Byta repsnören på hexor

Jag har ett gäng hexor som jag vill byta repsnören på. Idag sitter det 8mm repsnören på dem ihopknutna med dubbel fiskarknop, kan jag gå ner i storlek på repsnöret ? Och kan man räkna att repsnörena tål dubbelt då de vänder vid hexorna och går tillbaka. Och -30% på knuten? Formeln blir då 2*(Kn som repsnöret är specat till *0,7(för knuten)?

Radien på böjen i hålen på kilen och runt karbinen har kanske betydelse? Liksom det faktum att en klenare tamp innebär en mindre knut vilket kanske ger större relativ försvagning i knuten. ( Jag har ingen kunskap)

Gissar att det finns bra utrett av någon klätterorganisation.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Min erfarenhet av plattband är att de är ganska styva.
Hur stora är hålen på en hexa? 8-10 mm?
Jag tror det blir ganska svårt att få igenom ett 20-mm band där.

Sedan kanske jag är naiv, men jag utgår på något vis ifrån att tillverkaren har tänkt efter lite, så att storleken på hålen är anpassade så att slingan ska tåla ungefär lika stor belastning som hexan i sig gör. :)
(Det här kan ju förstås vara överspelat, om designen på hexan har 30-40 år eller mer på nacken så har det kanske hänt en del med hållfastheten på repsnören under tiden.)

Men jag håller med, det tar ju lite plats med en dubbelfiskare på 8 mm snöre.
Northstar.se rekommenderar repsnören i kevlar, med trippel fiskarknop, på de minsta hexorna. Kanske ska titta på vilken dimension som skulle behövas för de större modellerna?

Senast ändrad:
Hexentrics patenterades 1974 och introducerades på marknaden 1976 enligt en källa https://en.wikipedia.org/wiki/Yvon_Chouinard.
Jeff Achey anger i en artikel i Climbing att Hexentrics kom 1972 https://www.climbing.com/people/the-nut-chronicles/.
Stephane Pennequin, en kunnig samlare av kilar och klätterutrustningskataloger på Corsica, hävdar att Hexentrics kom redan 1971 https://www.needlesports.com/content/nut-s-story-2001-a-nut-odyssey.aspx.

Oavsett vem av dem som har rätt kan vi konstatera att Hexor har funnits med inte 30-40 år, utan snarare väl över 40 år.

I början träddes de alltid med repsnöre, men i slutet av 1970-talet och början av 1980-talet var det ganska många som trädde dem med band istället. Inte med plattband, som nämndes ovan, utan med tubband som är mjukare och mer följsamt och relativt lätt att trä i hålen. Tanken var att bandet genom att det är tunnare än repsnöre skulle vara lättare att tränga in i konstriktioner - smala sprickor - under själva placeringen.
När Kevlarsnören kom på 1980-talet rekommenderade Chouinard användningen av sådana, och de hexor som producerades då fick 5,5 mm hål för att passa Kevlarsnören. Dock sålde man även plastproppar med 5,5 mm hål som kunde sättas i snörhålen på äldre Hexor för att man skulle kunna använda Kevlarsnören även i dessa. Det borde naturligtvis gå att göra ändå, och propparna var nog mest till för att fixera snöret så att Hexan inte skulle glida ner när man med det relativt styva Kevlarsnöret vill placera Hexan lite utom räckhåll genom att hålla i snöret, ungefär som man gör med wirekilar.

Jag har inte för avsikt att argumentera mot sak-kunskapen, men eftersom det inte framgick vilken modell av hexor som frågeställaren har i sin ägo så tänkte jag att det ändå fanns en möjlighet att det skett någon form av produktutveckling på området under 80-talet också?

Och oavsett vilket, tycker jag ändå att uttrycket "30-40 år eller mer" väl kan täcka intervallet upp till 48 år? :)

Avsikten var ändå bara att påpeka det potentiellt olämpliga i att köpa plattband. Tub-band kanske är bättre. Tack för informationen. Lev väl.

Min erfarenhet av plattband är att de är ganska styva.
Hur stora är hålen på en hexa? 8-10 mm?
Jag tror det blir ganska svårt att få igenom ett 20-mm band där.

Sedan kanske jag är naiv, men jag utgår på något vis ifrån att tillverkaren har tänkt efter lite, så att storleken på hålen är anpassade så att slingan ska tåla ungefär lika stor belastning som hexan i sig gör. :)
(Det här kan ju förstås vara överspelat, om designen på hexan har 30-40 år eller mer på nacken så har det kanske hänt en del med hållfastheten på repsnören under tiden.)

Men jag håller med, det tar ju lite plats med en dubbelfiskare på 8 mm snöre.
Northstar.se rekommenderar repsnören i kevlar, med trippel fiskarknop, på de minsta hexorna. Kanske ska titta på vilken dimension som skulle behövas för de större modellerna?

Tackar för tipset om Northstar. Det blev inte kevlar men Beal Dyneema 5 mm med en brottstyrka Min: 1800kg.
Den skall vara mjukare och mer följsam samt ännu starkare 😀👍

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips