John Bauer Gränna-Huskvarna

Var idag inne på nån sida för Jkpgs kommun. Där sägs en del om anläggnigsarbeten för en vindkraftpark. Nån som varit dår nyligen och kan vittna om förhållandena i trakten?
Ja, jag var där i slutet av mars, bor i närheten och går ofta på delar av leden. Arbetet med att anlägga vägar för vindkraftsparken är i full gång sen flera veckor.
Som du säkert såg på hemsidan kommer leden att dras om något, tydlig skyltning utlovas. Det är inte någon särskilt lång sträcka av vandringsleden som berörs men man får vara beredd på mycket buller från maskiner, fordon och sprängning som hörs vida omkring. Skogen där kommer tyvärr aldrig mer att bli så tyst som den varit hittills...
Kan också berätta att de tre vindskydden är i bra skick. Det vid Pukasjön har fått ny fin brygga men det är inte säkert att det finns ved, platsen är populär. Uvenstorps vindskydd har fått nytt tak helt nyligen, ved brukar alltid finnas. Vid Hulvestorpagölen (som ligger en liten bit från gölen) brukar också ha ved men numera är ett kalhygge närmsta granne. Vid alla tre platserna är det möjligt att tälta.

 
Ja, jag var där i slutet av mars, bor i närheten och går ofta på delar av leden. Arbetet med att anlägga vägar för vindkraftsparken är i full gång sen flera veckor.
Som du säkert såg på hemsidan kommer leden att dras om något, tydlig skyltning utlovas. Det är inte någon särskilt lång sträcka av vandringsleden som berörs men man får vara beredd på mycket buller från maskiner, fordon och sprängning som hörs vida omkring. Skogen där kommer tyvärr aldrig mer att bli så tyst som den varit hittills...
Kan också berätta att de tre vindskydden är i bra skick. Det vid Pukasjön har fått ny fin brygga men det är inte säkert att det finns ved, platsen är populär. Uvenstorps vindskydd har fått nytt tak helt nyligen, ved brukar alltid finnas. Vid Hulvestorpagölen (som ligger en liten bit från gölen) brukar också ha ved men numera är ett kalhygge närmsta granne. Vid alla tre platserna är det möjligt att tälta.

TACK! Gissar att det kan vara vettigt att lägga turen kring en helg.

Pukasjöns rastställe ser väldigt fint ut på bild. Nu fick jag veta de andra, också. perfa! Eftersom jag inte vet vad mina knän håller för siktar jag på fyra dagar snarare än tre.

Tänkte gå från Gränna till Huskvarna, den riktningen, så återstår att se vad som finns i campingväg i Huskvarna eller Jönköping.
 
Uvenstorp ser inget vidare ut på bild, finns det ens vatten där?
Det är inte så illa vid Uvenstorp nu, det är hygge runt om men det har vuxit upp både löv- och barrträd så det är riktigt fint igen tycker jag men under några år var det väldigt trist. Det finns inget vatten där. avståndet mellan Pukasjön och Uvenstorp är bara ett par km.
 
Genom att pussla med inläggen ser jag två möjliga läger: Pukasjön (om det inte är mycket oljud där, eller mycket folk). Det andra är Lappsjön, som nämnts av någon här. Startar jag från Gränna, blir det troligen rätt sent (förra året startade jag på Holavedsleden kl 12 i 30 grader C!!) och då kude det vara bra att starta med en kort etapp, några kilometer, högst en mil. Kan Kvarnsjöarna vara en bra början? När jag närmar mig Huskvarna kanske stadsbuss kan ta mig sista biten.

Att börja med kort etapp ankomstdagen har jag med framgång praktiserat t ex vid Haukeliseter och Ustaoset i Norge.
 
Leden går ju inte så nära Kvarnsjöarna men det finns tältmöjligheter vid Övre Kvarnsjön, i nordvästra hörnet är bäst. Från leden och till Kvarnsjöarna är det grusväg, branta backar både upp och ner på båda hållen.

Vid Lappsjön finns inget vindskydd/rastplats nu längre men det som ligger nära Hulvestorpagölen kallas ibland lite missvisande för Lappsjön.
Där leden tar slut, vid IKHP-stugan ovanför Huskvarna går inte att tälta pga naturskyddsområdesregler. Färskvatten i kranar utomhus är alltid tillgängligt.
Från IKHP kan man gå bilvägen ner till stadsdelen Norrängen där busslinje 121 Gränna-Hva går. Närmaste hållplats för tätortstrafik finns ca två km söderut från IKHP, i norra änden på stadsdelen Egnahem
 
Trots avsevärt grubblande har jag inte fått ihop någon tur- Det enda jag fått ihop är läger vid Pukasjön.

Turen är avsedd att börja i Gränna, inte sluta där. Jag är nämligen rätt säker att det är lättare att boka hemresa från Jkpg eller Huskvarna än från Gränna.

1) En lägermöjlighet mellan Pukasjön och Huskvarna skulle enligt ledinfon vara Solgläntan. Men finns det verkligen vatten där?

2) Ledkartan anger en tidig möjlighet vid Båget S om Kvarnasjöarna, vad det nu är. Vatten? Kanske Röttleån?

