Hexor eller halfmoons

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Har änvänt Cassin Halfmoons (vanliga vajerkilar) lite då och då. Inte i någon väldig utsträckning men jag har hunnit få en liten uppfattning om dom.

Vad jag vet är de billigare än t.ex. DMM och Wild Countrykilar och är nästan lika WC's. Dock tycker jag mig kunna säga att det inte är helt lika, och något sämre att plassera än både DMM och WC.

Jag vill inte avråda helt från att köpa, men det kan nog vara värt att lägga några extra kronor på andra kilar i längden.

Vad det gäller Hexor är ju det en helt annan typ av kil. Bra att kompletera med i de större storlekarna. (6/7, 8,9,10 kanske...)

/Vräkbjörn

Och jag formligen älskar Cassin-kilarna. De sitter som klistrade där jag använt dem, så i somras blev det en egen uppsättning. Men det är vanliga kilar, bara detaljerna skiljer i utformning från andra kilar, så jag är rädd att jag inte fattar frågan...

Vräkbjörn har rätt

Jag tolkar detta som en nybörjarfråga (och ont om pengar).

I så fall kan man väl säga att ett vanligt kilset (typ halfmoons) är grunden i racket. Climbing magasine instämmer med Vräkbjörn att DMM Wallnuts är ett bättre alternativ. Fritt översatt så säger de att "DMM sitter säkrare än andra kilar, men kan vara lite besvärliga för andremannen att ta bort". Det är även min erfarenhet.

Stora hexor används oftast som stora kilar, när det behövs större än vad ditt vanliga kilsätt rymmer.

Hexorna är ju också avsedda för sitt speciella sätt att placeras (om nu det är begripligt formulerat om man inte redan vet vad jag menar), men den applikationen har kam-kilarna (friends) tagit över. Det är det som är skälet till att man sällan har mycket användning av mindre hexor när man leder. Däremot använder jag ofta små hexor vid topprep, då jag har tid att mecka dem i rätt position.

Tricams (liksom hexor) är ett annat sätt att slippa utgifter för dyra kamkilar. Blir du biten kommer du att investera i kamkilar ändå och tricams (hexor) blir då en (lätt) reservlösning om du redan använt just den cam-storlek du behövde (eller för att spara kam-säkringen tills då den verkligen krävs).

Tack för svaren

Tack för era bra svar och förslag även om min fråga var bra underlig, det jag tänkte var om man skulle satsa på små hexor eller stora halfmoons. Upp till storlek 4 el möjligen 5 i hexväg finns ju lika stora halfmoons, tanken var i detta område vad man borde ha.

MVH Hannes

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips