Två eller en slinga vid ankring

Jag har klättrat en hel del men sällan satt upp mitt eget ankare. Som lagom paranoid i säkerhetstänk undrar jag om det inte är bättre att ha två slingor istället för en? Det är en fråga som jag efter en massa Googlande inte kan hitta svar på.

Jag tänker lite -”why not?”. Fördelar? Nackdelar? Vad tycker du? Vad gäller?
Generellt sett ser man bara exempel med en slinga (bild 3).

Ett brott på slingan i bild 3, där det endast finns en slinga måste väl innebära en större risk än om man hade två slings (bild 2)?

Föresten, vad sägs om bild 1 (om belastningen är jämt fördelad)?

Bild 1
bild-2-505x831.jpg


Bild 2
bild-3-505x916.jpg


Bild 3
bild-4-505x720.jpg
 
Bild två är just bäst, redundans och knut som är lite bättre än sliding-x. Lite bökigare o sätta dit, lite bökigare o ta upp knuten efteråt.

Men man får vara lagom paranoid om man tror att firning/toprep får din slinga att gå av, såvida man inte kör på något som är jätteslitet skulle jag väl säga. Är din slinga i bra skick så sliding-x för enkelhetens skull. Går en bult av pga rost eller att klippan failar så klarar ju de sig.

Sen kommer säkert någon att påpeka att knuten minskar slingans hållbarhet etc..

Men kom igen? 20kN per bult, 22kN på slingan och 14ish på karbinerna? Även om de skulle vara 5kN på allt så skulle de vara supersafe. Toprep/firning kan sällan generera sådana krafter även vid mycket slack.

Nåja jag kör iaf på sliding-x och kan tycka det är overkill med något annat på toprep.

Hur som helst för att svara på frågan, jämnvikta två slingor är jobbigare.
 
Tack mag9! :)

Så när man använder endast en slinga (bild 3) så räknar man helt enkelt med att slingan inte ska gå av, utan att det är bultarna som är svagheten/risken?
 
Om slingan skulle gå i bild tre så hänger du ju ändå kvar i en bult tack vare knuten. Det är även dubbel slinga i öglan nedåt. Jag skulle föredra bild tre av dessa. På två bultar/kilar/isskruvar etc

Fast helst med en nylonslinga som i bild ett och två.. Ska man inte passa sig för att knyta dyneema?

Två slingor som i bild ett och två går inte att jämvikta om punkterna sitter det minsta ojämt i höjdled..
 
Om du har två slingor, vad tjänar det till, egentligen, att jämvikta dem? Det är knappast så att det ändå blir jämviktat. (Alla analyser/tester av ett v-ankare säger att jämviktning är oerhört svårt att uppnå, och ganska meningslöst). Knutar i slingor är bara jobbiga att ta upp och jag upplever att knutar bidrar till att slingor slits onödigt fortare. Två quickdraws är väl mer än tillräckligt?
 

Bilagor

  • SportClimbingAnchors_2.jpg
    SportClimbingAnchors_2.jpg
    38.8 KB · Visningar: 1,923
  • top-rope-config-draws-432x256.jpg
    top-rope-config-draws-432x256.jpg
    41.7 KB · Visningar: 4,142
Bild 2 tycker jag ser bättre ut än bild 1, även om jag de få gånger jag topprepar ofta använder två 60-slingor eftersom jag har många sådana.

De flesta av oss litar ju på att ett klätterrep räcker eftersom repet väldigt sällan går av om det inte ligger över vassa kanter eller karbiner. Borde inte det gälla för bra slingor också?
 
Om du har två slingor, vad tjänar det till, egentligen, att jämvikta dem? Det är knappast så att det ändå blir jämviktat. (Alla analyser/tester av ett v-ankare säger att jämviktning är oerhört svårt att uppnå, och ganska meningslöst). Knutar i slingor är bara jobbiga att ta upp och jag upplever att knutar bidrar till att slingor slits onödigt fortare. Två quickdraws är väl mer än tillräckligt?

Om en kil sitter högre än den andra i ankaret så bör de jämviktas, om inte annat så för att minimera rycket på den kvarvarande om en av placeringarna skulle släppa. Med två slingor blir det problematiskt. Hellre en lång med knut isåfall. Quickdraws? Visst om du snackar om ett topprepscenario på bultar..
 
Tidigare har jag mest gjort ankare med repet. Men efter flera påpekanden från kompisar med hänvisning till problem vid räddning har jag nu en cordelette. Inte i en loop utan en fyrametersbit med dubbelåtta och en liten karbin i varje ända. Den har överraskat mig positivt! Bombsäker, mycket snabb, smidig och mångsidig.

Detta har debatterats till leda på utsidan och den vanliga slutsatsen är väl att varje situation har sin optimala lösning.
 
Det finns ju väldigt mycket mer sätt att bygga stands på. Som semivarianter av bild ett som ger ett visst slack men ändå är lekande. Läs en bok om klättring. Jag har klättrat med folk som använt en slinga i ett helt liv och lever men man vet aldrig om de bara haft tur. ;)
 
Om en kil sitter högre än den andra i ankaret så bör de jämviktas, om inte annat så för att minimera rycket på den kvarvarande om en av placeringarna skulle släppa. Med två slingor blir det problematiskt. Hellre en lång med knut isåfall. Quickdraws? Visst om du snackar om ett topprepscenario på bultar..

