rock empire ?

Vad har ni för erfarenheter av prylar från rock empire, speciellt de som säljs på northstar.se ?
De är ju grymt billiga men är de för billiga, har de gjort stora avkall på funktion och slitstyrka. Säkerhetsmässigt oroar jag mig inte så länge man håller sig inom det tänkta användningsområdet.
CE- och UIAA:s test litar jag på eller, kan man göra det?
 
Jag har ett gäng kamsäkringar från Rock Empire som har tjänat mig väl. Jag litar mer på dessa än mina kamsäkrinar från HB (se'n jag läste i Bergsport om en HB-kam som pajat). Rock Empire har dessutom bättre finish. Jag tycker inte att det spelar inte så stor roll om prylarna kommer från Tjeckien eller USA, så länge de är CE-märkta. De nya kamsäkringarna från RE har dessutom en liten plupp på varje kam som hindrar kamsäkringen från att invertera (om man skulle placera den i en för stor spricka).

För billiga var de inte heller. Jag hade t.o.m. kunnat tänka mig att betala hälften av vad de kostade. :)
 
Har köpt ett antal selar genom Northstar till min gamla klätterklubb. Enbart Rock Empire och de var precis hur bra som helst. Har också ett par kamsäkringar därifrån som jag tycker funkat klockrent. Rock Empire är riktigt bra grejer för det priset.
 
Bara att inse - Rock Empire rockar!
Och då har ändå Northstar gjort sitt för att du skall slippa sova dåligt för att de är billiga - köper du prylarna i Tjeckien (I Hudy's RIKTIGT seriösa butiker!) så kostar de ungefär hälften av vad de gör på Northstar!
/Per
 
http://www.hudy.cz finns deras kamsäkringar för 180:-
Rätt bra pris måste jag säga. Sen vet jag inte hur det är med beställning och sånt, då jag inte förstår tjeciska. Men gå in å leta runt lite om du är intresserad.
 
EU

Tidigare ville hudy eller RockEmpire inte skicka till Sverige utan hänvisade till svenska leverantörer typ Northstar, med betylidgt högre priser på samma varor. Då fick man helt enkelt bege sig till t.ex. prag för att handla. Nu borde det nog ha ändrats sedan inträdet i EU, eller? Den fria marknaden är ju en av grundstenarna i EU-samarbetet.
 
Friendsen är bra, speciellt Flex-modellen. Kilsäkringar, däremot, upplevde jag som lite klumpiga.
Selar är bra allround, men inte lika finurliga som Petzl. Dyneema slingor är billigare än Beal, och kvalitetsmässigt bör det inte vara ngn skillnad. Karbiner (de för expressslingor) ser konstigt ut med den utåtböjda grinden, men jag har inte testat dem själv. Rep (säljs i Tjeckien) är ett bra alternativ till billigare allroundmärken, men kanske inte lika fin som Beal's eller Mammuth's bästa.
Men friendsen är en riktig hit!
 
Robots har fått rätt bra kritik på t ex rockclimbing.com. Själv har jag köpt ett set Comet från Northstar (finns inte i deras i-netbutik, men de verkar ha mer än man tror). Finishen är mycket bra och f ö är det väl svårt att säga; vikt och greppintervall kan man ju läsa sig till, och det är väl bara Camalots som är "bättre" när det gäller styrka på nån storlek samt att Camalots har väldigt stora greppintervall.
 
friends

Hej
Jag har både micro & vanliga kamkilar från rock empire och jag tycker att de funkar bra, dock tycker jag att de stora modellerna är lite sidoinstabila, man vill gärna trycka in dem långt.

Rock empire funkar bra men drömmen vore nog att ha aliens på de mindre och camelot på de större.
 
Re: EU

brandmansmicke; sa:
Tidigare ville hudy eller RockEmpire inte skicka till Sverige utan hänvisade till svenska leverantörer typ Northstar, med betylidgt högre priser på samma varor

Känns tyvärr ganska logiskt, från HUDY's perspektiv. RE är väl HUDY's eget märke, så varför leverera direkt till svenska kunder, när man kan sälja till bättre pris till en svenk återförsäljare, som i sin tur kan göra sitt påslag, och ÄNDÅ få ett attraktivt pris jämfört med liknande produkter.

/Per
 
Jo, men...

...borde inte detta ändras nu med EU-inträdet? Dessutom är jag inte så säker på att avansen för Hudy till en svensk försäljare är bättre än att sälja direkt i butik, eller via nätet till kund.

Vad det gäller REs friends så inspekterade jag nyligen mina flex, som jag haft ca 4 år. Speciellt de mindre är ganska misshandlade. Stålpinnarna som går från avtryckaren är böjda, plasthöljet som sitter runt wiren är på flera ställen trasigt och flera av dem ser allmänt risiga ut, men fungerar fortfarande. Snart är det kanske rent av dags för några nya friends och då sneglar jag nog mot Camalots, trots priset. Men jag måste erkänna, jag har använt mina RE i tuffa situationer, bla aid i delvis vertikala sprickor mm. De har varit helt ok för mig.
 
Har för mig att det finns nya delar att köpa till exvis Camalots, så att dessa går att renovera när de blir risíga. Det finns nog inte till RE, men nånting säger mig att en komplett RE-kam kostar ungefär som ett renoveringsset till engelska eller amerikanska grejor. Fast vilka kamsäkringar som blir risiga först har jag ingen aning om... Det skiljer ju inte särkilt mycket i materialval mellan märkena, ifall man hittar motsvarande modeller.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.