Slutvandrat även på låglandet?

Mitt "vandringsliv" bestod till för ca. 10 år sedan huvudsakligen av kortare (3-5 dagar) tältvandringar i svenska (sydligare) fjäll och endagsvandringar nära kusten i medelhavsländer och i Alperna. I och med (tidiga) pensioneringen blev det några arrangerade vandringsresor söderut, men framför allt började jag på egen hand vandra mellan kustbyar i Spanien och Portugal, med övernattning på hotell och med goda frukostar och middagar. DET livet finner jag helt underbart. Inte så mycket av primitivt friluftsliv kanske, som ju Utsidan mest handlar om - men en himla härlig tillvaro med mycket vandring!
Så varför inte fundera på att cykla i sydligare länder, och kanske skippa tältlivet?
(I våras träffade jag 2 äldre norrmän i Blanes (norr om Barcelona) som cyklade från Lissabon till Genua! Jag blev impad).
 
Tack för en personlig betraktelse!

Kan man vandra med behållning på låglandsleder? Det är en motiverad fråga. En person jag pratade med menade att det är en "kulturgärning" att vandra på leder, eftersom nästan ingen gör det längre. Själv tröttnade jag på skogsvandringar för flera år sedan, naturmiljön i fjällvärlden är helt enkelt alltför överlägsen snåriga skogsleder och moln av kryp. Jag har inte heller några särskilt bra minnen av övernattningar på låglandet, mest svettiga nätter med myggsvärmar runt huvudet. Det sagt, så finns det ändå en del leder som gett mig stora naturupplevelser, till exempel Höga kusten-leden eller Skåneleden.

Hur som helst, när fysiken börjar sätta gränser antar jag att det är rimligt att börja "renodla" upplevelsen och söka det som ger mest utbyte, om det nu är övernattningar utomhus eller något annat. Flera bra förslag har getts i tråden!

Om vi pratar cykel på tåg eller i taxi kan jag förresten passa på att slå ett slag för den hopfällbara cykeln Brompton (svindyr och kanske inte ideal för långturer, men passar perfekt ihop med kollektivtrafik!). Som mångårig långpendlare med tåg har jag varit helt beroende av vikcykeln.
 
I 31 år bestod mitt vandrande av turer utomlands, i Alperna, Pyreneerna, Skottland och på Korsika. Det handlade alltså huvudsakligen om vandring i berg och ovanför trädgränsen. Det blev på dessa år, och 63 utlandsresor, 865 dagar, alltså c:a 4 veckor årligen i snitt. 2019 sa ryggen ifrån. Eller om det var pandemin som gjorde det året därpå.

Lågland i Sverige har det blivit rätt lite av, och när det blivit lyckat har det varit av speciella skäl.

Maj 2007, Östgötaleden, som utrustningstest. Ulrika (Linköping) -- Boxholm, vacker avslutning utmed Svartån.

Maj 2008, Torshag (Norrköpings kommun) till Katrineholm, 7 mil, 4 dagar. Kroppstest efter 3 månaders rehab (trafikolycka, frakturer i bäcken, armbåge och handled). I februari hade en läkare sagt att om tre månader skulle jag kanske kunna gå utan smärta. Franska Alperna? Möjligen i sena augusti. Sörmlandsturen förlöpte verkligen utan smärta, och min alptur, 15 dagar, började den 18 juni. Triumf över läkarvetenskapen!

Annars? Förra året prövade jag lite lågland, 4 dagar på Holavedsleden och 6 dagar på Skåneleden, och vad som slår mig i efterhand är att nästan hela utbytet kom sig av lägren, t ex en magisk natt vid Grundsjön i Sölvesborg och Avlången i Tranås. Årets friluftsliv har hitills bara bestått av tältnätter i Viggeby och vid Gårasjön i min hemstad Linköping. Jag hade hoppats en del av John Bauer i Jönköping, men dubbelsidig knäartros hämmade för mycket; när jag avbröt och tog buss till Gränna hade jag gått ett par timmar utan att komma särskilt långt och utan att egentligen se någonting. Så mer sånt blir det nog inte. I augusti fyller jag 79 så detta kan mycket väl vara min sista friluftssommar, eller sommar överhuvudtaget. Vad jag siktar på dena sommar blir flerdagarsturer på cykel som 2020-2022, med sikte på bra övernattningar.
Skriver nästan aldrig inlägg här men ville även jag berätta att du är en inspiration! Gillar din hemsida skarpt och att läsa om dina äventyr ger mig som bara är 19 år än så länge lust att ta mig ut i Europa.
mvh
Ludvig
 
Tack för en personlig betraktelse!

