Det slog mig att kilar som placeras på travers behöver tåla drag åt två olika håll med 90 graders skillnad. Om försteman faller blir draget 45 grader "bakåt", vid andremansfall 45 grader "framåt". Är det här något ni oroar er för och tänker på? En rippad kil på travers har ju potentiellt väldigt tråkiga konsekvenser i båda scenarierna. Placerar ni företrädesvis kammar på traverser av den anledningen?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Lägga kilar vid travers
- Trådstartare magwo
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Kilarna kommer belastas neråt oavsett om förste eller andreman faller iom att belastningen inte kommer förrän repet blir spänt ...
Det där behöver nog förklaras ytterligare, innan jag eventuellt håller med. Nu känns det ganska osannolikt att jag kommer hålla med.
Enligt min erfarenhet är det svårt att få kilar att bli bra på traverser. Jag behöver lägga mycket möda på fundera på hur de skall sitta för att förhindras att ploppa ut enbart av repdraget, för att inte tala om vad som händer när man faller i dem, då rycks de precis som du misstänker åt alla möjliga håll. Långa slingor hjälper. Friends håller ofta bättre ryck åt fler håll
Om försteman faller blir draget 45 grader "bakåt", vid andremansfall 45 grader "framåt".
Kraften är inledningsvis liten, men tilltar efterhand medan den som faller pendlar in under kilen. Sedan pendlar personen förbi kilen. Riktigt exakt var du får maximal kraft orkar jag inte fundera på, men jag inbillar mig att det blir ganska mycket "rakt ner" och inte så farligt mycket "åt sidan", och de flesta kilplaceringar är ju helt okej för belastning inom en viss kon. Men visst, det finns säkert en och annan olämplig placering man kan göra.
Däremot får man ju problem med att man lyfter kilarna om man traverserar och sedan fortsätter uppåt (eller om placeringarna sitter olika högt).
Motdrag
Hej!
Jag är väl bekant med situationen efter diverse krokiga turer både i alperna och Norge. Jag brukar läggar mina kilar i motdrag oavsett om det är en horisontal- eller vertikalspricka.
Man får eller inte glömma att också säkra efter kruxet vid traverser. Har varit med om det en gång som andraman. Det var läskigt att inte ha något säkrat med risk för en låååång pendel.
/Örjan
Hej!
Jag är väl bekant med situationen efter diverse krokiga turer både i alperna och Norge. Jag brukar läggar mina kilar i motdrag oavsett om det är en horisontal- eller vertikalspricka.
Man får eller inte glömma att också säkra efter kruxet vid traverser. Har varit med om det en gång som andraman. Det var läskigt att inte ha något säkrat med risk för en låååång pendel.
/Örjan
Det slog mig att kilar som placeras på travers behöver tåla drag åt två olika håll med 90 graders skillnad. Om försteman faller blir draget 45 grader "bakåt", vid andremansfall 45 grader "framåt". Är det här något ni oroar er för och tänker på? En rippad kil på travers har ju potentiellt väldigt tråkiga konsekvenser i båda scenarierna. Placerar ni företrädesvis kammar på traverser av den anledningen?
Jag håller med om att krafterna blir både 'bakåt' och 'framåt' som du beskriver, men en kil som sitter i en vertikal spricka i en flat vägg brukar ju hantera sidledes krafter alldeles galant. I en horisontal spricka eller en vertikal spricka i en dieder (dvs en sidledes kraft skulle 'dra ur' kilen ur sprickan), så får man nog tänka till litet och kommer förmodligen med slutsatsen att en kamkil är att föredra.
Jag gissar att frågan om dragriktningen på säkringen inte beror på åt vilket håll den fallande klättraren tar vägen(!), utan åt vilket håll repet går från säkringen och mot den som håller i andra änden.Kraften är inledningsvis liten, men tilltar efterhand medan den som faller pendlar in under kilen. Sedan pendlar personen förbi kilen. Riktigt exakt var du får maximal kraft orkar jag inte fundera på, men jag inbillar mig att det blir ganska mycket "rakt ner" och inte så farligt mycket "åt sidan", och de flesta kilplaceringar är ju helt okej för belastning inom en viss kon. Men visst, det finns säkert en och annan olämplig placering man kan göra.
Jag gissar att frågan om dragriktningen på säkringen inte beror på åt vilket håll den fallande klättraren tar vägen(!), utan åt vilket håll repet går från säkringen och mot den som håller i andra änden.
Jag tar på mig dumstruten och ställer mig i skamvrån ett tag. Jag funderade inte alls över att kraftens riktning blir någonstans mellan klättrarens rep och säkrarens rep.
Fast i "vanliga" placeringar tror jag inte att det är ett problem i alla fall.
Helt sant att krafterna kan bli 45 grader åt endera hållet. Och til och med uppåt, där repet byter riktning efter traversen. Så det är ju bara att göra vad man kan för att säkringarna skall tåla detta...
Helt sant att krafterna kan bli 45 grader åt endera hållet. Och til och med uppåt, där repet byter riktning efter traversen. Så det är ju bara att göra vad man kan för att säkringarna skall tåla detta...
...och låta bli att falla just där.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg