Plattband eller tubband?

Hej allihopa!

Jag kom att tänka på en sak härom dan, av ingen speciell anledning. Vad använder ni för typ av slingmaterial när ni(om ni) firar av?
Tubband är ju bra till mellansäkringar då det har en förmåga att rulla av vassa kanter tex, snarare än att skäras av som plattband kan göra. Men att slinga av block, horn etc så bör ju plattband vara bättre? eller?

Vilken typ är bäst för att knyta knutar på för att fira av på? Vad har ni för erfarenheter?

Med vänliga hälsningar

Kaj
 
Använder ingetdera, bara repsnöre, 5 6 eller 7 mm beroende på humöret, dubbla repsnören om jag tror att eftervärlden orkar bry sig.

Måste tillägga att jag nog aldrig har avsiktligt burit något material avsett för att slinga av, förutom vid multipitch is, men de gånger jag har lämnat en slinga har det varit en prussik som har fått ryka..
 
Det där med att ett tubband rullar av ett horn känns väldigt teoretiskt, känner jag. Har heller aldrig med mig varken platt eller tubband utan vanliga dyneema slingor får duga till att slinga av horn, klämblock eller små träd..

När jag knutit slingor till aidkrokar har jag provat båda och tycker nog att det gick bättre att få till vattenknopen på tubband eftersom den är lite rundare/replikare i formen. Men de gick upp då och då, måste kontrolleras ofta!

Ska man fira av nån enstaka gång ibland kan det få kosta lite. Då kan jag lämna en slinga och en karbin. Det har hänt mig en gång hittills, och då för att jag råkade på en skadad klättrare som jag hjälpte ner igen.
 
Jag har bara behövt fira av en gång på en klippled där jag behövt lämna slinga/repsnöre, och då hade jag med kanske 5 meter 5mm repsnöre då jag visste att detta kanske skulle behövas. Allt gick åt till att slinga ett stort block. Annars brukar jag inte ha med extra matrial för firning.

Till is har jag någon gång använt äldre 60 cm slingor som skulle ändå bytas ut. Slappt att slippa knyta repsnöre. Ska man inte fira så långt kan man använda sig av "texas rope trick" och få tillbaka den. Annars kan man ju alltid trä repet direkt i abalakovhålen.

finns det överhuvudtaget plattband att köpa?
Brukar finnas här o där att köpa på lösmeter. Addnature har en sort: http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=BEALPLATTBAND26
 
Hej allihopa!

Vad kul med en massa olika erfarenheter, det får en att fundera och utvärdera. Angående teoretiska egenskaper så antar jag att det är bra att stapla dom till sin fördel. Det kan göra skillnad i praktiken. Jag menar, om (när!) jag måste slinga av ett dåligt horn där risken för att slingan kan glida av så föredrar jag såklart plattband.

Fira av är en så där egenskap som man vill veta allt om, men inte kanske direkt vill skryta om heller!

Men vad tusan, måste man, till varje pris komma upp jämt?

Eller som en erfaren fjällperson beskrev det för mig:

"Det är för få som törs fira av det är därför så många kommer upp!"

Hur är det att knyta knutar med repsnöre för att använda som kilar? Jag tänker att plattband/tubband ger mer anlägningsyta än repsnören?

Med vänliga hälsningar

Kaj
 
Senast ändrad:
Angående teoretiska egenskaper så antar jag att det är bra att stapla dom till sin fördel. Det kan göra skillnad i praktiken. Jag menar, om (när!) jag måste slinga av ett dåligt horn där risken för att slingan kan glida av så föredrar jag såklart plattband.

Visst är det så Kaj, du är klok som en bok!

Har ingen erfarenhet av "knutkilar". Hua! Skulle aldrig våga fira av på en sån..

Nåt för Achtminus, som väl har klättrat i Dresden?
 
Repkil

Hej klättrade på 70 talet norr omPrag på sandsten där dom lokala klättrarna använde och vi med för den delen bitar av gamla 11mm klätterrep som man vek dubbel och knöt en åtta i änden på och använde som en kil
Det kändes faktiskt helt okej men ofta var killägena typ som ett nyckelhål där det hade gått lika bra att lägga en hex11 som en stopper6'a
Men det var förbjudet att använda kilar då Klippan var så mjuk att dom var rädda att killägena skulle förstöras.
Ibland gick det att knyta upp åttan och trä repslingan igenom håligheter och knyta ihop den till slinga
Igen.
Vet inte hur det ser ut idag
 
Hej igen!

Mikael: Tack för komplimangen!

Christer: Berätta mer om 70-talet och Tjeckien, jag blir så nyfiken!

Med vänliga hälsningar

Kaj
 
Hej igen!

Mikael: Tack för komplimangen!