Kan man vandra med behållning på låglandsleder? Det är en motiverad fråga. En person jag pratade med menade att det är en "kulturgärning" att vandra på leder, eftersom nästan ingen gör det längre. Själv tröttnade jag på skogsvandringar för flera år sedan, naturmiljön i fjällvärlden är helt enkelt alltför överlägsen snåriga skogsleder och moln av kryp. Jag har inte heller några särskilt bra minnen av övernattningar på låglandet, mest svettiga nätter med myggsvärmar runt huvudet. Det sagt, så finns det ändå en del leder som gett mig stora naturupplevelser, till exempel Höga kusten-leden eller Skåneleden.

Hur som helst, när fysiken börjar sätta gränser antar jag att det är rimligt att börja "renodla" upplevelsen och söka det som ger mest utbyte, om det nu är övernattningar utomhus eller något annat. Flera bra förslag har getts i tråden!

Om vi pratar cykel på tåg eller i taxi kan jag förresten passa på att slå ett slag för den hopfällbara cykeln Brompton (svindyr och kanske inte ideal för långturer, men passar perfekt ihop med kollektivtrafik!). Som mångårig långpendlare med tåg har jag varit helt beroende av vikcykeln.
Bra fråga. Förra sommaren gick jag ju lågland för första gången sen 2018. Den gången handlade det om två halvor av Rängen RUnt, från min bostad till Bärka-Säby på två varianter, med övernattning vid Hovetorps sluss på den ena, och Stavsätter på den andra. Fint, mest småvägar, inte så mycket på skogsstig. Min tur på Berglagsleden, Ramundeboda--Ånnaboda, 2010 var också angenäm trots fallolycka med tyåtföljande radiusfraktur. Fina läger vid t ex Bäckelid och Tväggelåten (trots närheten till E18). Torshag--Katrineholm har jag redan nämnt, fyra dagars bekräftelse efter tre månaders rehab. Rimforsa-Pinnarp kunde varit fin om leden skötts bättre, inte så kul att vada genom brännässlor, men den handdrivna lilla färjan strax före Pinnarp var en minnesvärd detalj.

Förra sommaren var det som nämnts mest lägren som gav behållning, specielt en magisk natt vid Grundsjön, och den ganska osannolika Långsjön i Knukebo (i Gränna). Vad jag har svårast för är nog smala krumbuktande skogsstigar som aldrig verkar ta slut och där man lätt tappar bort var man är p g a bristen på landmärken. Vid något tillfälle, i plötslig civilisation, har jag tagit hjälp av adresserna på brevlådor.

Det är, som jag redan antytt, övernattningarna som betytt mest -- jag är barnsligt förtjust i att tälta. I maj gjorde jag bl a cykelturer till Vigggeby och Gårasjön i min hemkommun, fina platser, fin övernattning. Jag rekade nyligen vid skogssjön Skiren i Stjärnorp, blott för att inse att det var omöjligt att leda en cykel till det avsedda lägret. Så det blev campingplats den natten.

Med fjällen, Alperna och Pyreneerna anser jag mig färdig. I t ex Sydalperna har jag varit c:a 10 gånger och 2016 års tur blev något av en sammanfattning. I Jotunheimen har jag varit 7 gånger, varav 2 enbart där, 5 i grannområdena. Pyreneerna, 8 gånger, jag fyllde 70 på den sista, och den fyllde, som enda sensommartur, en lucka.

Probemet iår (och famtiden) är att knäproblemen förvärrats -- jag har ändå tränat extra mycket med tanke på att detta kan vara min allra sista aktivitetssommar.

