Gränna-Tranås

27 juni. Start i Gränna, kl 11, 30 grader. Tråkigt till Tegnértornet, därpå rätt vidrigt med brant nedstigning på instabilt underlag. Och till synes ändlös skogsstig i enformigt landskap — att komma ut vid Jordanstorp kändes som en befrielse. Där lämnade jag leden och följde diverse vägar till Knukebo, norr därom. Fin tältplats vid södra änden av Långsjön, en skogssjö. Jag hade kanske tur. Blev en del kottrensning, men fint underlag, och tyvärr stördes nattsömnen av myggen.





28 juni. Anslöt åter till leden vid rastplatsen Grälebo. Såg aldrig brunnen och vet alltså inte ens om där fanns vatten. Lugnt och omväxlande till Botilstorp där leden var oframkomlig. En väg. som framgår av kartan, leder till rastplatsen som inte inbjöd till övernattning. Förbi, alltså, på skev och hal bro över en bäck som förbinder två sjöar. Där öppnar sig det rätt märkliga landskapet med massor av tältmöjligheter. Jag kunde ta igen förlorad sömn.





29 juni. Ännu en omväxlande etapp till badplatsen vid sjön Avlången. med kanske en enda möjlig tältplats (obs, inget dass vad jag kunde se). Tyvärr myggig. Rastplatsen ett stycke bort inte inbjudande (jag ogillar vindskydd öht och där fanns ingen plats för tält).



30 juni. SIsta etappen förde förbi bl a slottet Gripenberg (på visst avstånd) och utmed Svartån in till Tranås (till Hätte ville jag inte). Blev på slutet några km stadsvandring, oundvikligen.


Biljetten hem till Linköping kostade 56 kr.



Låglandsvandring hör nog våren och hösten till (ingen hetta, inga mygg). Och som ofta tidigare är det övernattningarna som skänker mening åt vandringen. Skönt att kunna tälta varje natt.
 
Tack för ledrapporten!
Låglandsvandring hör nog våren och hösten till (ingen hetta, inga mygg). Och som ofta tidigare är det övernattningarna som skänker mening åt vandringen. Skönt att kunna tälta varje natt.

Jag är böjd att hålla med. Jag har haft trevliga dagsturer på våren på bl.a Östgötaleden, men sommarens utfärder minns jag mest som igenvuxet, varmt och bemängt med kryp. Sommaren är högfjällens tid.

Kustnära leder är kanske ett undantag. Om inte annat finns det ju dramatiska vyer som väger upp för andra obehag.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...