Christer: Berätta mer om 70-talet och Tjeckien, jag blir så nyfiken!

Med vänliga hälsningar

Kaj

En sökning på Google (och lite gott minne ifrån filmen "The Sharp end och tidigare artiklar på Utsidan/Bergsport) säger att området heter Elbsandsteingebirge, och att det fortfarande inte är tillåtet med kilar eller andra metallsäkringar i området.

Måste bara bjuda på den här bilden som jag hittade:
http://www.rockclimbing.com/images/...rk-Gabe-Daniel-Papast-Suedverschneidung-2.JPG
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ekis Var köpa plattband? Klättring allmänt 10
dmchris Helgmål från Stockholm? (Trad, sport eller boulder) Klättring allmänt 9
Djurmo Lämplig ersättare till ropeman eller prussik? Hjälp och råd önskas =) Klättring allmänt 15
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29
apfaktor Rakt upp (som föraren säger) eller ut till höger som många gör??? Klättring allmänt 1
lyckegard Rubb eller Banshee belay Klättring allmänt 17
Gabbi_ Damsele eller inte? Klättring allmänt 6
andflygh Två eller en slinga vid ankring Klättring allmänt 27
hireliath_hotmail.com Klättring i eller nära Åkersberga Klättring allmänt 4
trolltind Bildspel tråkigt eller kul!?? Klättring allmänt 8
jennylu Black Diamond Kid´s A-bod eller DMM´s barnsele? Klättring allmänt 4
ph.nilsson Perfekta åttor, nödvändigt eller inte? Klättring allmänt 26
a.lex Fabriken eller Labbet? Klättring allmänt 5
johnliungman Nybörjarvänlig utomhusklättring - bra eller dåligt? Klättring allmänt 39
embl Mixleder vara eller icke vara Klättring allmänt 52
Faeskmas DMM 4CU cam eller nya WC helium friend Klättring allmänt 9
SMR Smärta i fingrarna, klättrarens vardag eller går det att förebygga/förhindra? Klättring allmänt 24
slob Blåberget eller Ringkallen nu i juli? Klättring allmänt 4
Mike C Tips på fina välsäkrade trad 6 och 6+ i eller i närheten av Sthlm? Klättring allmänt 8
MarkusN Klättring eller X-files? Klättring allmänt 5
Pietro_2003 Kullen förare - svenska eller danska Klättring allmänt 2
mattisandersgard Syltraversen v 30, 31 eller 32? Klättring allmänt 0
fredrikalbihn Skor eller kängor på via ferrata? Klättring allmänt 6
StefanM- Stegjärn med eller utan hälspänne? Klättring allmänt 2
StefanM- Quickdraws.. Hotwire eller Positron, eller mixat? Klättring allmänt 1
FR123 Ågelsjön eller Simonsberget/Uggleberget/Bistaberget? Klättring allmänt 1
ctve8n Dyneema- eller kevlar-rep Klättring allmänt 11
Mezzner Diedern eller diedret? Klättring allmänt 17
Ann-louise.R Nybörjar kurs i västmanlan eller dalarna nån som vet?? Klättring allmänt 2
Steffe.A Topprepsklättring på eller runt Kebnekaise? Klättring allmänt 4
markus82 Stoppknutar eller inte? Klättring allmänt 42
Trötter sormiou eller verdon? Klättring allmänt 4
Karl-Johan SUM eller Cinch Klättring allmänt 5
Jonas P Kasta eller inte? Ja eller nej? Klättring allmänt 14
Ziruz Repellera eller rappellera - vad heter det? Klättring allmänt 23
aco Klätterguide för bohuslän pa engelska eller tyska? Klättring allmänt 3
Mezzner Vad gör en led eller tur fin, eller värd ***? Klättring allmänt 10
Avrell Klättring i Laholm eller Kristanstad Klättring allmänt 1
touchingthevoid Testarossa eller mythos.... Klättring allmänt 3
srpp Incident- eller olycksstatistik Klättring allmänt 12
T.H Kilar smidigast över axlen eller i selen Klättring allmänt 11
olaka Klättring i eller nära Wien? Klättring allmänt 0
mararv vårdberget eller gåseborg Klättring allmänt 3
fiskbulle666 flash eller onsight? Klättring allmänt 4
mippe Railey beach-eller Phi-Phi? Klättring allmänt 8
owahlund Alpina yxor:Smidda eller pressade Klättring allmänt 9
attackscouten Hexor eller halfmoons Klättring allmänt 5
beorn snöre eller kardborre Klättring allmänt 2
jonaswiger SCOTTUSA CRUZ BRA ELLER DÅLIGT Klättring allmänt 1
Totalalpinisten Tvillingrep på långturer - Bra eller onödigt? Klättring allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.