Knäproblemen hsr
 
Hur blev det? Knäna har inte gett upp, men kräver omsorg. Jag går t ex numera med stavar även på låglandet. Jag går också för en fysio som gett mig övningar som kompletterar mitt PT-program, t ex att räta upp benen under motstånd, samt balans, t ex "draken" eller platta. Största hindret för längre expeditioner blev nu inte heller knäna utan det eviga regnandet.

Det blev, som framgår av annan tråd, en anspråkslös tur i Tiveden, men med tre utmärkta läger och vackert väder flera dagar i rad. Om det inte vandras så mycket så är det tydligen en del som tar sig mellan rastplatserna på andra sätt: I Tiveden mötte jag ett bilande par på Alebacken och ett par på motorcykel vid Kråksjön. Jag började i Olshammar, på bussen dit var det ett par som faktiskt skulle vandra, jag tror det var Västra Vätternleden. Alla turister jag mötte var tyskar.

I övrigt var det cykeln som gällde, vilket gav mig
2 fria nätter i Åtvidabergs kommun, 3 i Linköping (Gårasjön 2 nätter och Jaktudden), 1 i Motala (Stigsjöleden i Borensberg) samt 1 i Boxholm (Fiskarp, nära färjan till Torpön). Vartill jag kanske ska lägga swishcamping i Amundebo i Linköping, "nästan" fritt.

Det är långt till nästa sommar, och inte lätt att tänka mer än ngn månad framåt vid 79. Men jag tränar och kommer att ägna mig en del åt mera närliggande saker som att prova ut hörapparat (väntat länge!), pch kanske operera för gråstarr.
 
Mitt "vandringsliv" bestod till för ca. 10 år sedan huvudsakligen av kortare (3-5 dagar) tältvandringar i svenska (sydligare) fjäll och endagsvandringar nära kusten i medelhavsländer och i Alperna. I och med (tidiga) pensioneringen blev det några arrangerade vandringsresor söderut, men framför allt började jag på egen hand vandra mellan kustbyar i Spanien och Portugal, med övernattning på hotell och med goda frukostar och middagar. DET livet finner jag helt underbart. Inte så mycket av primitivt friluftsliv kanske, som ju Utsidan mest handlar om - men en himla härlig tillvaro med mycket vandring!
Så varför inte fundera på att cykla i sydligare länder, och kanske skippa tältlivet?
(I våras träffade jag 2 äldre norrmän i Blanes (norr om Barcelona) som cyklade från Lissabon till Genua! Jag blev impad).
Jag har en enda sommar cyklat utomlands, 1981 i England och Skottland. Främst Newcastle-Portree 9 dagar sen omväxlande cykel och tåg tillbaka till Newcastle. Men då var det enkelt. Jag skickade cykeln med tåg till Göteborg och tog båt därifrån till Newcastle. Idag kan jag knappt cykla inom Sverige med tågets hjälp. Cykelturerna efter pandemin har alltid börjat hemma och slutat hemma, utom ett fåtal gånger då jag kunde ta pendeln hem från Norrköping eller Mjölby. För att komma nånstans längre bort med cykel behöver jag plocka isär och emballera den och ta den med som handbagage. Och skippa tält är nog bland det sista jag kan tänka mig. Jag fick iaf 10 utenätter denna sommar, 7 med cykel, 3 till fots.
 
Då vore det kanske en fördel om jag kunde paddla och utan svårighet kunde ta mig till vatten att paddla på.
I sommras såg jag två mycket yngre än dig 67-71 år åka runt med såna där 3 hjuliga handikappmoppar med barncykelvagnar bakpå där packningen låg.
Tror dom körde cykelvägar o camping.

Dom var väl kol/stroke offer så .

Du är ju några pinnhåll upp så köp en sån där trehjulig elpackcykel - dagens flakmoppe.

I rätta områden kommer du kunna köra o ta dig runt nästan som inget hänt eftersom du kan röra på dig
 
Mina fjällvandringar blir allt kortare och allt "lättare". Jag orkar inte helt enkelt inte som förr. Jag utnyttjar därför mina hemmamarker allt mer. Som någon skrev tidigare så kan ju inte hemmaskogen mäta sig med fjällvyerna. För att det ändå ska kännas motiverande har jag på senare år gått "all in" och försökt lära mig allt om mina hemmamarker både vad gäller natur och historia. Att sprida den kunskapen jag förvärvat till andra känns mycket meningsfullt. Än så länge har jag koncentrerat mig på Bergslagsleden med omnejd.

