Vilka hexor?

Sitter och planerar att göra en beställning från Bananafingers, och är riktigt sugen på ett set hexor. Nu är jag villrådig om jag ska gå på WCs Rockcentrics 3-9 eller BDs Hexcentrics 4-10.

Har sedan tidigare i racket DMM Wallnuts 7-11, samt DMM Alloy Offset 7-11.

Som en bonusfråga: Om jag ska lägga till en eller ett par Cams till just detta set, vad rekar ni? (jo, jag är medveten om att det finns flera trådar om cams just nu, jag var mer specifikt intresserad av komplettering för just detta set. Klättringen är primärt enklare trad i Mälardalen / Stockholm / Dalarna / Sörmland.
 
Vad ska du med hexor till överhuvudtaget? I mälardalen?

Strunta i det, du har ju det bästa kilset som finns med de bästa kompletteringskilar som finns. Lite kammar är allt du behöver, om du inte redan har det?
 
Vad ska du med hexor till överhuvudtaget? I mälardalen?

Strunta i det, du har ju det bästa kilset som finns med de bästa kompletteringskilar som finns. Lite kammar är allt du behöver, om du inte redan har det?

Nix, inga kammar alls. Var inne på hexor för de lite bredare sprickorna, men du tycker jag ska gå på några kammar istället? Funderade på det först. Tänkte beställa Camalot C4 - 0,75, 1 och 2, men sen var ettan slut i lager nu, och då började jag snegla på Hexorna som jag provat lite på lånat rack (har aldrig testat cams själv).

Så då är frågan: skita i hexorna, beställa 0.75 och 2 nu, och köpa ettan sen? eller vänta och köpa alla tre? Behöver jag fler?
 
Så då är frågan: skita i hexorna, beställa 0.75 och 2 nu, och köpa ettan sen? eller vänta och köpa alla tre? Behöver jag fler?

Beställ alla tre på en gång, antingen skickas de i två omgångar (utan att det kostar extra) eller så får du alla tre på en gång (som i direkt, deras hemsida har en tendens att vara lite halvuppdaterad ibland).

Och behöver och behöver, det är väl mest en fråga om psyke och risktagande? Jag har klättrat många repor med endast de tre kammarna på selen, men jag skulle inte byta skänka bort de ytterligare kammarna jag inskaffat sen dess för det!
 
Ja, jag tycker absolut att du ska strunta i hexor och satsa på några c4or istället. Behöver och behöver.. Ja, får jag väl säga. De flesta skulle tycka att du behöver fler än tre kammar för att ordentligt kunna säkra de flesta trad turer i ditt område.

Men det är en bra start, och sen kanske kompisen du klättrar med har några också så ordnar det sig.
 
Om man leder lite av varje så behöver man rätt många kilar och kammar. Hexor ersätter inte kammar annat än ibland. Det har hänt att jag har placerat hexor som stora kila, och endast nån exotisk gång i en parallell spricka. Hade ibland ett par stora hexor på selen, men aldrig nuförtiden.

Klättrade i helgen en led där det säkert hade varit bra att ha 5 st C4 #0.5, så det är väl omöjligt att säga vad som är tillräckligt. 0,5-2 är ju förstås bättre än ingenting, och på vissa leder räcker det ju mer än väl - ibland räcker det ju med några enstaka kilar...
 
Såg nu att du skrev Wallnuts 7-11.

Plus 1-6 där såklart! De små Offset kilarna är enligt mig inte lika viktiga utan där funkar 7-11 riktigt bra som komplettering till ett helt kilset. Så kör jag och det känns kanon.
 
Bara för att vara tvärt emot, så kan jag verkligen rekommendera rockcentrics som komplement till wallnuts.

Visst vill du ha kammar också, men dom väger och kostar. Det händer nu och då att mina camalots hänger kvar på selen när jag kommer upp och att jag säkrat med bara passiva prylar.
 
Bara för att vara tvärt emot, så kan jag verkligen rekommendera rockcentrics som komplement till wallnuts.

Visst vill du ha kammar också, men dom väger och kostar. Det händer nu och då att mina camalots hänger kvar på selen när jag kommer upp och att jag säkrat med bara passiva prylar.

Meehn....!
Om du nu har Camaloterna kvar på selen när du kommer upp så har du ju (1) inte kommit billigare undan, samt (2) burit vikten av dem längs HELA leden. Det verkar ju inte optimalt! ;)

Nåja, sätter du hexorna i passivläge, där det är bra "kilsprickor" men kilarna är för små, eller sätter du dem i excenterläge i parallella sprickor?
 
Meehn....!
Om du nu har Camaloterna kvar på selen när du kommer upp så har du ju (1) inte kommit billigare undan, samt (2) burit vikten av dem längs HELA leden. Det verkar ju inte optimalt! ;)

Nåja, sätter du hexorna i passivläge, där det är bra "kilsprickor" men kilarna är för små, eller sätter du dem i excenterläge i parallella sprickor?

Men det är självklart optimalt! Själva poängen med tradklättring är ju att få ha så mycket roliga saker på selen som möjligt. Om jag pluppar in kammarna i berget så ser jag inte alls lika hard core ut när jag toppar ur. Dessutom: Tyngre sele = mer träning.


Nä men mer seriöst. Jag bryr mig sällan om att skräddarsy racket så länge jag inte ligger på gränsen. Sedan lägger jag förstås den säkring som passar bäst i ett givet läge. Rätt ofta sitter faktiskt rockcentrics bättre än kammar. (eller åtminstone mer förutsägbart)

Det är klart att de oftast placeras som stora kilar, men ibland använder jag dom i expanderläge. I synnerhet i horisontella sprickor.
 
Men det är självklart optimalt! Själva poängen med tradklättring är ju att få ha så mycket roliga saker på selen som möjligt. Om jag pluppar in kammarna i berget så ser jag inte alls lika hard core ut när jag toppar ur. Dessutom: Tyngre sele = mer träning.


Nä men mer seriöst. Jag bryr mig sällan om att skräddarsy racket så länge jag inte ligger på gränsen. Sedan lägger jag förstås den säkring som passar bäst i ett givet läge. Rätt ofta sitter faktiskt rockcentrics bättre än kammar. (eller åtminstone mer förutsägbart)

Det är klart att de oftast placeras som stora kilar, men ibland använder jag dom i expanderläge. I synnerhet i horisontella sprickor.

Och din hemmaklippa är typ på Gotland?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.