för några år sedan, men nu skiftar den väldigt mycket upp och ner.

Ang. Triop så har jag inte haft några såna skor, men vad jag har förstått så är de ok men inga under. Om de är billiga så kan de nog funka som nybörjarskor, fast om jag vore nybörjare och pengar inte var ett problem skulle jag nog satsa på t.ex. Boreal, La Sportiva eller 5.10. Man får bättre skor helt enkelt.
 
Håller med, kvalitet och livslängd är verkligen inte 5.10 styrka. Mina senaste velcro pajja efter någon månad, men de är ju ändå bäst.
 
Trioperfarenheter

Hej!

Jag har haft ett par Triop Twist-skor i nästan ett år men har nyligen köpt ett par 5.10 x-ray och när jag jämför de två dojorna så märker jag en stor skillnad.
Enligt mig är 5.10-skon överlägsen i passform, friktion och andas mycket bättre än Triop'en. Vad jag bör säga är visserligen att jag bara har använt 5.10-dojan ett par gånger men den sitter som en smäck och känns mycket bra när jag klättrar.

Om detta bara beror på det goda ryktet som 5.10 har eller om det verkligen är stora skillnader i material och framställning är en annan fråga. Min subjektiva åsikt är att Triop-skorna är något bristfälliga och även om de duger bra till viss utomhusklättring där man vill kunna slita på skorna så är det bättre att satsa på en 5.10 eller scarpa om man vill ha en sko som man är verkligen nöjd med.

Passformen på klätterskor är dessutom ännu en aspekt. Det finns "billigare" skor som passar jättebra på en person pga hur bred foten är medan en dyrare variant kan vara för trång. Det bästa tipset är att prova sig fram och att handla i butiker där personalen kan sina grejer! (Rekommenderar Fjällsport, Magasinsg. 22, GBG)
 
Man får vad man betalar för

Jag har klättrat med Triop Samba ett tag nu och är nöjd. Inte mer, inte mindre.

Samba betecknas som allroundsko vilket man kan tolka som att den är rätt kass på alla områden.

För mig duger den. Min storebror har samma modell och är ändå bättre än mig, så allt ligger inte i dojjorna ;)

Fötter är olika. På mina (ganska breda fötter) sitter de bra.

Kvaliteten verkar ok. Sulan håller bra, men är för hård för att ge optimalt fäste. Gummit har inte släppt från skinnet någonstans.

Som nybörjarsko, eller för dem som har fler intressen att lägga pengarna på, duger den fint är min slutsats.
 
Som första sko är det nog bra

Jag har inte Triop själv fast han jag klättrar mest med har. Som första sko är det rätt onödigt att lägga pengar på ett par dyra 5.10 som bara håller några månader (C4 gummit slits fort). Som nybörjare och särskillt om du klättrar inne så gör det inte så mycket vilken sko du har, en styvare sko (tex Triop) är ganska bra särskillt för nybörjare. En mjukare sko har bättre friktion men slits snabbare och det är dessutom inge skönt att jamma med en mjuk sko. Jag skulle köpa ett par Triop och ha ett par månader och därefter köpa ett par mjukare, då har du 2 par och möjlighet att byta modell beroende på vad du ska klättra.
 
Har klättrat i båda boreal 5-10 och triop och kan säga att triopen duger bra som nybörjar sko, åtminstone det först året. Det finns olika modeller på dom med .
 
Jag har ett par Triop Samba och är nöjd. Man får vad man betalar för. Det är inga värstingskor, men duger när man är nybörjare.
 
Triop Salsa, en nybörjares bedömning

Tovetjarn; sa:
Är det någon som har provat skor av märket Triop? De är ju hyfsat billiga, men hur är det med kvaliten (passform, gummits friktion, funktion, livslängd...)?

Är det något jag kan rekommendera en nybörjare att börja med som första sko?

JA, det tycker jag!

