Kilar

Hjälp mig!
Jag tänkte börja lägga kil så smått i sommar och funderar över vad jag ska köpa. Jag tror att jag först och främst kommer klättra mixleder där det är mestadels bultar, men något lägg här och där.
Vilket set ska man då satsa på? Det finns ju massor... Och vilka storlekar ska man ha?
Jag vill ju även att de skall fungera som en bra grund i mitt framtida tradrack.
 
Köp ett set med wild country "Rocks". Bra, slittåliga och enkla kilar, inte en massa krångel. Lätta att lägga och med bra "nyp".

Med dem har du precis det du behöver för mixleder samt en bra grund för framtida rack. Ett set med Rocks i kombination med ett set DMM wallnuts har fungerat utmärkt för mig ett bra tag.
 
Om jag bara tittar på vad jag själv och kompisarna har så är det dmm wallnuts och metolius curved nuts som dominerar.

Om dom är "bättre" än andra standardkilar som Black Diamond Stoppers eller Wild Country Rocks låter jag vara osagt, men jag är nöjd med mina wallnuts.
Köp ett helt set. Enstaka kilar gör ingen glad.

En bra idé kan ju vara att inte köpa samma sort som klätterpolarna, så att ni kan komplettera varandra.
 
Jag har inte provat alla kilar på marknaden men en hel del, och precis som föregående talare har jag fastnat för dmm wallnuts och metolius curved nuts.
Dessa små juveler utgör ofta mina placeringar då jag med starkt focus arbetar mig uppför en led.

Det är en njutning för ögat då man gör den sista "checken" och noga synar kilen underifrån, ovanifrån osv. memorerar bilden för att ge ledpsyket en boost då man sen fortsätter uppför leden.
 
Som någon redan påpekat så är det inte dumt att för det första skaffa ett HELT sett kilar och inte av en modell som någon kompis har utan något annat som kan komplettera. Själv har jag BD Stoppers och dom kompletterar min polares WC Rocks ypperligt. Lycka till med tradklättringen!
 
Tack

för alla råd. Det verkar stå mellan Wallnuts och Rocks...
Finns det något som talar mer för det ena av dessa alternativen, eller ska jag bara gå på bästa pris?
 
Jag har ca 15 Rocks, och har väl funderat i nåt läge över att komplettera med Wallnuts eftersom de är "mest olika" Rocks.

Möjligen är Stoppers en bra kompromiss i själva verket, och på Northstar tror jag att jag även såg bra pris på dessa.

I någon mån tror jag det mest handlar om att vänja sig vid de kilar man har, och få ögon för var de bästa placeringarna finns för dessa. Möjligen är det värt nåt att Rocks är starkast.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.