Hur många kilar går det på en replängd?

Ursäkta frågan, men jag kände bara att jag måste ställa en fråga som inte handlar om huruvida klättring är farligt eller inte...
 
lite matematik, tänker du dig en replängt som 50m eller mer standard klippa på 20-30?

sedan blir väll antalet plaseringar beroende på ledens svårighet och säkringsmöjligheter men mellan 1,5-2,5m mellan placeringarna brukar kännas safe. Så på 30m "behövs" 20-12 placeringar.

Med det innebär det givetvis inte att det räcker att bära med sig 20kilar och 20 qd's varierande mängd kamar och ett kilset med några dubletter givetvis beroende på leden.

Känslan att vara upp på en led och veta att man glömt sin gula Metolius Master cam vid tält platsen gör givetvis att alla sprickor du hittar är perfekta för just din gula master cam.
 
Fel, fel, fel!

Rätt svar är tre in-situ-pitonger, 2 kilar och en liten samt en något större mellanliten kam. (Och det blir tillsammans 34,5 m.)

Detta KAN dock variera, för ibland kan man slinga av en liten björk, och då går det förstås åt en kil mindre.

Det är f ö HELT omöjligt att bedöma hur farlig en sån led är, eller hur stort ansvar man tagit med dessa säkringar. Vid vinterklättring (i Sverige) minskar dock risken för borelia.

(Det är ingen idé att anmäla detta inlägg, det innehåller inga personnamn eller fabrikat, och kan därför inte anses utgöra vare sig personangrepp eller smygreklam.)

Edit: dubbelfel
 
Senast ändrad:
Jag läste inlägget på min iPhone och tyckte att det stog "hur många killar går det på en replängd" och fick lite underliga associationer;-)
 
Kilar går väldigt sällan. Kammar har dock en tendens att vandra iväg ibland. Dock sällan så mycket som en replängd.

Om helan gått i närheten av klippan är det givetvis oförsvarligt att klättra utan cykelhjälm.
 
Alla. Jag måste alltid lägga ut alla kilar. Om det inte finns passande sprickor så seriekopplar jag kilarna. Just den varianten lärs inte ut på några kurser och återfinns inte i några böcker. Därför kännetecknar den en riktigt riktigt seriös klättrare som vet vad han gör.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
apfaktor Rakt upp (som föraren säger) eller ut till höger som många gör??? Klättring allmänt 1
GustavOh Hur många oförberedda (förstemans)fall har ni säkrat? Klättring allmänt 16
Brolin Hur många Friends och kamsäkringar behövs Klättring allmänt 16
Luluck Hur många säkringar har släppt för dig? Klättring allmänt 20
olrijo Hur många klättrare i Sverige?! Klättring allmänt 3
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Hissmusik Kammande kilar av tyg Klättring allmänt 1
Erik af Essingen Återkallning av kilar från Wild Country: Klättring allmänt 0
magwo Lägga kilar vid travers Klättring allmänt 12
magwo Varför offset-kilar är så bra Klättring allmänt 16
Deadpoint Off-set kilar? Klättring allmänt 82
sasq Testa sina kilar Klättring allmänt 15
peon Hur länge håller friends/kilar? Klättring allmänt 10
realout Kilar o Cams - vilka är bäst? Klättring allmänt 33
Söderström Kilar Klättring allmänt 30
Elof Kilar Klättring allmänt 7
tank Börja använda kilar Klättring allmänt 8
T.H Kilar smidigast över axlen eller i selen Klättring allmänt 11
christofferv kilar Klättring allmänt 7
kofalla Rock Empire kilar! Klättring allmänt 6
PeAC ledgraderingar o kilar Klättring allmänt 2
undar Säkra kilar!? Klättring allmänt 10
Vandrare ABC-kilar? Klättring allmänt 0
sfrge När går ett rep av? Klättring allmänt 10
Rakman Går det att ha stegjärn till dessa skor? Klättring allmänt 8
SMR Smärta i fingrarna, klättrarens vardag eller går det att förebygga/förhindra? Klättring allmänt 24

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...