Rock empire friends

Finns det någon som har provat rock empires friends? Dom ligger ju väldigt bra i pris, men är hur är dom kvalitetsmässigt?

Tacksam för svar! Janne
 
Ett annat alternativ för billiga friends kan vara att kika på tex http://www.barrabes.com.

Åtminstone tidigare sålde de ut tex WC "urfrienden" och HB betydligt billigare än vad du hittar Rock Empire för i Sverige. Dock ligger frakten på typ 300 kr eller så. (CCH Aliens fanns oxå till (nästan) humana priser).

Personligen tycker jag inte alls om U-wirefriends utan föredrar den stabilitet som enkelwirefriends ger. Med lite repdrag hit & dit är det ganska lätt att riva ur en U-wirefriend. Men smaken är delad så välj vad som passar dig och din typ av klättring.

MVH
/Magnus
 
Jag kanske har svarat på samma fråga tidigare, men jag har ett helset Comet och tycker att de ger bra kvalitetskänsla även jämfört med mina övriga Metolious och kompisens Camalots mmm.

Jag betalade ca 2 500:- för alla 8 storlekarna på Northstar, men de har nog höjt priset en aning.
 
För vibbliga

De större kamsäkringarna från Rock Empire (storlek 3-> )
Tycker jag är aldeles för smala. De kan väldigt lätt vrida sig så att kammarna inte alls ligger mot berget. Ok, de är billiga men eftersom jag inte litar på att frienden inte vrider sig så kan jag bara rekommendera Camalot eller WC friend.
 
Visst kan man ju tänka sig att bredden kan ha en stabiliserande betydelse. Samtidigt är stor bredd ibland ett hinder för bra pacering. Det är vidare nästan omöjligt att få ett vridande moment som vrider kammen ur läge.
Just den störst av mina Cometer är den som tagit ett riktigt ordentligt fall. Den satt dock som i berget, i den grova sprickan på första replängden på Diretisseman på Tunaberg.

I den mån man gör placringar i mjukare än granit, så kan jag dock tänka mig att bredden på den enskilda kammen har hyfsat stor betydelse. Det finns ju särskilda Metolius för t ex sandsten. Just Camalots har ju faktiskt ganska tunna kammar, medan Cometerna har lite mer bredd tror jag.
 
Kolla in "friendsen" på "sportsextrem.com". de brukar ha bra pris på HB Quadcams, tror att jag betalade 2700:- sek (ink moms)för 7 st inkl karbin och frakt. Detta var dock ett erbjudande dom hade men priserna brukar vara bra iaf.
 
Det finns en fördel med att ha samma saker som "alla andra", nämligen att man kan dela rack väldigt enkelt. Det är ju rätt ofta man kan behöva 2 stycken av en storlek på en led. Eller så kan man redan från början bestämma att den ena släpar udda storlekar, den andra jämna. Har man då samma grejor som kompisen är det bara att sätta ihop racket när man leder. Jag har själv lite blandad kompott, men jag försöker att med tiden att styra upp racket mer och mer.
 
Jag har ju dubbelt av vissa kilstorlekar, vissa mindre kammar osv. Fast det kvittar ju vad det är för märke bara storleken är lika; i några fall har jag dubletter av samma märke, och i några fall är det olika.

När man använder grejor tillsammans i ett replag, så är det ju nästan en poäng i att ha olika fabrikat även om de är av lika storlekar. Det blir ju lättare att dela på grejorna sen igen utan att de är märkta.
 
Rock empire har kommit med en ny modell som jag tycker verkar riktigt jysta! Pulsar heter dom och verkar vara en uppgradering av de gammla robots. Riktigt finf finish fakiskt. Tydlige har de kvar robotarna fortfarande men min gissning är att de försvinner så smånong om.

Kola in Pulsar på:
http://swift11.swiftnet.com/rockempire/images/pulsarset2big.jpg

På dessa har dom flyttat isär kammarna på de större storlekaran så att de blir stabilare.

Bredden på camalotcammarna är 6mm vilket är samma som på de flesta andra cammar. Tror inte att det är så viktigt egentligen, förutom möjligen på väldigt mjuk klippa(läs sandsten). Dock är det ändå jättevanligt med camalots i områden som indian creek.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keras2006 Rock Empire, Friends Klättring allmänt 17
markus82 Rock Empire-selar? Klättring allmänt 11
baja_maja rock empire ? Klättring allmänt 22
kofalla Rock Empire kilar! Klättring allmänt 6
mrTelemark Rock Empire Robots Klättring allmänt 7
bushmaster84 rock empire Klättring allmänt 6
osbeck DMM 4Cu el. Rock Empire Robots Klättring allmänt 0
mattias_uno Rock Empire Kamsäkringar Klättring allmänt 3
Rakman Mad Rock Drifter - töjer de ut sig? Klättring allmänt 1
Lofberg Metolius rock rings på väggen? Klättring allmänt 2
mThureson Singing Rock återkallar selar! Klättring allmänt 0
Trisnic Klätterfolk på Sweden rock festival? Klättring allmänt 4
Gil Meeting rock climbers Klättring allmänt 2
puuh Mad Rock Hooker något att ha? Klättring allmänt 4
Peo73 Rock + Run Cams Klättring allmänt 3
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
ostkapten Besiktning av kammar och friends? Klättring allmänt 25
Brolin Hur många Friends och kamsäkringar behövs Klättring allmänt 16
Johan R Helium Friends Klättring allmänt 1
peon Hur länge håller friends/kilar? Klättring allmänt 10
reachjohn salewa friends Klättring allmänt 2
klätterpojken Karbiner till friends Klättring allmänt 4
Byte av vajrar på friends Klättring allmänt 2
Byta slingor på Friends Klättring allmänt 0
RikardN Rockandrun friends??? Klättring allmänt 0
Weyland Billiga friends Klättring allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.