Rock Empire, Friends

Jag undrar vad folk har för erfarenhet av Rock Empire's kamkilar??
Jag har hört en del positivt om dom, men även en som sågat dom ganska hårt. En försäljare sa till mig att man hellre ska köpa en dyrare kamkil, än två Rock Empire. Fast jag kan tillägga att han som sa det, sålde kunkurrerande märken.

//Gustav
 
Berättade säljaren vad som skulle vara så dåligt med dem? Jag tycker de funkar fint, och de brukar överlag få riktigt bra recensioner i tester - vilket säkert sticker i ögonen på de stora märkena som gillar att ta bra betalt för sina..

/Per
 
Jag har ett fullt set Comet och de har funkat hur bra som helst. Någon av dem har tagit ett rätt hårt fall, och det gick hur bra som helst (puh).

Finishen är hög och de har inte krånglat med triggervajrarna.
 
fson; sa:
Berättade säljaren vad som skulle vara så dåligt med dem? Jag tycker de funkar fint, och de brukar överlag få riktigt bra recensioner i tester - vilket säkert sticker i ögonen på de stora märkena som gillar att ta bra betalt för sina..

/Per

Enligt säljaren, så hade en Rock Empire gått i bitar efter ett fall för han. Plus att dom kan börja kärva efter ett tag.
Fast själv har jag lite svårt att tro att det ska va dåliga kamkilar. Men man vill ju vara säker!
 
Tycker dom funkar hyggligt i de mindre storlekarna men blir för instabila i de större. Kör själv med bd camalots och wc friends och cch aliens i de riktigt minsta. Camalots har fördelen att dom täcker upp större område/friend aliens är riktigt bra i små sprickor och dom har väldigt böjliga stammar. WC har bra täckningsområde i de största storlekarna.
/Thomas
 
Keras2006; sa:
Enligt säljaren, så hade en Rock Empire gått i bitar efter ett fall för han. Plus att dom kan börja kärva efter ett tag.
Fast själv har jag lite svårt att tro att det ska va dåliga kamkilar. Men man vill ju vara säker!

Vadå gått i bitar, känns som typiskt säljsnack. Jag har inte använt dom själv så jag skall inte uttala mig om hur bra dom funkar. Går dock i samma banor, att införskaffa mig ett set. Har klämmt och kännt på dom och finishen är ju grymt hög om man jämför med andra "billigare" märken.
 
Vilka av deras modeller är att föredra då? Comet, Flex, Pulsar eller Robot?

Är finishen bättre på dessa än exempelvis Camp och Salewa som ligger i liknande prisklass?
 
rockmater; sa:
Vadå gått i bitar, känns som typiskt säljsnack. Jag har inte använt dom själv så jag skall inte uttala mig om hur bra dom funkar. Går dock i samma banor, att införskaffa mig ett set. Har klämmt och kännt på dom och finishen är ju grymt hög om man jämför med andra "billigare" märken.

Jo, det lät som en hel del säljsnack! Men man vill alltid höra om det finns andra som har dålig erfarenhet av Rock Empire.
Har faktiskt en Rock Empire, å den ser riktigt seriös ut! :) Så det lutar åt att införskaffa några till! Ganska stor priskillnad om kollar på andra märken.
 
camalots vs. flex/comets

Jag hade RE comet och flex tidigare och de fungerade jättebra men nu har jag sålt dom till förmån för BD's camalot.
Camalotsen kostar dubbelt så mycket och är bättre enligt mig efter att jag har klättrat flera säsonger med båda sorterna.
Är det värt att köpa camalots istället? Nja, jag tycker det. Visst kostar de lite mer men det är en bra investering.

De minsta RE flex strl: 1/4 (och 1/2) är lite svåra att lägga bra då de har ett väldigt kort spann vill jag dock tillägga diskussionen.
 
Nyaste Camalotsen är ju lite annorlunda, men tidigare generationer har ju faktiskt varit rätt tunga.

Sen är det ju rätt stor skillnad på t ex Robots och Flex/Comet, det är svårt att säga vilka som är bäst - de är helt enkelt rätt olika geometrisk.

Jag har ett par Metolious som kompletter mina Comet. Sprickorna ser ju ofta lite speciella ut och ingen kammodell passar ju bäst i alla sprickor.

Nåt som verkar smutt, men som jag inte har är ju såna där slingor som går ett extra varv. Finns väl på äldre Camalots och Flex?
 
Japp, 'Flex' har sen ett par år tillbaka 'dubbel' slinga, som går att förlänga (tror aldrig jag lagt en utan att göra det). Dessutom har dom 'öggleformat' skaft som är toppen - lite festligt att Blackdiamond införde det på den nya modellen av Camalot, samtidigt som Rock empire gick över till raka skaft a'la Camalot på nya 'Comet'.

För övrigt instämmer jag med tidigare; Camalots + små Aliens är säkert det allra skönaste. Men Flexarna är rikigt prisvärda (inte minst om man köpt de i Prag för 150 pix styck..), och de nyare har mycket fin finish.

/Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
janne_j Rock empire friends Klättring allmänt 11
markus82 Rock Empire-selar? Klättring allmänt 11
baja_maja rock empire ? Klättring allmänt 22
kofalla Rock Empire kilar! Klättring allmänt 6
mrTelemark Rock Empire Robots Klättring allmänt 7
bushmaster84 rock empire Klättring allmänt 6
osbeck DMM 4Cu el. Rock Empire Robots Klättring allmänt 0
mattias_uno Rock Empire Kamsäkringar Klättring allmänt 3
Rakman Mad Rock Drifter - töjer de ut sig? Klättring allmänt 1
Lofberg Metolius rock rings på väggen? Klättring allmänt 2
mThureson Singing Rock återkallar selar! Klättring allmänt 0
Trisnic Klätterfolk på Sweden rock festival? Klättring allmänt 4
Gil Meeting rock climbers Klättring allmänt 2
puuh Mad Rock Hooker något att ha? Klättring allmänt 4
Peo73 Rock + Run Cams Klättring allmänt 3
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
ostkapten Besiktning av kammar och friends? Klättring allmänt 25
Brolin Hur många Friends och kamsäkringar behövs Klättring allmänt 16
Johan R Helium Friends Klättring allmänt 1
peon Hur länge håller friends/kilar? Klättring allmänt 10
reachjohn salewa friends Klättring allmänt 2
klätterpojken Karbiner till friends Klättring allmänt 4
Byte av vajrar på friends Klättring allmänt 2
Byta slingor på Friends Klättring allmänt 0
RikardN Rockandrun friends??? Klättring allmänt 0
Weyland Billiga friends Klättring allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.