Säkra kilar!?

Detta är kanske en lite diffus fråga.
Denna sommaren så har jag satsat mycket tid på att kila och att träna på att gå som förste man.
Men har inte fått något "riktigt" fall förrän igår då jag fick ett fall på 6 meter och landade på marken och ådrog mig efter omständighetarna ändå ganska lindriga skador.
På vägen ner så drog jag med mig 3 kilar och det resulterar ju i att man börjar tänka lite!
Så hur är man riktigt säker på att kilarna sitter?
Hur kontrollerar ni dom?
Vore tacksam för svar...


/Johan
 
Öva mycket1

Det var ju skönt att du inte förlorade livhanken i fallet.
När det gäller just ditt fall vore det intressant att veta hur det gick till när tre kilar rippar, det låter som om någonting i handhavandet har varit fel.
Ett tips som jag tycker har fungerat på många är att topprepa med mycket slack och samtidigt leda på kil för att sedan ta ett fall i nästan varje kil. Sitter den? varför då? om inte - varför då? Det vill säga att ta en ganska analytisk hållning till det hela.
Ett annat sätt är att klättra tekniskt (Aid-klättring) och prova gränserna för kilarna på det sättet. Nackdelen är att de sällan får ta fall utan endast en viss ökad kroppsbelastning.

Anledningen till att en kil fallerar kan ofta bero på att man ofta bara tänker på den kil som skall läggas och inte på att hela säkringskedjan är involverad. Om till exempel säkringsmannen står långt ut från berget kan det innebära att den första kilen får ett drag snett uppåt vilket lyfter kilen ur placeringen. Det i sin tur kommer sedan att gälla även för nästa kil och fungerar då som en dragkedja där kil efter kil lyfts upp ur sina placeringar tills bara den sista återstår - och är det då en tveksam placering så...
Samma sak kan hända vid traverser eller tak passager etc.
Bra tips för kilsäkring finns i "Stora klippklätterboken" av P Calleberg. Det finns en del tips på tidningen Climbings hemsida http://www.climbing.com Kolla under rubriken Tech Tips Trad. Bland annat finns "hur får du dina säkringar att stanna kvar" med mera. En annan guldgruva att ösa ur (om än med försiktighet, det finns en del där som man har gått ifrån numer eftersom de anses farliga, vilket inte förtar bokens fördelar) är "Climbing Anchors" av John Long ( det finns tydligen en "More Climbing Anchors" också men den vet jag inget om).
 
De gamle får väl ge oss nykomlingar tips

men det kan ju vara bra att höra hur en annan som börjar leda tänker också. Det vore förresten skoj att veta mer om hur ditt fall gick till, om det var blixtlåseffekten som slog till, eller om du lyckades ändå.

En sammanfattning av mina råd;

1 slarva inte med första säkringen för att undvika blixtlåseffekten (helst kilar i opposition, i andra hand en friend, i tredje flera kilar kvickt). Det är så himla lätt att vilja spara på sina friends (även kilar) till ett besvärligare tillfälle, men detta är väl den viktigaste punkten i säkerhetskedjan, så det är ju jävla korkat egentligen.

2 Glöm inte att säkringarna är ett system och tänk därför på varifrån draget kommer om du faller nu respektive senare. Bra är också att varva kilar och friends, då det är mycket lättare att kilar lyfts ur sitt läge av repdrag eller en slarvigt placerad fot.

3 Öva på att falla i dina säkringar, NÄR du vet att konsekvenserna blir små. Med andra ord gör gärna korta fall när du är en bra bit upp på väggen med flera bra säkringar som hindrar dig ifrån att slå i backen.

Egna erfarenheter från fall är att säkringarna håller bättre än väntat. Än så länge är det bara en säkring som släppt vid fall och den misstänkte jag inte skulle hålla (Alien med bara tre kammar i ingrepp och delvis fel dragriktning). Turligt nog hade jag en bomber-Camalot någon meter längre ned, så det 4m-fallet stoppades "lagom" nära marken - så att jag kunde sänka tårna ett par cm ned till marken. Med andra ord borde jag inte plockat bort den första säkringen, ty min bomber kunde ju ha släppt.

Lite mer om hur jag gjort för att bli kunnigare.

Klätterkursen gav en god hum om vad som var en bra (eller mindre bra) placering. Det går väl att lära sig själv också, men varför inte ta genvägen? Att noga studera kurskompendiet kanske många slarvar med, men det ger en hel del bra tips.

Sedan var det ju ut på internet och leta allt som att gick att läsa i frågan och få repetetion (och ett par nya tips).

Att åka iväg på en liten klubbutflykt gav också en hel del tips som en ivrig kanin inte tänkte på just då.

Sedan är det nog egen erfarenhet som gäller. Själv tycker jag att det varit värt att testa lite olika typer av säkringar, för jag finner att de ofta har sitt speciella användningsområde. Vilket innebär att mitt rack innehåller ganska mycket (Wallnuts, Offsets, mikrokilar, hexor, tricams, Camalots och Aliens).

Härnäst får jag väl studera hur de gamle går tillväga lite mer i detalj.
 
Säkringsplacering- ett handverk

Hej!

Tänkte spela lite smart och ge några tips som funkar för mig. Har fått lära mig att se på säkringsplaceringen som ett hantverk, något som man måste träna ofta och mycket, speciellt om man mest klättrar på bult.

