Lägga kilar vid travers

Det slog mig att kilar som placeras på travers behöver tåla drag åt två olika håll med 90 graders skillnad. Om försteman faller blir draget 45 grader "bakåt", vid andremansfall 45 grader "framåt". Är det här något ni oroar er för och tänker på? En rippad kil på travers har ju potentiellt väldigt tråkiga konsekvenser i båda scenarierna. Placerar ni företrädesvis kammar på traverser av den anledningen?
 
Kilarna kommer belastas neråt oavsett om förste eller andreman faller iom att belastningen inte kommer förrän repet blir spänt. Visst kan det bli lite åt något håll men inget speciellt mer än vad det hade kunnat bli på en vanlig repa som slingrar sig lite.
 
Enligt min erfarenhet är det svårt att få kilar att bli bra på traverser. Jag behöver lägga mycket möda på fundera på hur de skall sitta för att förhindras att ploppa ut enbart av repdraget, för att inte tala om vad som händer när man faller i dem, då rycks de precis som du misstänker åt alla möjliga håll. Långa slingor hjälper. Friends håller ofta bättre ryck åt fler håll
 
Om försteman faller blir draget 45 grader "bakåt", vid andremansfall 45 grader "framåt".

Kraften är inledningsvis liten, men tilltar efterhand medan den som faller pendlar in under kilen. Sedan pendlar personen förbi kilen. Riktigt exakt var du får maximal kraft orkar jag inte fundera på, men jag inbillar mig att det blir ganska mycket "rakt ner" och inte så farligt mycket "åt sidan", och de flesta kilplaceringar är ju helt okej för belastning inom en viss kon. Men visst, det finns säkert en och annan olämplig placering man kan göra.

Däremot får man ju problem med att man lyfter kilarna om man traverserar och sedan fortsätter uppåt (eller om placeringarna sitter olika högt).
 
Motdrag

Hej!

Jag är väl bekant med situationen efter diverse krokiga turer både i alperna och Norge. Jag brukar läggar mina kilar i motdrag oavsett om det är en horisontal- eller vertikalspricka.

Man får eller inte glömma att också säkra efter kruxet vid traverser. Har varit med om det en gång som andraman. Det var läskigt att inte ha något säkrat med risk för en låååång pendel.

/Örjan
 
Det slog mig att kilar som placeras på travers behöver tåla drag åt två olika håll med 90 graders skillnad. Om försteman faller blir draget 45 grader "bakåt", vid andremansfall 45 grader "framåt". Är det här något ni oroar er för och tänker på? En rippad kil på travers har ju potentiellt väldigt tråkiga konsekvenser i båda scenarierna. Placerar ni företrädesvis kammar på traverser av den anledningen?

Jag håller med om att krafterna blir både 'bakåt' och 'framåt' som du beskriver, men en kil som sitter i en vertikal spricka i en flat vägg brukar ju hantera sidledes krafter alldeles galant. I en horisontal spricka eller en vertikal spricka i en dieder (dvs en sidledes kraft skulle 'dra ur' kilen ur sprickan), så får man nog tänka till litet och kommer förmodligen med slutsatsen att en kamkil är att föredra.
 
Kraften är inledningsvis liten, men tilltar efterhand medan den som faller pendlar in under kilen. Sedan pendlar personen förbi kilen. Riktigt exakt var du får maximal kraft orkar jag inte fundera på, men jag inbillar mig att det blir ganska mycket "rakt ner" och inte så farligt mycket "åt sidan", och de flesta kilplaceringar är ju helt okej för belastning inom en viss kon. Men visst, det finns säkert en och annan olämplig placering man kan göra.
Jag gissar att frågan om dragriktningen på säkringen inte beror på åt vilket håll den fallande klättraren tar vägen(!), utan åt vilket håll repet går från säkringen och mot den som håller i andra änden.
 
Jag gissar att frågan om dragriktningen på säkringen inte beror på åt vilket håll den fallande klättraren tar vägen(!), utan åt vilket håll repet går från säkringen och mot den som håller i andra änden.

