Lägga kilar vid travers

Det slog mig att kilar som placeras på travers behöver tåla drag åt två olika håll med 90 graders skillnad. Om försteman faller blir draget 45 grader "bakåt", vid andremansfall 45 grader "framåt". Är det här något ni oroar er för och tänker på? En rippad kil på travers har ju potentiellt väldigt tråkiga konsekvenser i båda scenarierna. Placerar ni företrädesvis kammar på traverser av den anledningen?

Kilarna kommer belastas neråt oavsett om förste eller andreman faller iom att belastningen inte kommer förrän repet blir spänt. Visst kan det bli lite åt något håll men inget speciellt mer än vad det hade kunnat bli på en vanlig repa som slingrar sig lite.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Enligt min erfarenhet är det svårt att få kilar att bli bra på traverser. Jag behöver lägga mycket möda på fundera på hur de skall sitta för att förhindras att ploppa ut enbart av repdraget, för att inte tala om vad som händer när man faller i dem, då rycks de precis som du misstänker åt alla möjliga håll. Långa slingor hjälper. Friends håller ofta bättre ryck åt fler håll

Om försteman faller blir draget 45 grader "bakåt", vid andremansfall 45 grader "framåt".

Kraften är inledningsvis liten, men tilltar efterhand medan den som faller pendlar in under kilen. Sedan pendlar personen förbi kilen. Riktigt exakt var du får maximal kraft orkar jag inte fundera på, men jag inbillar mig att det blir ganska mycket "rakt ner" och inte så farligt mycket "åt sidan", och de flesta kilplaceringar är ju helt okej för belastning inom en viss kon. Men visst, det finns säkert en och annan olämplig placering man kan göra.

Däremot får man ju problem med att man lyfter kilarna om man traverserar och sedan fortsätter uppåt (eller om placeringarna sitter olika högt).

Motdrag

Hej!

Jag är väl bekant med situationen efter diverse krokiga turer både i alperna och Norge. Jag brukar läggar mina kilar i motdrag oavsett om det är en horisontal- eller vertikalspricka.

Man får eller inte glömma att också säkra efter kruxet vid traverser. Har varit med om det en gång som andraman. Det var läskigt att inte ha något säkrat med risk för en låååång pendel.

/Örjan

Det slog mig att kilar som placeras på travers behöver tåla drag åt två olika håll med 90 graders skillnad. Om försteman faller blir draget 45 grader "bakåt", vid andremansfall 45 grader "framåt". Är det här något ni oroar er för och tänker på? En rippad kil på travers har ju potentiellt väldigt tråkiga konsekvenser i båda scenarierna. Placerar ni företrädesvis kammar på traverser av den anledningen?

Jag håller med om att krafterna blir både 'bakåt' och 'framåt' som du beskriver, men en kil som sitter i en vertikal spricka i en flat vägg brukar ju hantera sidledes krafter alldeles galant. I en horisontal spricka eller en vertikal spricka i en dieder (dvs en sidledes kraft skulle 'dra ur' kilen ur sprickan), så får man nog tänka till litet och kommer förmodligen med slutsatsen att en kamkil är att föredra.

Kraften är inledningsvis liten, men tilltar efterhand medan den som faller pendlar in under kilen. Sedan pendlar personen förbi kilen. Riktigt exakt var du får maximal kraft orkar jag inte fundera på, men jag inbillar mig att det blir ganska mycket "rakt ner" och inte så farligt mycket "åt sidan", och de flesta kilplaceringar är ju helt okej för belastning inom en viss kon. Men visst, det finns säkert en och annan olämplig placering man kan göra.
Jag gissar att frågan om dragriktningen på säkringen inte beror på åt vilket håll den fallande klättraren tar vägen(!), utan åt vilket håll repet går från säkringen och mot den som håller i andra änden.

Jag gissar att frågan om dragriktningen på säkringen inte beror på åt vilket håll den fallande klättraren tar vägen(!), utan åt vilket håll repet går från säkringen och mot den som håller i andra änden.

Jag tar på mig dumstruten och ställer mig i skamvrån ett tag. Jag funderade inte alls över att kraftens riktning blir någonstans mellan klättrarens rep och säkrarens rep.

Fast i "vanliga" placeringar tror jag inte att det är ett problem i alla fall.

Helt sant att krafterna kan bli 45 grader åt endera hållet. Och til och med uppåt, där repet byter riktning efter traversen. Så det är ju bara att göra vad man kan för att säkringarna skall tåla detta...

Jo, det är ju viss risk att ett förstemansfall en bit efter traversen rensar stora delar av den, om turen fortsätter uppåt och då får andreman klättra utan säkringarna. Men då har å andra sidan repet en hyfsad riktning uppåt ändå.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips