DMM 4CU cam eller nya WC helium friend

Hej,
Är nybörjare på tradområdet och tänkte kolla om nån har nån erfarenhet av DMM 4CU kammar eller nya helium friend (WC)?
 
Kanske du redan vet, men tvåaxlade kammar (camalot, dragon cam) är dels lättare att placera, dels svårare att placera felaktigt. Så för nybörjare på trad (jag är också nybörjare) rekommenderar jag två-axlade kammar.

Fördelarna som är skönt för nybörjare:
1. Tvåaxlad kamsäkring kan inte "invertera", vilket betyder att hela huvudet roterar och lägger sig på tvären i sprickan.
2. Tvåaxlad kamsäkring kan vandra mer utan att tappa sin funktion.

Jag har camalot C4:eek:r och tycker de är grymma, men har även använt dragon cams - de är också fina.
 
Ska tillägga att jag har två WC friends (generationen innan helium tror jag), men tycker de är lite svårplacerade.
 
Dmm4cu

Svar på frågan om DMM4CU; jag har använt ett set sedan de kom.

Den största fördelen är att de är lätta och att det går att öka slingan till dubbel längd. De större storlekarna sitter lite vingligt och vandrar därför ofta. Att de skulle vara svårare att placera håller jag inte med "magwo" om, (förklara gärna?) däremot sitter Camalots stabilare tycker jag, har C2-, C3- och C4-or , ingen större skillnad förutom att C4-orna är lite lättare. Dock inte så lätta som DMM4CU vilka f ö har stopp på kammarna så att de (liksom Camalots) inte kan invertera.

Av WC helium friends har jag tyvärr ingen erfarenhet.

Hoppas svaret inte gör det svårare för dig att välja...

Ciao!

Uffe
 
Kanske du redan vet, men tvåaxlade kammar (camalot, dragon cam) är dels lättare att placera, dels svårare att placera felaktigt. Så för nybörjare på trad (jag är också nybörjare) rekommenderar jag två-axlade kammar.

Fördelarna som är skönt för nybörjare:
1. Tvåaxlad kamsäkring kan inte "invertera", vilket betyder att hela huvudet roterar och lägger sig på tvären i sprickan.
2. Tvåaxlad kamsäkring kan vandra mer utan att tappa sin funktion.

Jag har camalot C4:eek:r och tycker de är grymma, men har även använt dragon cams - de är också fina.

Jag har Metolius Powercam som ny favorit framför C4. Lättare, kan inte invertera, billigare och slutligen mer lättplacerad i konstiga sprickor. Rekommenderas skarpt!
 
Jag har lekt lite med polarns WC Helium. WC skryter med att de är lite lättare och har något större omfång än föregångaren. Jämfört med min gamla WC, så tyckte jag att de nya är betydligt känsligare för att överkammas (liknande Trango kammar). Den äldre har jag aldrig haft problem att ta ut, men de nya är bökiga när de sitter 'trångt'.

1. Tvåaxlad kamsäkring kan inte "invertera", vilket betyder att hela huvudet roterar och lägger sig på tvären i sprickan.

De flesta märken har ju numera 'kamstopp' som förhindrar 'invertering', så detta argument gäller väl inte längre. Eller är det nåt annat skumt fel du hänsyftar till?
Nackdelen med tvåaxlade kammar är ju att de är tyngre.
 
Jag tycker du skall gå in i en affär och känna och klämma på kammarna, prova gärna sträcka dem högt ovanför huvudet. I princip alla kammar har för och nackdelar, men det är egentligen ganska personligt. Skall du någonsin klättra med handskar så prova med handskar på dig också! Du kan byta kammar i framtiden så vad du köper idag är inte skrivet i sten. Jag gillar Totem bäst..
 
Att de skulle vara svårare att placera håller jag inte med "magwo" om, (förklara gärna?)

Syftade på det ganska korta intervallet på bredd som de kan placeras i. Som nybörjare blir det då mer fippel med misslyckade placeringsförsök pga att det var fel intervall.

Och ja camstopp kanske är vanligt nuförtiden.. mina Friends har det dock inte.
 
De flesta märken har ju numera 'kamstopp' som förhindrar 'invertering', så detta argument gäller väl inte längre. Eller är det nåt annat skumt fel du hänsyftar till?
Nackdelen med tvåaxlade kammar är ju att de är tyngre.

kammar kan invertera pa tva satt, dels vikas ihop bakat vilket inte ar problem med nya kammar och dels snurra rund. Med en dubbelaxelkam kan inte nagon enskild kam passera forbi utganslaget medan med enkelaxlar kan dom snurra runt i sina par. Aliens ar speciellt kansliga for det vilket gor att man maste stalla in dom sa att saga innan man placerar dom. Sen hander det om man har otur att tva kamlober kan snurra runt om kammen ar daligt placerad i klippan medan tva sitter som dom ska och hela kammen sitter sjukt fast. Att dom ar tyngre ar svart att komma ifran men skaffa i sa fall dragons sa kan man lamna hemma halften av sina quickdraws.

Sen att du kan kopa dragons billigare an helium gor det ett enkelt val for mig. Joe Browns i wales saljer ett set med fem dragons for £230 eller sa med frakt, dvs under 2500 kr eller £240 for ett set BD camalots fran Elite mountain supplies med frakt, storbritannien med, jamfort med 3700kr fran sverige. Jag forstar inte varfor klattersaker ar sa dyra i sverige.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.