Är nybörjare och har använt ett par Triop Salsa i två månader. Mina reflektioner:

1. Passform: Mycket bra passform på mina smala, höga fötter.
2. Funktion: Sulan är relativt styv, vilket är skönt för oss nybörjare som inte byggt upp fotens/tårnas muskler ännu. Nackdelen är att känslan inte är fullt lika exakt som på mjuakre skor.
3. Friktion: Gummit är relativt hårt och friktionen är således so-so. Fördelen borde vara att de inte slits lika snabbt (men detta är bara en hypotes).
4. Prisvärdhet: Lysande! Om man, liksom jag, är nybörjare och vill köpa egen utrustning, men inte vill lägga många, många tusenlappar på utrustning innan man egentligen vet vad man vill ha, så kan jag starkt rekommendea Triop Salsa. För ca 530 kr (www.northstar.se) får man riktigt ok skor tycker jag. Förmodligen är skor för ca 1000 kr (vilket verkar vara vad alla andra skor på den svenska marknaden kostar...) bättre, men åtminstone jag föredrar att klättra ett år eller två på billigare utrustning och sedan uppgradera om jag ser behov och märker att klättring blivit en hobby som jag kommer att fortsätta med under en längre tid.

[Ändrat av Jonas Vestlund 2003-04-10 kl 16:43]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonsa Triop Samba? Skit eller inte? Klättring allmänt 5
Thordur Triop Klättring allmänt 1
Caroline Henriksson Skor och förberedelse för via ferrata-klättring Klättring allmänt 7
Lakritsglass Är det här rätt skor för mig? Klättring allmänt 29
Raketglass Upphittade skor örnberget Klättring allmänt 0
Rakman Går det att ha stegjärn till dessa skor? Klättring allmänt 8
osfp mont blanc skor? Klättring allmänt 3
freddocongreddo Regummera Skor Klättring allmänt 2
Robin Lindblom Klättrings skor/startpaket Klättring allmänt 20
Luluck BREDA skor Klättring allmänt 7
pmk Upphittade skor i Kungsängen Klättring allmänt 0
magwo Laga skor själv, gummilim Klättring allmänt 5
gahne Skor upphittade vid Ävja Klättring allmänt 0
lillajag Stora skor - en ny trend? Klättring allmänt 3
magwo Tips på skor? Klättring allmänt 14
switley Fel Miura-skor efter omsulning i Göteborg? Klättring allmänt 8
_lia Hyra sele/skor i sthlm Klättring allmänt 0
Algatran Klätter skor Klättring allmänt 7
Visenten Skor upphittade i Källberga Klättring allmänt 0
magwo Skor: Boreal Sol? Klättring allmänt 2
Sasch Fråga ang trasiga klätter skor! Klättring allmänt 10
fredrikalbihn Skor eller kängor på via ferrata? Klättring allmänt 6
gröntäpple approach skor-vilka köpa?? Klättring allmänt 17
Trisnic Nya skor(!?) och nedfrysning Klättring allmänt 8
sladdis Skor som är bra för sprickor?? Klättring allmänt 18
evinrude Affär med Red Chili-skor i Stockholm? Klättring allmänt 1
lilla_my Skor i Häggsta Klättring allmänt 0
beda2 Skor hittade Klättring allmänt 4
Same Borttapde skor i Häggsta Klättring allmänt 3
gzzd Finns det någon leverantör av 5.10 skor? Klättring allmänt 2
Klätterdjuret Någon tappat skor vid Gåseborg? Klättring allmänt 0
Carlarmfelt Hyra skor/sele en dag Klättring allmänt 3
Olle H La Sportiva skor i Stockholm? Klättring allmänt 5
joakim_victorin Affär med bra sortiment på skor? Klättring allmänt 2
Lottisen Vilka skor ska jag köpa? Klättring allmänt 4
jenie Mina skor ramlar i bitar......... Klättring allmänt 0
Baltsar Skor borttappade i Östnora Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.