Jag tar på mig dumstruten och ställer mig i skamvrån ett tag. Jag funderade inte alls över att kraftens riktning blir någonstans mellan klättrarens rep och säkrarens rep.

Fast i "vanliga" placeringar tror jag inte att det är ett problem i alla fall.
 
Helt sant att krafterna kan bli 45 grader åt endera hållet. Och til och med uppåt, där repet byter riktning efter traversen. Så det är ju bara att göra vad man kan för att säkringarna skall tåla detta...
 
Jo, det är ju viss risk att ett förstemansfall en bit efter traversen rensar stora delar av den, om turen fortsätter uppåt och då får andreman klättra utan säkringarna. Men då har å andra sidan repet en hyfsad riktning uppåt ändå.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaka Lägga toppankare på Galgberget, Gotland? Leda? Klättring allmänt 1
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Hissmusik Kammande kilar av tyg Klättring allmänt 1
Erik af Essingen Återkallning av kilar från Wild Country: Klättring allmänt 0
magwo Varför offset-kilar är så bra Klättring allmänt 16
Deadpoint Off-set kilar? Klättring allmänt 82
sasq Testa sina kilar Klättring allmänt 15
peon Hur länge håller friends/kilar? Klättring allmänt 10
Mezzner Hur många kilar går det på en replängd? Klättring allmänt 15
realout Kilar o Cams - vilka är bäst? Klättring allmänt 33
Söderström Kilar Klättring allmänt 30
Elof Kilar Klättring allmänt 7
tank Börja använda kilar Klättring allmänt 8
T.H Kilar smidigast över axlen eller i selen Klättring allmänt 11
christofferv kilar Klättring allmänt 7
kofalla Rock Empire kilar! Klättring allmänt 6
PeAC ledgraderingar o kilar Klättring allmänt 2
undar Säkra kilar!? Klättring allmänt 10
Vandrare ABC-kilar? Klättring allmänt 0
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
MarLodge Klättra vid laxälv Klättring allmänt 1
sfrge Dödsolycka vid Trollväggen. Klättring allmänt 4
Klätterroosen Gömda nycklar vid Vårdberget idag söndag Klättring allmänt 0
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
apfaktor Kvarglömt vid Fullbroberget Klättring allmänt 0
gusyd578 Olycka vid Ågelsjön Klättring allmänt 16
packåsna Kvarglömt vid Ryssgraven Klättring allmänt 0
Kristofer1982 Upphittad hjälm vid grönbrink Klättring allmänt 1
Bolg Klätterskor upphittade vid Häggsta Klättring allmänt 1
bellasoda Prylar upphittade vid Bistaberget Klättring allmänt 0
OsYa Upphittat rep vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 2
annakask Kniv upphittad vid Silverberget. Klättring allmänt 0
bellasoda Camalot #1 upphittad vid Simonsberget Klättring allmänt 2
Bloggomann Jordgetingar vid Tansvägga / Predikstolen i Dalarna Klättring allmänt 1
Kolkritan Kilpetare vid gritstone Klättring allmänt 0
sunkensson Utrustning funnet vid Simonsberget Klättring allmänt 1
Visenten Myggigt vid Offerhällan? Klättring allmänt 2
andflygh Två eller en slinga vid ankring Klättring allmänt 27
seon Etik vid kurser och gruppaktiviteter. Klättring allmänt 21
magwo Säkerhet vid de öppna bouldertävlingarna? Klättring allmänt 2
avslut210607 Hur varm blir bromsen vid firning? Klättring allmänt 5
DouglasE Upphittade quickdraws vid ryssgraven 24/9 Klättring allmänt 0
OakNinja Karbinens hållfasthet vid felaktig belastning? Klättring allmänt 21
johnliungman Twistat rep vid dåliga firningsankare Klättring allmänt 16
Vovven Händerna vid ledklättring Klättring allmänt 10
magwo Två dubbla överhandsknutar vid firning? Klättring allmänt 26
cake Dricksvatten vid ågelsjön? Klättring allmänt 5
peon Rep som gått av vid fall? Klättring allmänt 16
Curium GriGri vid trad? Klättring allmänt 49

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.