Hexor eller halfmoons

Har änvänt Cassin Halfmoons (vanliga vajerkilar) lite då och då. Inte i någon väldig utsträckning men jag har hunnit få en liten uppfattning om dom.

Vad jag vet är de billigare än t.ex. DMM och Wild Countrykilar och är nästan lika WC's. Dock tycker jag mig kunna säga att det inte är helt lika, och något sämre att plassera än både DMM och WC.

Jag vill inte avråda helt från att köpa, men det kan nog vara värt att lägga några extra kronor på andra kilar i längden.

Vad det gäller Hexor är ju det en helt annan typ av kil. Bra att kompletera med i de större storlekarna. (6/7, 8,9,10 kanske...)

/Vräkbjörn
 
Och jag formligen älskar Cassin-kilarna. De sitter som klistrade där jag använt dem, så i somras blev det en egen uppsättning. Men det är vanliga kilar, bara detaljerna skiljer i utformning från andra kilar, så jag är rädd att jag inte fattar frågan...
 
Vräkbjörn har rätt

Jag tolkar detta som en nybörjarfråga (och ont om pengar).

I så fall kan man väl säga att ett vanligt kilset (typ halfmoons) är grunden i racket. Climbing magasine instämmer med Vräkbjörn att DMM Wallnuts är ett bättre alternativ. Fritt översatt så säger de att "DMM sitter säkrare än andra kilar, men kan vara lite besvärliga för andremannen att ta bort". Det är även min erfarenhet.

Stora hexor används oftast som stora kilar, när det behövs större än vad ditt vanliga kilsätt rymmer.

Hexorna är ju också avsedda för sitt speciella sätt att placeras (om nu det är begripligt formulerat om man inte redan vet vad jag menar), men den applikationen har kam-kilarna (friends) tagit över. Det är det som är skälet till att man sällan har mycket användning av mindre hexor när man leder. Däremot använder jag ofta små hexor vid topprep, då jag har tid att mecka dem i rätt position.

Tricams (liksom hexor) är ett annat sätt att slippa utgifter för dyra kamkilar. Blir du biten kommer du att investera i kamkilar ändå och tricams (hexor) blir då en (lätt) reservlösning om du redan använt just den cam-storlek du behövde (eller för att spara kam-säkringen tills då den verkligen krävs).
 
Tack för svaren

Tack för era bra svar och förslag även om min fråga var bra underlig, det jag tänkte var om man skulle satsa på små hexor eller stora halfmoons. Upp till storlek 4 el möjligen 5 i hexväg finns ju lika stora halfmoons, tanken var i detta område vad man borde ha.

MVH Hannes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Bloggomann Vilka hexor? Klättring allmänt 26
ingemar. Hexor i aktivt läge som fattigmansalternativ till kammar? Klättring allmänt 26
pirx repsnören till hexor, vilka storlekar Klättring allmänt 10
dmchris Helgmål från Stockholm? (Trad, sport eller boulder) Klättring allmänt 9
Djurmo Lämplig ersättare till ropeman eller prussik? Hjälp och råd önskas =) Klättring allmänt 15
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29
apfaktor Rakt upp (som föraren säger) eller ut till höger som många gör??? Klättring allmänt 1
lyckegard Rubb eller Banshee belay Klättring allmänt 17
Gabbi_ Damsele eller inte? Klättring allmänt 6
andflygh Två eller en slinga vid ankring Klättring allmänt 27
kajkalajkan Plattband eller tubband? Klättring allmänt 15
hireliath_hotmail.com Klättring i eller nära Åkersberga Klättring allmänt 4
trolltind Bildspel tråkigt eller kul!?? Klättring allmänt 8
jennylu Black Diamond Kid´s A-bod eller DMM´s barnsele? Klättring allmänt 4
ph.nilsson Perfekta åttor, nödvändigt eller inte? Klättring allmänt 26
a.lex Fabriken eller Labbet? Klättring allmänt 5
johnliungman Nybörjarvänlig utomhusklättring - bra eller dåligt? Klättring allmänt 39
embl Mixleder vara eller icke vara Klättring allmänt 52
Faeskmas DMM 4CU cam eller nya WC helium friend Klättring allmänt 9
SMR Smärta i fingrarna, klättrarens vardag eller går det att förebygga/förhindra? Klättring allmänt 24
slob Blåberget eller Ringkallen nu i juli? Klättring allmänt 4
Mike C Tips på fina välsäkrade trad 6 och 6+ i eller i närheten av Sthlm? Klättring allmänt 8
MarkusN Klättring eller X-files? Klättring allmänt 5
Pietro_2003 Kullen förare - svenska eller danska Klättring allmänt 2
mattisandersgard Syltraversen v 30, 31 eller 32? Klättring allmänt 0
fredrikalbihn Skor eller kängor på via ferrata? Klättring allmänt 6
StefanM- Stegjärn med eller utan hälspänne? Klättring allmänt 2
StefanM- Quickdraws.. Hotwire eller Positron, eller mixat? Klättring allmänt 1
FR123 Ågelsjön eller Simonsberget/Uggleberget/Bistaberget? Klättring allmänt 1
ctve8n Dyneema- eller kevlar-rep Klättring allmänt 11
Mezzner Diedern eller diedret? Klättring allmänt 17
Ann-louise.R Nybörjar kurs i västmanlan eller dalarna nån som vet?? Klättring allmänt 2
Steffe.A Topprepsklättring på eller runt Kebnekaise? Klättring allmänt 4
markus82 Stoppknutar eller inte? Klättring allmänt 42
Trötter sormiou eller verdon? Klättring allmänt 4
Karl-Johan SUM eller Cinch Klättring allmänt 5
Jonas P Kasta eller inte? Ja eller nej? Klättring allmänt 14
Ziruz Repellera eller rappellera - vad heter det? Klättring allmänt 23
aco Klätterguide för bohuslän pa engelska eller tyska? Klättring allmänt 3
Mezzner Vad gör en led eller tur fin, eller värd ***? Klättring allmänt 10
Avrell Klättring i Laholm eller Kristanstad Klättring allmänt 1
touchingthevoid Testarossa eller mythos.... Klättring allmänt 3
srpp Incident- eller olycksstatistik Klättring allmänt 12
T.H Kilar smidigast över axlen eller i selen Klättring allmänt 11
olaka Klättring i eller nära Wien? Klättring allmänt 0
mararv vårdberget eller gåseborg Klättring allmänt 3
fiskbulle666 flash eller onsight? Klättring allmänt 4
mippe Railey beach-eller Phi-Phi? Klättring allmänt 8
owahlund Alpina yxor:Smidda eller pressade Klättring allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.