Tranås-Gränna-Huskvarna

I juli ska jag testa hur min rygg klarar att bära packning (säg, 12-13 kg) längre sträckor (och komma underfund med vad som händer med ryggen när man bär och hur man förebygger det). Går det bra kanske jag vill genomföra en låglandsvandring i augusti, t ex en kombination av Holavedsleden och John Bauer. Jag har ganska liten erfarenhet av sådan vandring (25 dagar, att jämföra med 865 dagar bergsvandring), men har i regel lyckats fixa vatten och övernattning genom att sikta in mig på vindskydd vid sjöar och hoppas att marken omkring duger att tälta på. Detta gäller Östgöta-, Sörmlands- och Bergslagslederna.

På den förstnämnda leden verkar de tre markerade rastplatserna OK, även om jag är lite osäker på vattnet vid Botilstorp. När det gäller den andra leden verkar det enda riktigt säkra stället vara på nordsidan av Pukasjön. I en urgammal tråd antyds förekomsten av bra ställen invid ett helt band av sjöar men utan mer precis lägesangivelse. Nån som har bra tips? Jag vill klara detta avsnitt på 3-4 dagar.

En sak som kan stöka till det är naturreservat där man ofta förbjuder allt slags umgänge med naturen. Sådana är inte alltid markerade på kartorna (Min är utgiven av Calazo och heter Jönköping, rätt och slätt. Den verkar täcka båda lederna).
 
Under tiden jag bodde i Huskvarna i min uppväxt så var Holavedsloppet ett motionslopp på skidor. Jag åkte det en gång runt 1970. Vi var inte många som åkte det. Runt 30-40 st tror jag det var. Jag kom någonstans i mitten av dom stratande och jag var rätt nöjd med min prestation. Då var det en snörik vinter. Det är en fin led annars.
Se foton i länken.

Du har ju även Skurugata utanför Eksjö som är fint att vandra i men det är ingen lång sträcka.
 
Från Tranåshållet har jag gått från ungefär Grönkullen där det finns en lägerplats och sen till Gränna. Detta gjorde brorsan och jag på en övernattning. Efter övernattningen anslöt farsan och följde med resten till Gränna. Jag har även legat över själv vid Grönkullenlägret. Ser inga problem där. Inga konstigheter. Men de brukar ha ved vid lägerplatserna. Har även sett Hulvestorpagölens lägerplats. Den är fin med vindskydd. Jag tror att om du räknar hur mycket du ska gå per dag eller om du går till ett vindskydd per dag. Ja då är det nog inga konstigheter. Det finns kartor att titta på https://www.jonkoping.se/upplevagor.../holavedsleden.4.74fef9ab15548f0b8002647.html eller titta på naturkartan.se
 
Det finns inget "band av sjöar" längs John Bauer-leden, tyvärr... De sjöar som finns ligger en bit vid sidan av leden förutom Pukasjön. Där är fint, badbart, nytt vindskydd och dass, kanske ved också. Går att tälta. Rastplatsen Hulvestorpagölen är också bra med vindskydd o dass men den lilla gölen som ligger en bit nedanför rastplatsen har man inte så stor nytta av, sanka stränder, går väl att komma intill och tvätta sej eller diska men inget badvänligt.Tältbart här också. Det är inte gott om ställen att ta vatten men leden passerar genom byar här och där så det går säkert att få vatten.
Det är bara i Huskvarnabergens naturreservat som man inte får tälta. Söder om Gränna går leden vackert utmed Vätterkanten i naturreservat men där är det faktiskt tillåtet att tälta.
Vid IKHP-stugan där leden har sin ena ändpunkt finns alltid tillgång till vatten, där finns både sko- och cykeltvätt utomhus om omklädningsrummen skulle vara låsta.
 
Det finns inget "band av sjöar" längs John Bauer-leden, tyvärr... De sjöar som finns ligger en bit vid sidan av leden förutom Pukasjön. Där är fint, badbart, nytt vindskydd och dass, kanske ved också. Går att tälta. Rastplatsen Hulvestorpagölen är också bra med vindskydd o dass men den lilla gölen som ligger en bit nedanför rastplatsen har man inte så stor nytta av, sanka stränder, går väl att komma intill och tvätta sej eller diska men inget badvänligt.Tältbart här också. Det är inte gott om ställen att ta vatten men leden passerar genom byar här och där så det går säkert att få vatten.
Det är bara i Huskvarnabergens naturreservat som man inte får tälta. Söder om Gränna går leden vackert utmed Vätterkanten i naturreservat men där är det faktiskt tillåtet att tälta.
Vid IKHP-stugan där leden har sin ena ändpunkt finns alltid tillgång till vatten, där finns både sko- och cykeltvätt utomhus om omklädningsrummen skulle vara låsta.

Det är fint efter Vätterstranden mellan Huskvarna-Gränna. Jag hade en fjälla som bodde på Öland, syd Gränna och hade båt nere vid Ölands brygga. Finns lite foton och en del skrivet i länken.