Vad har du för kilar som släpper? *ironiskt ton*

(Ironi fungerar ju skitdåligt på nätet har jag hört)
 
Det finns många skäl till att man överhuvudtaget har mer än en punkt i ett ankare. Ett, ofta förbisett skäl, är att fixera centralpunkten i sidled. Dvs genom att ha minst två ben i ankaret, vilka ger kraft i två olika riktningar, så förhindras a) en sågande rörelse på slingorna och b) låskarbiner som skruvar upp sig och c) en förändring av dragriktning på säkringspunkterna. Vid sliding-x tappar man dessa fördelar eftersom centralpunkten ju flyttar omkring. Eftersom vare sig snabbhet eller perfekt jämviktning är ett problem vid toppankare, medan ovannämnda nackdelar i högsta grad är det, så skulle jag ALDRIG använda sliding-x där. På ett stand vid isklättring däremot, där god jämviktning och frånvaron av knopar är stort plus, så kan denna teknik vara utmärkt. Allt har sin plats!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dmchris Helgmål från Stockholm? (Trad, sport eller boulder) Klättring allmänt 9
Djurmo Lämplig ersättare till ropeman eller prussik? Hjälp och råd önskas =) Klättring allmänt 15
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29
apfaktor Rakt upp (som föraren säger) eller ut till höger som många gör??? Klättring allmänt 1
lyckegard Rubb eller Banshee belay Klättring allmänt 17
Gabbi_ Damsele eller inte? Klättring allmänt 6
kajkalajkan Plattband eller tubband? Klättring allmänt 15
hireliath_hotmail.com Klättring i eller nära Åkersberga Klättring allmänt 4
trolltind Bildspel tråkigt eller kul!?? Klättring allmänt 8
jennylu Black Diamond Kid´s A-bod eller DMM´s barnsele? Klättring allmänt 4
ph.nilsson Perfekta åttor, nödvändigt eller inte? Klättring allmänt 26
a.lex Fabriken eller Labbet? Klättring allmänt 5
johnliungman Nybörjarvänlig utomhusklättring - bra eller dåligt? Klättring allmänt 39
embl Mixleder vara eller icke vara Klättring allmänt 52
Faeskmas DMM 4CU cam eller nya WC helium friend Klättring allmänt 9
SMR Smärta i fingrarna, klättrarens vardag eller går det att förebygga/förhindra? Klättring allmänt 24
slob Blåberget eller Ringkallen nu i juli? Klättring allmänt 4
Mike C Tips på fina välsäkrade trad 6 och 6+ i eller i närheten av Sthlm? Klättring allmänt 8
MarkusN Klättring eller X-files? Klättring allmänt 5
Pietro_2003 Kullen förare - svenska eller danska Klättring allmänt 2
mattisandersgard Syltraversen v 30, 31 eller 32? Klättring allmänt 0
fredrikalbihn Skor eller kängor på via ferrata? Klättring allmänt 6
StefanM- Stegjärn med eller utan hälspänne? Klättring allmänt 2
StefanM- Quickdraws.. Hotwire eller Positron, eller mixat? Klättring allmänt 1
FR123 Ågelsjön eller Simonsberget/Uggleberget/Bistaberget? Klättring allmänt 1
ctve8n Dyneema- eller kevlar-rep Klättring allmänt 11
Mezzner Diedern eller diedret? Klättring allmänt 17
Ann-louise.R Nybörjar kurs i västmanlan eller dalarna nån som vet?? Klättring allmänt 2
Steffe.A Topprepsklättring på eller runt Kebnekaise? Klättring allmänt 4
markus82 Stoppknutar eller inte? Klättring allmänt 42
Trötter sormiou eller verdon? Klättring allmänt 4
Karl-Johan SUM eller Cinch Klättring allmänt 5
Jonas P Kasta eller inte? Ja eller nej? Klättring allmänt 14
Ziruz Repellera eller rappellera - vad heter det? Klättring allmänt 23
aco Klätterguide för bohuslän pa engelska eller tyska? Klättring allmänt 3
Mezzner Vad gör en led eller tur fin, eller värd ***? Klättring allmänt 10
Avrell Klättring i Laholm eller Kristanstad Klättring allmänt 1
touchingthevoid Testarossa eller mythos.... Klättring allmänt 3
srpp Incident- eller olycksstatistik Klättring allmänt 12
T.H Kilar smidigast över axlen eller i selen Klättring allmänt 11
olaka Klättring i eller nära Wien? Klättring allmänt 0
mararv vårdberget eller gåseborg Klättring allmänt 3
fiskbulle666 flash eller onsight? Klättring allmänt 4
mippe Railey beach-eller Phi-Phi? Klättring allmänt 8
owahlund Alpina yxor:Smidda eller pressade Klättring allmänt 9
attackscouten Hexor eller halfmoons Klättring allmänt 5
beorn snöre eller kardborre Klättring allmänt 2
jonaswiger SCOTTUSA CRUZ BRA ELLER DÅLIGT Klättring allmänt 1
Totalalpinisten Tvillingrep på långturer - Bra eller onödigt? Klättring allmänt 9
zipper Mössans vara eller icke vara? Klättring allmänt 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.