3) En bit N om Lappsjön kanske möjligt enlgt ledinfon men finns vatten?

4) V om Lappsjön går en stig ned mot sjön -- går det att ställa upp ett tält vid stigens slut?
 
Trots avsevärt grubblande har jag inte fått ihop någon tur- Det enda jag fått ihop är läger vid Pukasjön.

Turen är avsedd att börja i Gränna, inte sluta där. Jag är nämligen rätt säker att det är lättare att boka hemresa från Jkpg eller Huskvarna än från Gränna.

1) En lägermöjlighet mellan Pukasjön och Huskvarna skulle enligt ledinfon vara Solgläntan. Men finns det verkligen vatten där?

2) Ledkartan anger en tidig möjlighet vid Båget S om Kvarnasjöarna, vad det nu är. Vatten? Kanske Röttleån?

3) En bit N om Lappsjön kanske möjligt enlgt ledinfon men finns vatten?

4) V om Lappsjön går en stig ned mot sjön -- går det att ställa upp ett tält vid stigens slut?

1. Solgläntan saknar vatten och är inte något bra tältställe. Längesedan jag var förbi just där men det har varit enbart bänkar och eldstad och ganska igenvuxet

2. Vid Båget-helt riktigt Röttleån- är inget bra tältställe, åkermark och bebyggelse. Övre Kvarnsjön är tältbar, fint i NV hörnet, tror jag nämnt det tidigare.

3. Lite norr om Lappsjön finns ju en ordningställd rastplats med vindskydd, dass och ved. Det går att komma åt vatten i Hulvestorpagölen som ligger ca 100 m nedanför vindskyddet.
Ett alternativ här skulle kunna vara att gå av leden när du kommer till samhället Bunn och gå några hundra meter mot Haurida. Då passeras Bauergården (restaurang och ställplats) och strax efter finns en badplats som hör till anläggningen men också en liten strandremsa som inte hör dit. Där är tältbart. Du skulle kunna ta dricksvatten vid ställplatsen, sjövatten från Bunn skulle jag inte dricka utan kokning el annan rening.

4. Den stigen/vägen passerar några fritidshus, jag skulle inte tälta där. I Lappsjöns södra ände går nog men det är inte så mysigt där.
 
1. Solgläntan saknar vatten och är inte något bra tältställe. Längesedan jag var förbi just där men det har varit enbart bänkar och eldstad och ganska igenvuxet

2. Vid Båget-helt riktigt Röttleån- är inget bra tältställe, åkermark och bebyggelse. Övre Kvarnsjön är tältbar, fint i NV hörnet, tror jag nämnt det tidigare.

3. Lite norr om Lappsjön finns ju en ordningställd rastplats med vindskydd, dass och ved. Det går att komma åt vatten i Hulvestorpagölen som ligger ca 100 m nedanför vindskyddet.
Ett alternativ här skulle kunna vara att gå av leden när du kommer till samhället Bunn och gå några hundra meter mot Haurida. Då passeras Bauergården (restaurang och ställplats) och strax efter finns en badplats som hör till anläggningen men också en liten strandremsa som inte hör dit. Där är tältbart. Du skulle kunna ta dricksvatten vid ställplatsen, sjövatten från Bunn skulle jag inte dricka utan kokning el annan rening.

4. Den stigen/vägen passerar några fritidshus, jag skulle inte tälta där. I Lappsjöns södra ände går nog men det är inte så mysigt där.
TACK
 
En tänkbar rutt är Gränna--Övre Kvarnasjön--Lappsjön--Pukasjön-- speciellt första etappen behöver vara kort. Jag hittar inte namnet Hulvestorpagölen på mina kartor, men kan det vara den lilla sjön NO om Lappsjöns norra ände?

Nu är det förstås eldningsförbud i Jkpgs län (liksom i Östergötland), vilket verkar innebära förbud mot fasta bränslen, än så länge, alltså inte gas. Sånt kan ändra sig från dag till dag.
 
En tänkbar rutt är Gränna--Övre Kvarnasjön--Lappsjön--Pukasjön-- speciellt första etappen behöver vara kort. Jag hittar inte namnet Hulvestorpagölen på mina kartor, men kan det vara den lilla sjön NO om Lappsjöns norra ände?

Nu är det förstås eldningsförbud i Jkpgs län (liksom i Östergötland), vilket verkar innebära förbud mot fasta bränslen, än så länge, alltså inte gas. Sånt kan ändra sig från dag till dag.
Tänker du starta inne i Gränna? Jag vill föreslå att du startar från busshjållpltsen/pendelparkeringen vid trafikplats Galgen och går på leden i Röttle by så slipper du en (i mitt tycke) ganska tråkig asfaltssträcka. Det blir en något kortare etapp till övre Kvarnsjön. Det går en stig precis i sjökanten på västra sidan till stället i NV-hörnet där det är bra tältställe.

Hulvestorpagölen ligger nästan rakt norr om Lappsjön, nära markeringen för vindskyddet som du kan se på bilden här
C85E92A7-D941-40BC-A140-45CB9F93F446_1_201_a.jpeg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.