På senhösten kunde man se rödingen vara inne och leka vid bergällarna söder om Ölands brygga.:)
 
Senast ändrad:
Det finns inget "band av sjöar" längs John Bauer-leden, tyvärr... De sjöar som finns ligger en bit vid sidan av leden förutom Pukasjön. Där är fint, badbart, nytt vindskydd och dass, kanske ved också. Går att tälta. Rastplatsen Hulvestorpagölen är också bra med vindskydd o dass men den lilla gölen som ligger en bit nedanför rastplatsen har man inte så stor nytta av, sanka stränder, går väl att komma intill och tvätta sej eller diska men inget badvänligt.Tältbart här också. Det är inte gott om ställen att ta vatten men leden passerar genom byar här och där så det går säkert att få vatten.
Det är bara i Huskvarnabergens naturreservat som man inte får tälta. Söder om Gränna går leden vackert utmed Vätterkanten i naturreservat men där är det faktiskt tillåtet att tälta.
Vid IKHP-stugan där leden har sin ena ändpunkt finns alltid tillgång till vatten, där finns både sko- och cykeltvätt utomhus om omklädningsrummen skulle vara låsta.
Tack. Det blev en del att bita i. Holaveden verkar klar för mig, med rast vid Avlången och Botilstorp. Det där bandet av sjöar utmed John Bauer ligger mycket riktigt öster om leden, t ex Lappsjön. Jag har bara sett dem nämnas i en mycket gammal tråd, utan närmre angivelse om läget, hoppeligen, förstås, västra sidan. IKHP-stugan ligger vid en av de båda Jönköpingsbackar som gäckat mig som cyklist -- den andra är Taberg (däremot Ådalsliden och Hakarpsbacken har jag fixat, för sådär 43 år sen ...). Det är rätt krångligt att planera låglandsvandring, jämfört med Alperna, Pyreneerna, Skottland och fjällen (där jag har gjort sammanlagt mer än 400 fria övernattningar i tält).
 
Tack. Det blev en del att bita i. Holaveden verkar klar för mig, med rast vid Avlången och Botilstorp. Det där bandet av sjöar utmed John Bauer ligger mycket riktigt öster om leden, t ex Lappsjön. Jag har bara sett dem nämnas i en mycket gammal tråd, utan närmre angivelse om läget, hoppeligen, förstås, västra sidan. IKHP-stugan ligger vid en av de båda Jönköpingsbackar som gäckat mig som cyklist -- den andra är Taberg (däremot Ådalsliden och Hakarpsbacken har jag fixat, för sådär 43 år sen ...). Det är rätt krångligt att planera låglandsvandring, jämfört med Alperna, Pyreneerna, Skottland och fjällen (där jag har gjort sammanlagt mer än 400 fria övernattningar i tält).
Jag har tittat igen på beskrivningar och karta. De avstånd jag tidigare antecknat verkar inte stämma, allt är längre. Det handlar fr a om etapper på 23-24 km. Den första, med start i Tranås, blir förstås kortare eftersom jag självklart inte skulle börja nere vid Sommen utan vid stationen. Jag vet inte om min rygg riktigt klarar så långa etapper. Ork är säkerligen det minsta problemet. Jag har bara kommit åt att testa 15 km med c:a 10 kg packning. Tyvärr verkar man bunden av de angivna rastställena, eftersom varje övernattning kräver närhet och lätt tillgång till vatten.
 
Hej,

jag bumpar upp tråden och fråga ni som har varit där mer än mig - var exakt ligger det påstådda nybyggda vindskyddet intill Pukasjön.

När jag gick på John Bauer-leden 2013 fanns det ett äldre ca 1 km norr om Pukasjöns (förbi sommarstugan man passerar när man lämnar sjön bakom sig). Men det vindskyddet var inte attraktivt då det låg i en tät granskog med mycket skugga. Var där i april förra året med bil från andra hållet (fick ju då gå från vägbommen där jag ställde bilen, ca 2,5km). Och nu var skogen borta och det samma vindskyddet ligger nu i ett kalhygge. Lite mer attraktiv plats. Och i stort inget fel på rastplatsen.

Men tillbaka till fråga om det nybyggda vindskyddet/rastplatsen. Var ligger det i jämförelse med ovan nämnda sommarstuga och äldre vindskydd?

På etappinformationen från kommunen finns ingen information alls om rastplatserna vilket jag tycker är dåligt. Vill de inte att man känner till dem i förhand inför en planerad vandring, eller vad handlar det om att just den informationen saknas (att jämföra med andra kommuner vill säga).

På google karttjänst kan man se något som ser ut som en brygga där leden kommer ut på en skogsbilväg precis väster om sjön (och där ligger ett ödetorp - som jag även kommer ihåg från min vandring 2013 - med då minns jag bara att det låg en brygga där och inget vindskydd!

Så hjälp snälla ni som har varit där - var ligger det någonstans? Är det förbi det gamla på kalhygget eller ligger det på sjökanten?

Tacksam för alla svar :)

/Andreas
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.