Hur länge håller friends/kilar?

Då mina friends och kilar börjar bli gamla (6-7 år) så undrar jag hur länge man kan lita på dom? Mjukdelarna ska ju bytas vart 5e år sägs det och det har jag gjort (alltså slingorna till mina friends). Men mekaniken i friends, slits dom ned med tiden?
 
Allt slits väl, om det används. Men när det gäller metalldelarna på kamkilar så betraktar jag inte åldern som en avgörande faktor, utan det mesta som kan vara till nackdel lär kunna upptäckas genom okulärbesiktning. Har du tagit ett herrejestanesfall på en säkring kanske du gör bedömningen att den är pensionerad, men även där så ska det mycket till innan en skada som har betydelse inte alls syns. Kanske finns det möjligen delar som inte går att kontrollera för att de är permanent monterade.

Nåja, 6-7 år låter i mina öron som en helt odramatisk ålder för klättergrejer av metall.
 
Men blankslitna kammar är inget man skall falla i. Det står i säkerhetsbeskrivningen. Alltså är det synliga skador så är det att betrakta som osäkert! (Sedan skall inte motsatsa gälla alltid. Det är troligt att du inte rippar dina aliens, precis som troligt att du gör det).
 
Jep, blankslitna aliens är lika med döden vid ett fall. Alla som har såna, kan kontakta mig så gör jag mig av med dem på ett säkert sätt.
 
Om med blankslitna menas att mönstret eller "tänderna" slitits ner så har det ringa betydelse så länge kam-profilen fortfarande stämmer, vilket givetvis kan vara svårt att avgöra.
Om man är intresserad av sådana övningar kan man använda "Cam Fitter" mjukvaran på
http://www.dorringtonclimbing.com/imagebin/cam_login.html efter att ha noga fotograferat sina grejer.
(John Field, mannen bakom programmet är fö. uppfinnaren av Metolius Supercam...)

Men, egentligen, ser grejerna bra ut är de nog helt ok.

Inverkan av förslitning på kontaktytorna har även mindre betydelse ju större kammen i fråga är då slitaget (i storleks ordningen mönsterhöjden) utgör en mindre del av geometrin i helhet.
 
Just det ja. Fast nu pajjade du ju mitt försök att få en massa aliens hemskickade alldeles gratis. Tack som f-n :)
Nä, men allvarligt så är jag av tron och åsikten att släta kamlober faktiskt har bättre hållfasthet än räfflade, eftersom de har mer anläggningsyta. Och att de där räfflorna bara är till för att det ska SE hållfast ut för att folk får för sig att det är bättre. Kolla på de små C3:eek:rna t.e.x. Helt släta.

Problemet med Aliens har väl varit, som jag har förstått utan att ägt någon själv, att aluminiumet i loberna varit för mjukt, så att de har deformerats fortare än andra kammar vid fall, och därför haft kortare livslängd.

Men även där skulle jag säga att: ja, hellre en kam som formar sig efter klippan och biter in i den, än en som är för styv i materialet.

Bara spontankänslor, helt ouppbackade av vetenskapsmän.
 
Trasiga friends

Våren 2000 köpte jag ett näst intill fullt set av WC flexible friends. De har tjänat mig väl genom åren. Men när jag var i Nissedal våren 2009 så hade de fått nog. upptäckte allt eftersom att vajrarna började fransa sig och sedemera har i samband med två kortare (men där av högre fallfaktor) förstemansfall en av freindsen gått av strax ovanför klämman mellan vire och metallpinnen som sitter i camen:

Bara att köpa nytt...men det var som sagt, 10 goda år.
 
Nej, det är bara 9 goda år.

En oerhört betydande skillnad, med tanke på trådskaparens fråga.

Hade du köpt kvalitetsprodukter från bläck dajmond, hade du fått ut minst 9,2 år.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bjesse Hur länge håller Raileh Beach som klätterställe? Klättring allmänt 3
Mike C Hur länge är det ljust dynget runt i Loften? Klättring allmänt 9
hebbe Black Diamond testar hur länge rep behöver vila mellan fall Klättring allmänt 2
Maurits Gri gri & liknande - hur länge? Klättring allmänt 29
Girl_next_door Hur länge? Klättring allmänt 3
Leo_73 Rep som legat länge, men aldrig använt? Klättring allmänt 18
Robban Topprepa länge ute? Klättring allmänt 11
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
eclipsetomte karbinhake (kn) hur mycket håller den för? Klättring allmänt 14
Mike C Finns karbin som håller sig öppen? Klättring allmänt 4
christofferv håller mitt rep fortfarande? Klättring allmänt 1
Mezzner Håller slingan på TCU:n? Klättring allmänt 8
jocke_f Håller med. Klättring allmänt 0
Vinter123 Håller med.. Klättring allmänt 0
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
ostkapten Besiktning av kammar och friends? Klättring allmänt 25
Brolin Hur många Friends och kamsäkringar behövs Klättring allmänt 16
Johan R Helium Friends Klättring allmänt 1
Keras2006 Rock Empire, Friends Klättring allmänt 17
reachjohn salewa friends Klättring allmänt 2
janne_j Rock empire friends Klättring allmänt 11
klätterpojken Karbiner till friends Klättring allmänt 4
Byte av vajrar på friends Klättring allmänt 2
Byta slingor på Friends Klättring allmänt 0
RikardN Rockandrun friends??? Klättring allmänt 0
Weyland Billiga friends Klättring allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.