Vilka skor ska jag köpa?

Halloj.

Har nu haft sån tur att jag fått en sele och ett par klätterskor av min brorsa i födelsedagspresent. Fast skorna har jag inte hämtat ut ännu....

Undrar därför om nån har tips på bra skor; bra/dåliga erfarenheter? Eftersom jag är grön inom området så vet jag inte om det ens är någon större skillnad mellan olika märken!?? Finns det olika modeller?

Snart är jag på väggen....
//Lotta
 
Boreal Laser

Mitt tips skulle vara Boreal Laser. En sko som är snäll i skärningen vilket är bra för ovana fötter. Lasern är ganska mjuk vilket gör att den inte ger lika mycket stöd som en nybörjarsko -> jobbigare att använda på små grepp om man inte är så stark i fötterna men ger en mycket bättre känsla för hur man står på greppen. Lasern är tillräckligt bra för att fortsätta använda när du blivit bättre.

En nackdel är att man sliter mer på skorna som ovan klättrare vilket gör att den första skon kan behöva bytas/sulas om efter lite kortare tid. Lasern är kostar förhållandevis mycket men jag tycker att den är värd det!
 
prova många...

Det kan vara knepigt att hitta rätt klätterskor och valet är ingen direkt vetenskap. Jag är endast amatör på området så du får väl ta råden med en nypa salt...

Generellt gäller dock att ett par hårdare skor ger sämre känsla och kontakt med klippan/väggen men sparar i gengäld på fötterna. De minskar således risken för kramp. Nybörjare kan således överväga lite hårdare skor. Detsamma gäller om man klättrar långa väggar på flera replängder då ett par tunna och följsamma skor kan bli jobbigt. Men som alltid är det en smaksak.

Skorna töjer sig alltid. Och fötterna sväller i värme. För stora skor är dåligt för kontrollen och kontakten, men är man nybörjare kan man ändå välja en lite större sko (inte för stor) för att spara fötterna. Då slipper man kränga av dem efter varje kort liten klättring. Dvs om du tycker att en sko funkar i två sorlekar - välj den större trots att den kommer att töja sig något. Du kan ju alltid dra åt den hårdare sen... När du blivit bättre kommer skon säkert upplevas för stor, köp då en ny.

Prova MÅNGA skor innan du köper. De sitter verkligen helt olika. Prova i en butik där du kan test-stå skorna på en greppbräda eller liknande.

Lyvka till
 
Prova,prova,prova

Det enda raka, så många som möjligt. Prova i butik och lyssna på vad personalen har att säga. Åk till inomhushallar och prova de skor dom har (ifall de har flera olika). Nya klätterskor är helt enkelt inte sköna, så man får gå lite på känslan av "inte bra, men bättre än de andra" :) Sedan är det viktigt att du väljer sko efter hur/var du ska klättra också, om du vet det redan nu. Det enklaste är väl att köpa en så allround sko som möjligt första gången. Boreal har många modeller att välja mellan. Deras Diablo vet jag är en populär första sko, men den är även populär bland mer erfarna klättrare. Boreal har också en ny modell som jag inte kommer ihåg vad den heter, men den är röd med kardborre och rätt smal läst (vilket oftast passar kvinnor bättre), Tierra på Vasagatan (om du bor i Stockholm) vet jag har den.Själv köpte jag ett par Scarpa Dominator som första sko. Den satt väldigt bra på min fot. Även om den kanske inte är någon nybörjarsko så har jag trivts bra med den och klättrar inomhus, sport, boulder och trad med den. Skulle möjligen tänka mig att köpa en sko med mjukare gummi också så småningom, för boulder och friktionsklättring. Lycka till och ta god tid på dig, har sett alldeles för många som rusat iväg och köpt "fel" skor.

Mvh/FG
 
Five-ten diamond!

Som alla andra har svarat håller jag med om att du måste prova runt endel. Mitt tips är dock five-ten diamond. Lagom hård/mjuk, fodrad (töjer sig mycket lite) snörnig. Överlägset populärast bland tjejerna i Skånes klätterklubb.

-johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gröntäpple approach skor-vilka köpa?? Klättring allmänt 17
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
vandrafjäll Vilka kängor till mina stegjärn? Klättring allmänt 17
Lakritsglass Vilka brallor - olika väder Klättring allmänt 48
Bloggomann Vilka hexor? Klättring allmänt 26
cake Vilka kammar? Klättring allmänt 63
takstol Vilka La Sportiva ska man välja? Klättring allmänt 14
seon Vilka klätteresmål är ett måste? Klättring allmänt 27
magwo Dubletter av kammar, vilka? Klättring allmänt 17
realout Kilar o Cams - vilka är bäst? Klättring allmänt 33
fson Klättring inomhus-vilka barn kan följa med? Klättring allmänt 5
lobo2me Vilka repskador ska man se upp med? Klättring allmänt 7
vastero Vilka varumarken och produkter galler? Klättring allmänt 36
pirx repsnören till hexor, vilka storlekar Klättring allmänt 10
fson Vilka klätterskor? Klättring allmänt 5
headjam Vilka klätterprylar är bäst??? Klättring allmänt 1
Caroline Henriksson Skor och förberedelse för via ferrata-klättring Klättring allmänt 7
Lakritsglass Är det här rätt skor för mig? Klättring allmänt 29
Raketglass Upphittade skor örnberget Klättring allmänt 0
Rakman Går det att ha stegjärn till dessa skor? Klättring allmänt 8
osfp mont blanc skor? Klättring allmänt 3
freddocongreddo Regummera Skor Klättring allmänt 2
Robin Lindblom Klättrings skor/startpaket Klättring allmänt 20
Luluck BREDA skor Klättring allmänt 7
pmk Upphittade skor i Kungsängen Klättring allmänt 0
magwo Laga skor själv, gummilim Klättring allmänt 5
gahne Skor upphittade vid Ävja Klättring allmänt 0
lillajag Stora skor - en ny trend? Klättring allmänt 3
magwo Tips på skor? Klättring allmänt 14
switley Fel Miura-skor efter omsulning i Göteborg? Klättring allmänt 8
_lia Hyra sele/skor i sthlm Klättring allmänt 0
Algatran Klätter skor Klättring allmänt 7
Visenten Skor upphittade i Källberga Klättring allmänt 0
magwo Skor: Boreal Sol? Klättring allmänt 2
Sasch Fråga ang trasiga klätter skor! Klättring allmänt 10
fredrikalbihn Skor eller kängor på via ferrata? Klättring allmänt 6
Trisnic Nya skor(!?) och nedfrysning Klättring allmänt 8
sladdis Skor som är bra för sprickor?? Klättring allmänt 18
evinrude Affär med Red Chili-skor i Stockholm? Klättring allmänt 1
lilla_my Skor i Häggsta Klättring allmänt 0
beda2 Skor hittade Klättring allmänt 4
Same Borttapde skor i Häggsta Klättring allmänt 3
gzzd Finns det någon leverantör av 5.10 skor? Klättring allmänt 2
Klätterdjuret Någon tappat skor vid Gåseborg? Klättring allmänt 0
Carlarmfelt Hyra skor/sele en dag Klättring allmänt 3
Tovetjarn Triop skor? Klättring allmänt 11
Olle H La Sportiva skor i Stockholm? Klättring allmänt 5
joakim_victorin Affär med bra sortiment på skor? Klättring allmänt 2
jenie Mina skor ramlar i bitar......... Klättring allmänt 0
Baltsar Skor borttappade i Östnora Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.