Besiktning av kammar och friends?

Hej.
Finns det någonstans man kan lämna in sina kammar och friends för att få dem besiktade/kontrollerade?
Typ som man gör med bilen..
 
Nä. Finns inget sånt ställe. Men det kanske finns nån som skulle kunna ge goda råd, och åtminstone kolla om det är nåt som ser dåligt ut. Att säga att det inte kan finnas nåt fel alls på utrustningen är det troligen svårare att få nån att säga.
 
Hmmm. En riktigt erfaren kompis, är nog bästa tipset. Är du tveksam över nåt så är ju det naturliga annars att kassera, dels av säkerhetsskäl, dels för att känna förtroende för sina prylar och således klättra bättre.

Det finns ju de som vill provdra (dra sönder) utrustning, bla vissa tomtar här på utsidan. Det är ju det slutgiltiga facit man kan ge...
 
Är det slingans ålder du är orolig för kan man ofta se ålder på kammen med hjälp av serienr eller stämplar, google is your friend... Knyt en ny ocm konstruktionen tillåter det. Camalots senaste C4:eek:r har dubbelt band mot vajeröglan och där är det nog bäst med en karbin emellan om du absolut behöver byta slinga. Rent mekaniskt brukar det inte vara så mycket utöver att de kan börja kärva, gör rent och smörj upp (japp, googla igen). Metolius säljer en särskild olja för att smörja kammar, men det går nog bra med annat också. Häll inte en massa på slingan bara. Har du inte tappat dom från riktigt hög höjd skulle jag inte bekymra mig så mycket i övrigt. Vad är det du är orolig för?
 
Är det slingans ålder du är orolig för kan man ofta se ålder på kammen med hjälp av serienr eller stämplar, google is your friend... Knyt en ny ocm konstruktionen tillåter det. Camalots senaste C4:eek:r har dubbelt band mot vajeröglan och där är det nog bäst med en karbin emellan om du absolut behöver byta slinga. Rent mekaniskt brukar det inte vara så mycket utöver att de kan börja kärva, gör rent och smörj upp (japp, googla igen). Metolius säljer en särskild olja för att smörja kammar, men det går nog bra med annat också. Häll inte en massa på slingan bara. Har du inte tappat dom från riktigt hög höjd skulle jag inte bekymra mig så mycket i övrigt. Vad är det du är orolig för?

Slingorna kan man ju byta som du säger men jag är mer orolig för om det finns svagheter i resten av kammen som är svåra att se, t.ex. mikrosprickor eller andra skador i metallen.
 
Hej igen,

Hittar det inte nu, men jag har läst om någon som släppte ett gäng karbiner från toppen av El Cap (1000m) och dragtestade dessa efteråt utan att se några tecken på minskad hållbarhet. Sedan finns denna undersökning: http://www.onrope1.com/Myth1.htm
men det verkar lite fjösigt med att bara släppa karbinerna från 11 meter. Det har pratats om att mikrosprickor skulle vara ett problem sedan tidernas begynnelse, men jag har aldrig hört talas om en incident där mikrosprickor är orsaken. Det finns många, många andra saker att uppmärksamma som har större betydelse för säkerheten. Kamratkontroll, backup, inte klättra själv osv.

Redan när jag gick kursen -89 pratades det om mikrosprickor och att man borde röntga tappad utrustning. Ingen hade dock gjort det, ingen visste var man kunde skicka utrustningen för att göra det, och ingen kände någon som hade gjort det heller. Myter är svåra att döda.

Vill du inte använda prylarna, sälj dom med den information du har om dom eller skicka dom till mig. Jag kan betala portot...
 
Jag skickade precis iväg 6 st camalots till Black Diamond, då slingorna har passerat bäst-före-datum. Hellre det än att knyta egna slingor, dessutom är det nästan stört omöjligt att hitta 6 st tillräckligt starka slingor i rätt färger.

Total kostnad för mig: 270 kr (porto till USA)
Black diamond betalar nya slingor och porto tillbaks.

Blir spännande att se när de kommer hem igen! :D
 
Jag skickade precis iväg 6 st camalots till Black Diamond, då slingorna har passerat bäst-före-datum. Hellre det än att knyta egna slingor, dessutom är det nästan stört omöjligt att hitta 6 st tillräckligt starka slingor i rätt färger.

Total kostnad för mig: 270 kr (porto till USA)
Black diamond betalar nya slingor och porto tillbaks.

Blir spännande att se när de kommer hem igen! :D
Åfan... Trodde det var lite värre om man skickar från annat land. Det står nämligen detta på deras hemsida:
New slings cost $5.00 and trigger wire replacements are $10.00. There is a $12.00 flat-rate charge for return shipping (Contiguous U.S. return addresses only, 20 cams or less). If you live outside of the contiguous United States, have more than 20 cams you want reslung, or have any shipping questions, just email the Warranty Department.

Uppfattar det som minst 20 kammar, och absolut inte gratis slingor... Du måste haft lite tur!
 
Åfan... Trodde det var lite värre om man skickar från annat land. Det står nämligen detta på deras hemsida:
New slings cost $5.00 and trigger wire replacements are $10.00. There is a $12.00 flat-rate charge for return shipping (Contiguous U.S. return addresses only, 20 cams or less). If you live outside of the contiguous United States, have more than 20 cams you want reslung, or have any shipping questions, just email the Warranty Department.

Uppfattar det som minst 20 kammar, och absolut inte gratis slingor... Du måste haft lite tur!

Jag mailade 'warranty@bdel.com' eftersom det är precis som du skriver, jag faller inte inom den normala kategorin. Killen i den andra änden kanske hade en bra dag helt enkelt. :)
 
Åfan... Trodde det var lite värre om man skickar från annat land. Det står nämligen detta på deras hemsida:
New slings cost $5.00 and trigger wire replacements are $10.00. There is a $12.00 flat-rate charge for return shipping (Contiguous U.S. return addresses only, 20 cams or less). If you live outside of the contiguous United States, have more than 20 cams you want reslung, or have any shipping questions, just email the Warranty Department.

Uppfattar det som minst 20 kammar, och absolut inte gratis slingor... Du måste haft lite tur!

Nope, de tycker att det är tillräckligt jobbigt för folk i europa att få sina slingor utbytta så det är riktigt trevliga och bjuder på kostnaden :)

http://www.ukclimbing.com/forums/t.php?t=464670&v=1#x6453310
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...