DMM 4CU cam eller nya WC helium friend

Hej,
Är nybörjare på tradområdet och tänkte kolla om nån har nån erfarenhet av DMM 4CU kammar eller nya helium friend (WC)?
 
Kanske du redan vet, men tvåaxlade kammar (camalot, dragon cam) är dels lättare att placera, dels svårare att placera felaktigt. Så för nybörjare på trad (jag är också nybörjare) rekommenderar jag två-axlade kammar.

Fördelarna som är skönt för nybörjare:
1. Tvåaxlad kamsäkring kan inte "invertera", vilket betyder att hela huvudet roterar och lägger sig på tvären i sprickan.
2. Tvåaxlad kamsäkring kan vandra mer utan att tappa sin funktion.

Jag har camalot C4:eek:r och tycker de är grymma, men har även använt dragon cams - de är också fina.
 
Ska tillägga att jag har två WC friends (generationen innan helium tror jag), men tycker de är lite svårplacerade.
 
Dmm4cu

Svar på frågan om DMM4CU; jag har använt ett set sedan de kom.

Den största fördelen är att de är lätta och att det går att öka slingan till dubbel längd. De större storlekarna sitter lite vingligt och vandrar därför ofta. Att de skulle vara svårare att placera håller jag inte med "magwo" om, (förklara gärna?) däremot sitter Camalots stabilare tycker jag, har C2-, C3- och C4-or , ingen större skillnad förutom att C4-orna är lite lättare. Dock inte så lätta som DMM4CU vilka f ö har stopp på kammarna så att de (liksom Camalots) inte kan invertera.

Av WC helium friends har jag tyvärr ingen erfarenhet.

Hoppas svaret inte gör det svårare för dig att välja...

Ciao!

Uffe
 
Kanske du redan vet, men tvåaxlade kammar (camalot, dragon cam) är dels lättare att placera, dels svårare att placera felaktigt. Så för nybörjare på trad (jag är också nybörjare) rekommenderar jag två-axlade kammar.

Fördelarna som är skönt för nybörjare:
1. Tvåaxlad kamsäkring kan inte "invertera", vilket betyder att hela huvudet roterar och lägger sig på tvären i sprickan.
2. Tvåaxlad kamsäkring kan vandra mer utan att tappa sin funktion.