Rock Empire kilar!

Jag har tyvärr inget konstruktivt att bidra med till diskussionen, jag har dock följande åsikt:

Finns det inte mindre viktiga saker du kan spara några hundralappar på? om du skall köpa ett kilsett skiljer det totalt kanske 400:- mellan RE och DMM.

Jag tror iofs att RE antagligen funkar även om de inte är CE märkta men varför chansa när det skiljer så lite, jag är säker på att ditt liv är värt mer än 400 pix.

/Pott
 
Skulle tro att ni kan få veta allt ni vill om CE-märkning resp UIAA-märkning av RE-grejor om ni tar kontakt med Northstar Trading i Malmberget.

http://www.northstar.se/

Annars syns CE-märket på flera av bilderna på RE:s hemsida om man tittar noga.
Självklart ska man inte snåla med saker som påverkar säkerheten. Man ska inte heller inbilla sig att man har rätt att känna sig säkrare för att grejorna är dyrare! Man kan ju anta att varje klättrare kan spendera ett visst antal kronor på sin klättring; då gäller det att man får så mycket (säkerhet) som möjligt för pengarna.

Just kilarna har kanske inte så imponerande hållfasthetsvärden. Wild Countrys kilar råkar jag ha och de har högre värden angivna, fast de kostar ju lite mer. Kanske Kongs eller Cassins är billiga och bra.

När det gäller kamkilar tror jag bara Camalots slår RE Robots angivna maxlaster.

Jag misstänker att jag rättas om jag har fel...

Det är kanske dessutom betydligt vanligare att kilar lossnar än att de går sönder.
 
Mezzner; sa:
..Just kilarna har kanske inte så imponerande hållfasthetsvärden..

Hållfastheten som anges i deras (Hudys) katalog är samma som för Black Diamond Stoppers; 6 kN för de stora och 10 för de små.

Jag skulle inte oroa mig över att priset är för lågt heller - det finns inget givet samband mellan pris och prisvärdhet. De tjeckiska prylar jag använt funkar klockrent, och jag tror att konkurrensen gör branschen gott. Att just kilarna inte är CE-märkta beror nog snarast på administrativa hinder.

Däremot tror jag att en kils FORM är ganska avgörande, och DET skulle jag kunna tänka mig att betala extra för. (har ingen aning om hur RE's kilar är)

/Per


p.s. - 85 tjeckiska pengar, minus skatt som du får tillbax i tullen, blir mycket riktigt under 30 SKr.
[Ändrat av fson 2004-01-06 kl 10:18]
 
Håller med det som sägs ovan: kilar är billiga, satsa på rätt form. Men, kanske är de tjeckiska kilarna skitbra. Om du sedan vill skaffa ett kilset till så kan du ju ta ett annat märke, variation är bra, då har man alltid något som passar. Kilar har man ganska länge, ibland tappar man en (eller så fastnar den) och man köper en ny. När man ska förnya sina kilar så är det trevligt om de är lätt att få tag i samma märke eller likande form o storlek. Kolla om de billiga kilarna har samma storleksskala som Wild Cuontry eller något annat vanligt.

Själv har jag bara testat DMM och Wild Country. DMM sitter hårdare och är lättare att placera, men Wild country är enklate att få ur tycker jag.

Försök hitta ett test, här är ett för kammkilar:
http://www.climbing.com/equipment/cams212/ (klicka next page för att komma vidare)
[Ändrat av Vandrare 2004-01-06 kl 10:28]
 
WC:s Rocks håller för 12 kN för de flesta, och om jag minns rätt 7 för den minsta "1" resp 2 för microsför de minsta, vilket ÄR lite bättre, men återigen, hur man får fast dem är säkert oftast viktigare.
(WC anger dock lägre värden om man placerar dem med de kortare sidorna mot klippan...)

Kanske är det också så att de inte är CE-märkta, eftersom de inte säljs av Northstar! Spelar troligen mindre roll, lite märkligt med tanke på att det mesta RE har är CE och UIAA-märkt. Det är nog också så att om man ska kunna köpa dem så måste detta ske i Tjeckien, eftersom det är föbjudet att handla med icke CE-märkta grejer i Sverige. Om det är tillåtet bära in dem för eget bruk vet jag inte men det är förstås av klart underordnad betydelse...

Har själv nyss beställt Cometkammarna, om jag kommer fram till nåt kvalificerat om dessa (inte så troligt) ska jag rescencera dem... Har dock läst mycket snällt om Robots/Flex på lite olika klättersiter.
 
Jag litar mer på mina kamsäkringar från Rock Empire än de dubbelt så dyra kamsäkringarna från HB. Det är dock min subjektiva uppfattning, och säger kanske inte så mycket om RE:s kilar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
markus82 Rock Empire-selar? Klättring allmänt 11
Keras2006 Rock Empire, Friends Klättring allmänt 17
janne_j Rock empire friends Klättring allmänt 11
baja_maja rock empire ? Klättring allmänt 22
mrTelemark Rock Empire Robots Klättring allmänt 7
bushmaster84 rock empire Klättring allmänt 6
osbeck DMM 4Cu el. Rock Empire Robots Klättring allmänt 0
mattias_uno Rock Empire Kamsäkringar Klättring allmänt 3
Rakman Mad Rock Drifter - töjer de ut sig? Klättring allmänt 1
Lofberg Metolius rock rings på väggen? Klättring allmänt 2
mThureson Singing Rock återkallar selar! Klättring allmänt 0
Trisnic Klätterfolk på Sweden rock festival? Klättring allmänt 4
Gil Meeting rock climbers Klättring allmänt 2
puuh Mad Rock Hooker något att ha? Klättring allmänt 4
Peo73 Rock + Run Cams Klättring allmänt 3
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Hissmusik Kammande kilar av tyg Klättring allmänt 1
Erik af Essingen Återkallning av kilar från Wild Country: Klättring allmänt 0
magwo Lägga kilar vid travers Klättring allmänt 12
magwo Varför offset-kilar är så bra Klättring allmänt 16
Deadpoint Off-set kilar? Klättring allmänt 82
sasq Testa sina kilar Klättring allmänt 15
peon Hur länge håller friends/kilar? Klättring allmänt 10
Mezzner Hur många kilar går det på en replängd? Klättring allmänt 15
realout Kilar o Cams - vilka är bäst? Klättring allmänt 33
Söderström Kilar Klättring allmänt 30
Elof Kilar Klättring allmänt 7
tank Börja använda kilar Klättring allmänt 8
T.H Kilar smidigast över axlen eller i selen Klättring allmänt 11
christofferv kilar Klättring allmänt 7
PeAC ledgraderingar o kilar Klättring allmänt 2
undar Säkra kilar!? Klättring allmänt 10
Vandrare ABC-kilar? Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.