Kilar smidigast över axlen eller i selen

Vill höra lite synpunkter på hur man ordnar sina kilar. Man kan ju ha dom i en slinga över axeln och på så sätt smidigare testa vilken kil som passar bäst. Nackdelen med dettta är väl att slingan kan vara i vägen när man klättrar.
Vad tycker ni????
 
Vana

Jag tror att det är en vanesak, själv har jag mina kilar, hexor och friends sorterade i hällorna på selen. Jag sorterar efter ett eget system och gör alltid likadant, på så vis vet jag alltid var jag har grejjorna och det är väl det som är det viktiga!
 
-fördel, det går snabbt att lämna över ledandet på standplatsen.
-nackdel, det är bökigt att komma åt rätt utrustning.

tips: ta en bärrem från en väska och vik halva så den blir smal där du har utrustningen och sy ihop så har du en utrustningsslinga som är lite skönare än en 60cm rundslinga och som dessutom kan justeras i strl.

/Pott
 
Pott; sa:
-fördel, det går snabbt att lämna över ledandet på standplatsen.
-nackdel, det är bökigt att komma åt rätt utrustning.

/Pott


Tilläggas kan:
-nackdel, vid ett fall där man hamnar upp-och-ner kan man tappa hela sin uppsättning av kilar och slingor.
-nackdel, i medlut, speciellt vid sväklättring, ser man inte stegen för att slingar pendlar fram hela tiden.
 
Ett ytterligare alternativ är ju de varianter som finns som är dubbla med axelremmar och utrustningsöglor.

Har ingen själv men gissar:

Nackdel: - Svårare att skifta över racket till förstemannen.

Fördel: + Mycket svårare att tappa vid uppochnedfall.
+ Grejorna hänger inte lika lågt och kan dessutom vara separerade på öglorna.

Ska man ha MYCKET grejor kan ju slingor dessutom komplettera sittselens öglor.
 
Bröstsele med plats för utrustning

Det blir betydligt smidigare än att ha en vanlig slinga (och har inte de nackdelarna Per nämner).

Den största fördelen tycker jag är att ofta använder höfterna mot berget och då är det svårt att komma åt utrustningen på den sidan.

Däremot går det naturligtvis inte att göra som den som startade tråden tänkte.

Använder Cassin Salathe från Northstar.
 
Tycker själv att det är smidigt med en utrustningsslinga över axeln. Själv har jag en för ändamålet specialtillverkad från Black Diamond, som jag inte har en aning om vad den heter, men som skrivet tidigare - det går snabbt att lämna över racket vid ledning och det är lätt att racka lätt.

De som tycker att "det är svårt att hitta vad man letar efter" kan jag bara besvara: det är det på en sele också, i så fall. På precis samma sätt. Har man koll på att man gör på samma sätt varje gång blir det inte svårare att få fram rätt utrustning i rätt tillfälle.

Vad som däremot ÄR svårare är att nå utrustningen om man står med "fel" sida mot berget, men det har man ju med en sele också.
 
Tja, ibland har jag funderat på att man skulle ha kilpetaren i ett pannband, så att den inte hakar i skosnörena...
 
Jojomensan

Har också haft min petare i en liftkortsjojo, men så en dag ryckte jag till lite väl och *kling klang* så försvann petaren och snördelen av jojon ner för berget. Och där stod jag med en "överdel" till jojon hängandes i selen, och en kil som satt som berget självt. Men själva idén är bra! Försöker för närvarande komma ihåg att jag ska köpa en sån där riktig nyckeljojo som finns hos nyckelmakare.

Så länge har jag petaren på en stump repsnöre med en karbin på, och sätter karbinen i repet framför mig när jag går som andre man. På det sättet slipper man tappa den...

För att inte gå helt off topic stödjer jag idén om separat utrustningsslinga, med hällor. Lätt att byta, lätt att göra ett "gemensamt" rack när man inte har precis allt man behöver själv utan kompletterar med kompisens grejor. Klipper man fast en hälla i en av selens hällor slipper man få grejorna i vägen när man lutar sig inåt.

:) /Lotta
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.