Alpina yxor:Smidda eller pressade

UNdrar om man kan få reda på om en yxa har pressat eller smitt huvud. Har förökt gå in på grivels hemsida men den funkar inte.(det gäller en grivelyxa)

Skall nämligen gå Keb-kursen så småningom och där får man inte ha med yxor med pressade blad.

Tacksam för råd och tips!
 
Ingen stans?

Jag skulle nog rekomendera att titta runt lite, sök på altavista tex. En del affärer skriver ut sånt som inte tillverkaren gör. Lycka till, det skulle ju kännas lite snopet att behöva köpa nya prylar för att det inte finns att få reda på. Har du kollat med stället du köpte dem på, dom brukar ha rätt bra koll.
 
Kom in på http://www.grivel.fr

Vilkem modell är du ute efter?

Verkar som endast FALCON inte har smitt blad. Om jag läser deras tabell fel så kan det även gälla NEPAL STEEL och NEPAL LIGHT, fast tror inte det. Har klämt på NEPAL LIGHT och har för mig att bladet var smitt.

Använder själv AIR TECH sedan flera år och är nöjd med kvaliten, speciellt bladet håller bra.
 
Smens svar

Kan inte så mycket om isyxor, men väl om stål och smide.
Detta gäller bara för stål, rostfritt m.m., ej aluminium, magnesium etc.
Om yxhuvudet har mycket olika tjocka sektioner är det med all sannolikhet varmsmitt. Är sektionerna någorlunda jämntjocka är det svårare att se. Då får man titta efter märken efter hammarslag på handsmidda saker eller efter den rand av material som smiter ut mellan sänkena på sänksmidda detaljer (ungefär som gjutskägg). Titta ett varv runt en skiftnyckel så ser du nog vad jag menar.
Kallpressad plåt kan man endast lokalt minska tjockleken på med uppåt 20-40% vid goda förhållanden. Kanterna blir dessutom någorlunda vinkelräta mot ytorna runt omkring, utan randen efter sänkena.
 
Det är en Pamir jag funderar på.

Vidare kan tillverkaren slipa bort eventuella "restkanter" som bildas vid gjutning och jag tror att de flesta blad är jämntjocka,men tack för hjälpen. Återstår att se om Pamir har jämntjockt blad..

Tänker nämnligen beställa den från en fransk butik ganska mycket billigare än vad den kostar i sverige så jag kan ej gå till butiken och titta på den.

Grivels hemsida funkar ej från min dator!
Kommer in på startsidan men inte längre.
 
Grivels egen beskrivning av Pamir:

"The Pamir is a non-technical ice axe ideal for trekking, classic snow climbs, rental programs, and schools. The carbon-steel head features a classically inclined pick with teeth along half its length. The body and pick are hot, drop forged in one piece. The Ergal shaft surpasses UIAA norms for strength and durability; it is coated with black, epoxy-based paint."
 
Varför är inte pressade blad tillåtna?

Måste inte yxor som säljs vara CE märkta? Borde de inte vara tillräckligt starka då, eller ahr det mest att göra med att ett ev rep bromsar annorlunda om det lindas runt huvudet som säkring för de olika huvudena.
/Jonas
 
Vet ej. Smidda huvuden är starkare även om båda typerna är godkända.
Sen vill dem inte att man kommer till kursen med "superlight racing equipment" som pajar när man lägger en ryggsäck på dem.
Det är väl för att försäkra sig om att man kommer med "riktiga grejer"
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.