ledgraderingar o kilar

har länge undrat hur ni graderar leder när ni gör nya. det finns tydligen olika modeller att följa som jag förstått. Östersundsmodellen som vi i Hälsingland fått våra leder graderade efter men längre ner är det andra beteckningar. 7b osv... är van 7-, 7 och 7+

vill gärna veta skillnaden mellan dem

för att spä på alla frågor om kilar så ska jag fråga en absolut nybörjarfråga. jag köpte ett kilset 1-10 (DMM Wallnuts) och jag tänkte fråga vad jag ska använda för karbiner o slingor till dem (längd, storlek, grindtyp osv)
har ingen riktig aning.

tack på förhand
 
Fransk/svensk

Det verkar som du förväxlat två olika skalor. Graden 7b är i den franska skalan, medans 7-, 7+, 8- osv. är den svenska skalan. Skalorna stämmer inte riktigt överens, jag tror att http://www.8a.nu ska ha en ganska bra jämförelsetabell.

/Harald!
 
Kortslingor

PeAC; sa:
har länge undrat hur ni graderar leder när ni gör nya. det finns tydligen olika modeller att följa som jag förstått. Östersundsmodellen som vi i Hälsingland fått våra leder graderade efter men längre ner är det andra beteckningar. 7b osv... är van 7-, 7 och 7+

vill gärna veta skillnaden mellan dem

för att spä på alla frågor om kilar så ska jag fråga en absolut nybörjarfråga. jag köpte ett kilset 1-10 (DMM Wallnuts) och jag tänkte fråga vad jag ska använda för karbiner o slingor till dem (längd, storlek, grindtyp osv)
har ingen riktig aning.

tack på förhand


Kortslingor, quickdraws, expresslingor - två karbinhakar förenade med en bandslinga. I den allra enklaste tillämpningen kan repet kopplas i säkringpunkten med endast en karbin. Detta är dock inte att rekomendera när säkringspunkten är en wirekil eftersom repets rörelser riskerar att lyfta ur kilen ur sitt läge. För att minska denna risk samt för att minska repdraget om inte mellansäkringarna ligger i en rät line använder man slingor. Karbinen som kopplas i säkringspunkten bör ha rak grind och den som repet kopplas i kan ha böjd. Fördelen med böjd grind är att det är något enklare att koppla i repet. En nackdel med böjd grind är att det är något större, men dock liten, risk att repet vid ett fall, oförutsett kopplas ur karbinen. "Vanlig" grind eller wiregrind? När repet löper mycket snabbt genom karbinen, tex vid ett fall, vibrerar grinden mer eller mindre. Detta innebär att grinden växlar mellan att vara öppen och stängd. Detta är inte synligt för blotta ögat men innebär en risk: Karbinen är svagare (7-10 kN) när grinden är öppen och om Murphy tittar fram så kommer rycket i karbinen just i ett ögonblick när den är öppen. Wiregrinden tenderar att vibrera mindre än den klassiska "helgjutna". Personligen föredrar jag den helgjutna grinden av KEYLOCK-typ. När det gäller slingorna kan det vara bra att ha några olika längder att variera mellan. Kortare slingor ger kortare fall vilket kan vara viktigt om det t.ex. finns en hylla som du inte vill falla ner på. Långa slingor är bra att ha där repet byter riktning - detta ger mindre repdrag. Rundslinga eller expresslinga? Rundslingan har ett bredare användningsområde än expresslingan som man inte kan göra mycket mer med än att just förena karbinparen. Föredelen med expresslinga är att karbinen och slingan "sitter bättre ihop" med den stora fördelen att inte karbinen hamnar på tvären och därmed mer än halverar sin brottstyrka (ca 7-10 kN). Förvisso kan du använda karbinfixerare på rundslingor (och expresslingor) för att eliminera denna risk. Rundslingan kan användas dubbel vilket innebär att har du två alternativ med varje slinga (använbart med slingor från ca 30 cm och uppåt).

Ett rack med 10 kortslingor fördelar jag ungefär så här: 2 st 60cm rundslingor (dubbelvikta och den nedre karbinen upphängd på den övre), 2 st 30 cm rundslingor, 3 st 15-20 cm express och 3 st 10-12 cm express.

Gå en kurs och lycka till
/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.