Sätt säkringar efter 2-3-5-7-10m osv så undviker du markfall (om din placering är korrekt)

Se till att kilen sitter i dragriktningen för ett tänkt fall.

Se till att du har minst tre teoretiska och faktiska kontaktpunkter mellan kilen och berget, dvs att den inte gungar/vickar när du drar i den.

Ryck ordentligt i kilen mha resten av racket så att kilen sitter ordentligt, det är andramannens jobb att få ut den. Lägger du en lös kil vet du aldrig hur den reagerar om du tar ett fall.

Se till att kilen inte grundar, dvs att kilen verkligen sitter som en kil och att basen inte ligger emot någon del av berget. Om kilen grunnar blir det i värsta fall en Hammare/Mejsel effekt, och säkringen är helt satt ur spel.

Hoppas detta hjälper lite.

KILA STADIGT
Mvh

David

PS. Skulle vilja publicera ett kontroversiellt uttalande, vad sägs???
"Borrbultning är en manifestation av fantasilöshet och brist på äventyrslust" (Citat klättrare på B-holm 2002)
 
Förklara gärna det där med grundar och hammare/mejsel-effekt lite mer. Jag är inte säker på att jag förstår riktigt.

Det FINNS tillfällen när borrbult är berättigat, men visst håller jag med om att man förlorat om man måste bulta.
 
Patetiskt

"Borrbultning är en manifestation av fantasilöshet och brist på äventyrslust"

"Det FINNS tillfällen när borrbult är berättigat, men visst håller jag med om att man förlorat om man måste bulta."

Patetiskt insnöad inställning till klättring!
Borrbultning = "Fantasilöshet", "förlust" osv.

Exakt vad har man "förlorat" om man bultar? Sin heder!? Sin äventyrslust!?

Väx upp grabbar!
 
Blixtlås...

Efter mycket funderande och diskuterande så har jag nog kommit framtill att det var den sk blixtlåseffekten som är orsaken till att jag landade på backen och inte bara ett par meter längre ner...
Började klättra på kil tillsammans med topprep, men när allt gick så bra och inget hände så blev jag väl lite för självsäker. Så det blev lite väl svårsäkrade leder för snabbt.


Jag skrev inte det första inlägget för att starta ännu en diskution om borrbultande är berrättigat eller inte.....
[Ändrat av undar 2002-08-28 kl 11:26]
 
Let the bolting flame war begin!

Ja det är ju en kär gammal klassiker som har debatterats förut...

Men jag ska förklara varför jag inte gillar borrbultar (på leder som går att säkra med kil) samt användandet av krita på leder med svårighetsgrad under låt oss säga 6.

För mig är klättringen på hemmaklipporna inte bara en gymnastik i sig utan lika mycket träning för längre alpina turer. Där handlar det mer om "routefinding" än att kunna göra grymma gym moves. Ett pärlband av skinande bultar gör ju inte direkt att man får öva denna färdighet på samma sätt som krita avslöjar var alla grepp sitter.

OK för att de flesta idag sportklättrar, men alla gör inte det.


Reinhold Messner kallade borrbultandet för "murder of the impossible". ;-)

$0.02
/M
 
"Kul" att höra att det var blixtlåset som slog till. Det ger mig en anledning att vara nogrannare och ta till undanflykten att inte försöka spara säkringar till "bättre" tillfällen.

Beträffande borrbult var detta visst en öm tå för vissa, så jag startar en ny tråd om den för de som inte diskuterade den för ett år sedan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fson Säkra andreman från toppen med guide-broms Klättring allmänt 9
luckyluuk Att "rensa" utan att säkra sig i toppankaret Klättring allmänt 30
avslut210607 Säkra ledklättrare direkt via ankaret? Klättring allmänt 30
lillajag Säkra i lösa block Klättring allmänt 19
Bloggomann För lätt för att säkra? Klättring allmänt 31
magwo Säkra långt från väggen för att öka dynamiken? Klättring allmänt 16
8532 Säkra leder/Via ferrata i Gbg/Bohuslän? Klättring allmänt 4
pirx säkra andremannen? - tips om repbromsen? Klättring allmänt 17
3970 Säkra på Mörkberget Klättring allmänt 1
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Hissmusik Kammande kilar av tyg Klättring allmänt 1
Erik af Essingen Återkallning av kilar från Wild Country: Klättring allmänt 0
magwo Lägga kilar vid travers Klättring allmänt 12
magwo Varför offset-kilar är så bra Klättring allmänt 16
Deadpoint Off-set kilar? Klättring allmänt 82
sasq Testa sina kilar Klättring allmänt 15
peon Hur länge håller friends/kilar? Klättring allmänt 10
Mezzner Hur många kilar går det på en replängd? Klättring allmänt 15
realout Kilar o Cams - vilka är bäst? Klättring allmänt 33
Söderström Kilar Klättring allmänt 30
Elof Kilar Klättring allmänt 7
tank Börja använda kilar Klättring allmänt 8
T.H Kilar smidigast över axlen eller i selen Klättring allmänt 11
christofferv kilar Klättring allmänt 7
kofalla Rock Empire kilar! Klättring allmänt 6
PeAC ledgraderingar o kilar Klättring allmänt 2
Vandrare ABC-kilar? Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.