Vilka kammar?

Jag hade tänkt starta bygga ett tradrack med målet att få ett "komplett" Norgerack för multipitch-turer. (Enligt sverigeföraren 2 kilset + ca 8 kammar).

Fram tills dess är det klättring i Stockholm, Ågelsjön och Tunaberg som gäller.

Jag hade tänkt hålla mig borta från de allra dyraste kammarna om det inte är väldigt välmotiverat att de behövs. Jag har kollat på DMM 3CU och 4CU , Climbing technology Anchor cams och LACD cams men tar gärna emot fler tips.

Vilka cams rekommenderar ni och i vilka storlekar?

/cake
 
Mina första kammar var ett set (8) Rock Empire Comet.

Jag gillade dem, och använder med fortfarande ihop med Camalots. De är verkligen billiga, och jag tror jag nyligen såg att man kunde köpa 10 st RE-kammar på northstar.se för 2999:-.
 
Till att börja med upplever jag dubbelaxlade kammar som tryggare än enkelaxlade - de verkar helt enkelt sätta sig bra för det mesta.

Av de dubbelaxlade (DMM och Camalot så vitt jag vet) upplever jag Camalot som lite mer välgjorda och betydligt mer användarvänliga och trygga. Jag tycker att de är väl värda ett litet högre pris. För mig är det väldigt bra för psyket att få in en Camalot när jag leder, för att jag av erfarenhet (både hopptest, ryck och fall) vet hur svåra de är att dra ur sprickorna.
 
Tack för svaren!

Vad är det som gör Camalots så mycket bättre mer konkret?

Var hittar man dem billigast? Jag har bara hittat dem ganska dyrt.

Tycker ni att man ska satsa alla 8 på camalots då eller går det att komma undan lite billigare om de har större fördelar i vissa storlekar och vissa där skillnaderna mot billigare är mindre?
 
Och vad är det som gör de billigare sämre? T ex Rock Empires.

Du kan läsa här om det bland annat:
http://www.outdoorgearlab.com/Camming-Device-Reviews

Och av personlig erfarenhet kan jag säga att billigare kammar är sämre av flera anledningar. I alla de billiga kammar jag använt jämfört med de dyra kammar jag använd är rätt gemensamt för de billigare att de
- har sämre omfång vid samma storlekar
- är betydligt mycket mer svår-/trögarbetade
- inte alls sätter sig lika "fast", de vandrar omkring i större utsträckning och vill gärna röra på sig
- är tunga och knasigt viktade

Helt ärligt tror jag att du, om du fortsätter utvecklas som tradklättrare, kommer byta dina billiga kammar mot ett "ordentligt" set. Har faktiskt en klätterbekant som sitter i precis det läget nu, hans sparande blev till slut en extra utgift på ~2000 kronor...

Tycker ni att man ska satsa alla 8 på camalots då eller går det att komma undan lite billigare om de har större fördelar i vissa storlekar och vissa där skillnaderna mot billigare är mindre?

Camalots i storlekar från ~0.75 eller 1 och uppåt, för mindre finns det bättre kammar. Vissa föredrar att slänga på 0.5 där också, men 0.4 och 0.3 tycker jag personligen är direkt onödigt. Där är det bättre att gå in på en serie "riktiga" microkammar.
 
Omfånget är ju lätt att läsa sig till - även om man sen möjligen kan tänka sig att man tycker att det ibland är snålt eller generöst angivet i förhållande till vad man själv upplever.

Ganska länge var Camalot bättre än andra just när det gällde omfånget - kanske beroende på deras dubbelaxelpaten. Nu finns det flera dubbelaxelkammar (även RE), men det är inte så att alla dubbelaxelkammar har bättre omfång än alla enkelaxelkammar.

Annars skulle jag säga att kammarna inte är bättre och sämre, det är lite annorlunda bara. En smalare kam kan vara perfekt i en placering - medan en bredare inte får plats. En bredare upplevs å andra sidan stadigare när det är gott om plats...

Jag gillar mina Camalots, men de är tunga, och när jag lagt en Rock Empire, Metolius eller Alien så känns det bra också. Personligen gillar jag inte mina Metolius TCU:er, men ibland passar de, och jag vet många som gillar dem skarpt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magwo Dubletter av kammar, vilka? Klättring allmänt 17
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
vandrafjäll Vilka kängor till mina stegjärn? Klättring allmänt 17
Lakritsglass Vilka brallor - olika väder Klättring allmänt 48
Bloggomann Vilka hexor? Klättring allmänt 26
takstol Vilka La Sportiva ska man välja? Klättring allmänt 14
seon Vilka klätteresmål är ett måste? Klättring allmänt 27
realout Kilar o Cams - vilka är bäst? Klättring allmänt 33
fson Klättring inomhus-vilka barn kan följa med? Klättring allmänt 5
lobo2me Vilka repskador ska man se upp med? Klättring allmänt 7
gröntäpple approach skor-vilka köpa?? Klättring allmänt 17
vastero Vilka varumarken och produkter galler? Klättring allmänt 36
pirx repsnören till hexor, vilka storlekar Klättring allmänt 10
fson Vilka klätterskor? Klättring allmänt 5
Lottisen Vilka skor ska jag köpa? Klättring allmänt 4
headjam Vilka klätterprylar är bäst??? Klättring allmänt 1
busnicke Nybörjarset DMM kammar. Klättring allmänt 18
Surbjörn Åldrande slingor i kammar. Klättring allmänt 21
T0ker Rengöra kammar Klättring allmänt 15
ostkapten Besiktning av kammar och friends? Klättring allmänt 25
kjpil Underhåll av kammar Klättring allmänt 26
johnliungman Hur testa och jämföra kammar? Klättring allmänt 15
ingemar. Hexor i aktivt läge som fattigmansalternativ till kammar? Klättring allmänt 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.