Ett pågående projekt är Nittälven i norra länsdelen (Örebro). Jag vill veta allt om djur och växter, yrkesverksamhet och torpställen. Jag har t ex släktforskat och följt de familjer som bott i de olika torpen längs älven. Detta uppskattas av hembygdsföreningar m fl.

Ett annat förslag är att gå med i någon verksamhet som kämpar för gammelskogens bevarande. Här i Örebrotrakten finns ett antal sådana grupper. Där kan man verkligen tala om meningsfullt friluftsliv.
Kort sagt: Ägna ditt friluftsliv åt något som känns viktigt.

/Håkan F
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kilsbergarn Slutvandrat kring Hålahult? Vandringsleder 19
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Pelei Tips på etapper längst sörmlandsleden Vandringsleder 15
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Västerås AT Tredagars rundslinga med boende på vandrarhem? (Mellansverige) Vandringsleder 5
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Samariaravinen på Kreta med barn? Vandringsleder 3
igs Sadelinleden på Åland Vandringsleder 2
Dswe Tips på plats!? Vandringsleder 0
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
pajaflow Vandrat på Ven Vandringsleder 5
vandrafjäll Förslag på fin led med möjlighet att tälta på Vandringsleder 5
Joel S Var tälta på Kynnefjäll, Bohusleden Vandringsleder 3
qy Brant vid Slåttdalsberget på Höga kustenleden? Vandringsleder 6
veni Ett elände med alla spår från MB på Bohusleden Vandringsleder 51
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
MoaH Tips på dagsturer Västmanland, Dalarna, Värmland, Västergötland? Vandringsleder 7
Nosse Ta med hunden på helgs turen? Vandringsleder 5
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
Grimmer Fördelningen väg/stig på Skåneleden Vandringsleder 5
SimonLindberg Sova i stugan på Vaktarekullen vintertid Vandringsleder 1
THQSTsimon Tipps på Ställen för kort Vintervandring Vandringsleder 0
Amanda88 Tips på Skåneleder? Vandringsleder 8
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
Tomppen Hur ofta är det möjligt att proviantera på Gröna Bandet? Vandringsleder 4
Liandrin En vecka på Sörmlandsleden. Söker tips på etapper. Vandringsleder 2
igs Vindskydden på Östgötaleden Vandringsleder 3
intelligence Nybörjare på Bohusleden Vandringsleder 1
AlexanderO Höga kustenleden på vintern. Vandringsleder 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23 oktober Vandringsleder 1
Bondmoran Tips på tvådagars i Småland Vandringsleder 12
vandrafjäll Tips på vandringsled i skog och vildmark Vandringsleder 5
Kakan_pi Saltoloukta - Sitojaure på en eftermiddag? Vandringsleder 6
alextangclan Övernattningsbara grottor på Kullaberg? Vandringsleder 5
Norrlänning93 Tips på vandringsleder Värmland Vandringsleder 4
jonathan_w Förslag på vandringsleder längst Bergensbanan. Vandringsleder 1
Solstickan Etapper på Bohusleden Vandringsleder 4
Mummis Önskas: Bilder på kustleden i Hälsingland Vandringsleder 1
Naturfamiljen Vindskydd på Gotland? Vandringsleder 15
Gunnar81 Skärmskydd på Sörmlandsleden längs etapp 57 (Tullgarns slott - Kasholmen)? Vandringsleder 5
Jonhol84 Söker tips på platser med vildmarkskänsla i Skåne Vandringsleder 1
Melinmalmberg Tips på sevärdheter i lappland Vandringsleder 7
jellev 3-4 dagar på vintern? Vandringsleder 3
Niklashnikov Tips på 3-dagars? Vandringsleder 2
sanoj89 Tips på två nätters vandring längs sörmlandsleden? Vandringsleder 5
MattiasL Tips på fina vandringsleder kring Örebro Vandringsleder 4
JosefinAndrea Södra kungsleden, tips på rutt mottages Vandringsleder 1
fekki Tälta på John bauerleden (i närheten av Jönköping/Gränna) en natt Vandringsleder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.