Perfekta åttor, nödvändigt eller inte?

Hej!
Jag har klättrat sedan slutet på januari/början på februari i år, började med repklättring ytterligare några månader efter detta.
Den senaste tiden så har jag klättrat med ett antal personer som menar att en åtta endast är tillräckligt bra om den är (i stort sett) perfekt symmetrisk.

Jag har själv alltid gjort kamratkontroller, men tvingar inte någon att knyta om sin knut på grund av en assymetrisk åtta. På senaste tid så har jag dock klättrat allt mer med folk som propsar på denna nivå av säkerhet, och min fråga är helt enkelt huruvida det egentligen är befogat?

Som jag ser det så är den enda fördelen med en sådan perfekt åtta att det är ännu lite lättare att se ifall att den har blivit felknuten, eller finns det något jag missar? Värt att notera kan även vara att det i min erfarenhet enbart är personer som nyligen har gått en grönt kort-kurs eller liknande som brukar ha den här mentaliteten, medan de flesta som har klättrat en längre tid nöjer sig sålänge det är en identifierbar åtta.
 
Jag har klättrat rätt länge men brukar påpeka om åttan är rätt ful. En icke symestrisk åtta kommer att dras åt mera vid fall (iaf ledfall). Om det nu skapas friktion som är skadligt kan jag inga yttra mig om, men jag upplever att snygga symmetriskta åttor är lättare att få upp efter fall ledfall än slarvigt gjorda åttor.
 
Hej!

Har också klättrat länge och hållt på en hel del med rope access.

Anledningen till att "samsa" som det heter, t.ex. en åttaknut är dels att den ska vara lättare att lossa, precis som Mike C mycket riktigt skriver. Men också för att minimera risken att den löser upp sig av sig självt under en längre tid.

Om du klättrar inomhus är detta inget problem eftersom man vanligtvis är inknuten i ett par minuter åt gången. Men på långtur eller storvägg så kan du ha kvar samma knut i selen under loppet av flera dagar. Med skav och bök och stök som potentiellt skulle kunna komma att lösa upp en illa samsad åtta.

Efter några år blir man så van vid att lägga knopen så så att åttan alltid hamnar rätt innan man drar åt den utan att man tänker på det. Och även om jag inte är som en hök på mina repkamraters knopar så påpekar jag ibland att "den där kanske ska samsas lite" om jag ser en dålig knop vid kamratkoll.

Tycker dessutom att det ser slarvigt ut. Och som du själv mycket riktigt påpekar kan det vara något svårare att se huruvida det är en korrekt åtta eller inte.

Mina 2 öre.
 
Senast ändrad:
en prydlig knut är en stark knut

det finns ingen anledning att slarva med knutar.

och om man normalt är noga med knuten så kan man med stor sannolikhet få den rätt snygg även om man har tidsnöd eller sitter trångt till på annat sätt.
 
Det tar några sekunder mer att knyta den och att knyta upp den går några minuter snabbare om du har samsat knuten. (Jag använder aldrig ordet samsat utan pratar bara om den är snygg eller ful). Jag ber folk knyta om knuten om den ser vårdslös ut, och om ändarna är för korta.
 
Nu får du många svar på en enkel fråga men desto mer kött på benen!

Utöver tidigare nämnda för och nackdelar spelar inte åttans samsning någon roll för knutens styrka, den är lika stark även om den är skit ful, men kan vara betydligt svårare att känna igen vid kamratkontroll.


Som några sagt, med tiden och rutinerna blir den ofta perfekt varje gång. åttans loop ska inte vara större än "två-central-looper" och änden på åttan ska inte "efterknytas" runt rep, vara kortare än 10cm eller längre än 30, men det känner du nog till ;) ha de gött o fortsätt knyt stiliga åttor.
 
[,,,]


Som några sagt, med tiden och rutinerna blir den ofta perfekt varje gång. åttans loop ska inte vara större än "två-central-looper" och änden på åttan ska inte "efterknytas" runt rep, vara kortare än 10cm eller längre än 30, men det känner du nog till ;) ha de gött o fortsätt knyt stiliga åttor.

Vill du förklara det där?
 
Det verkar ändå som om jag är ungefär i linje med vad de allra flesta tycker. Dvs att det självklart inte finns någon poäng med att försöka knyta en fulare åtta, men att den duger även de gånger som den inte blir helt perfekt...

Tack för alla svar!
 
OT?
Vid inomhusklättring och sportklättring (<= 1 repl.)använder jag alltid pålstek, av säkerhetskäl och för att den sparar tid.

Säkerheten kommer av att man knyter knuten i ett svep. Många olyckor beror på att åtta-knuten inte är fullbordad. Någonting avbryer klättraren efter att första halvan är gjord och så klömmer hon/han att fullborda den.
 
En välslagen knop gör att repet ligger i mjuka böjar med god anliggning mellan parterna vilket i sin tur gör att knopen vid belastning dras åt jämnt med jämn fördelning av kraften igenom hela knopen och maximal friktion mellan parterna vilket ökar styrkan.

En slarvigt slagen knop blir tvärtom. Friktionen minskar och därmed ökar risken för glidning.
Tvära böjar gör att kraften vid åtdragning kan snedfördelas med följd att man får onödigt hög påkänning i vissa punkter på repet. Detta medför även att knopen blir svårare att få upp efteråt eftersom den dragits åt hårdare på vissa ställen än andra.

Om sedan dessa skillnader har något att betyda i praktiken är ju en annan femma men till sist återstår ju frågan; Finns det nån bra anledning att inte slå den bra från början?
Att det skulle ta längre tid köper jag inte som argument. Då kan vi låta bli att säkra över huvud taget för det tar ju tid från klättringen.


Ha en säker klättring!

/O.
 
Det krävs inte många minuter av ens liv för att lära sig hur man gör en 'perfekt' åtta en gång för alla, ett par minuter som ger en mer lättidentifierad, snyggare och i extremfall starkare knut. Den är dessutom lättare att lösa upp om den belastats hårt.

Att göra sig besvärat att skapa en tråd och fråga om man får slarva med nåt som tar 15 minuter hemma i soffan att bemästra är verkligen en felprioritering....
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.