Dubletter av kammar, vilka?

Vilka kamstorlekar tycker ni är mest givande att ha dubletter av? Vilka funkar "alltid"? Främst för klättring i norden. Tycker ni det är bättre att skaffa några link-cams istället för dubletter?
Har inte ens börjat med trad än, men kan ändå inte låta bli att fundera på utrustning.. hopplös prylofil.
 
Det är nog svårt att säga nåt generellt.

Det beror till viss del på var man klättrar, och så förstås vad man föredrar att klättra där man nu är...

När jag köpte mitt första set så var det 8 kammar från ganska små till rätt stora. Jag tyckte att det var det minsta som jag sedan använde mer än förväntat och det var på sätt och vis där jag tyckte att jag kunde göra placeringar som jag annars hade haft problem med, med kilar. Lite konstigt eftersom storleken ändå var typisk för just mellanstora kilar.

Sen var det förstås så att jag glatt placerade de stora kammarna när det kom tillfällen - och där var det kanske också svårt att istället sätta en kil. Dock brukar det kanske vara så att där det finns stora sprickor finns det små i närheten.

När jag sen skaffat mer kammar har det varit lite blandat men onekligen har jag kanske mest dubblerat kring röd Camalot C4.

Det självklara rådet är väl att man skaffar typ 5 kammar i olika storlekar, inte de allra största och inte heller de allra minsta. När man sen använt dessa på nåt antal gånger, så får man ju själv en uppfattning vad man helst skulle ha fler av. Troligen klarar man sig utan dessa dubletter i början om man är just nybörjare på trad. Man klättrar kortare leder kanske, och leder där man har bra uppfattning om vad som behövs i säkringsväg. Där man inte har grejer - avstår man.
 
Jag instämmer med Mezzner om att den röda c4an, nr 1, ofta kommer till användning. Likaså lila c4 0,5 och grön 0,75.

Nu tänker jag tradrack för långtur i t.ex. Norge och Yosemite.. Bara en rekommendation:

2 av varje c3 1 och 2

1 av varje c4 0,3 och 0,4

2 av varje c4 0,5 och 0,75 och 1

1 av varje c4 2 och 3 och (kanske en 4)

Personligen tar jag och min repkamrat med lite fler kammar emellan oss men vi är också prylnördar, detta är det som vi verkligen använder mycket!

Plus såklart två kilknippen av olika märke varav den ena är DMM Wallnuts.

Fick en OP Link Cam i födelsedagspresent av en kompis för några år sen, blev super glad och psyched att använda den men har nog bara satt den en eller två gånger. Den hänger alltid på selen (man vill ju inte vara otacksam) men gillar det inte så värst mycket. Ska man använda de två mindre lägena så känns det som om man vill ha en djupare spricka för den blir så lång och även om det funkar så känns det konstigt att den sticker ut så mycket..

Ps. Ett tips för nybörjare - Om du ska klättra med någon som redan har ett gäng kammar så kanske det räcker med att köpa 3 st och ett kilknippe och en kilpetare. Så kan du komplettera hans/hennes rack lite och så kan ni komma igång och köra en hel del på det..

Då skulle jag rekommendera Black Diamond Camalot C4 storlek 0,5 och 0,75 och 1.
 
Grön sätter jag oftare än något annat så räkna även in röd som en bra "dublett"-cam. Link-kammar är bara tunga har jag hört, ingen som sätter dom. Tankvärt är att du oftast ändå låter halva racket ligga hemma, och av halvan som du har med dig låter du hälften ligga i väskan. Förutsatt att du ser alla placeringar ifrån marken.
 
Grön sätter jag oftare än något annat så räkna även in röd som en bra "dublett"-cam. Link-kammar är bara tunga har jag hört, ingen som sätter dom. Tankvärt är att du oftast ändå låter halva racket ligga hemma, och av halvan som du har med dig låter du hälften ligga i väskan. Förutsatt att du ser alla placeringar ifrån marken.

Som erfaren kanske man lämnar hälften på marken. Som nybörjare tar man med sig allt man har. Så upplever jag det i alla fall. Nu kanske jag lämnar något på marken, men har ändå med mig för mycket. Det är väl här erfarenhet kommer.

Därför blir det lite knepigt. Som nybörjare vill/behöver man ha fler säkringsmöjligheter än när man är erfaren.

Ang Link-kammar så äger jag två. De är superbra att ha med sig på alpina turer när man klättrar med litet rack. Vid vanlig klippklättring är de sköna som en enkel utväg. Man slipper leta efter rätt storlek (återigen, erfarenhet gör att man inte behöver leta så mkt) och kan trycka in dem ganska enkelt.
 
Det finns en poäng i att inte bara dubblera en storlek genom att skaffa en till likadan kam, är att dubblera storleken genom att skaffa en i ungefär samma storlek men med andra egenskaper.

I de små storlekarna är det främst huvudbredd och böjlighet. Om man som första rack skaffar DMM 4cu för de är billiga och hyfsat allround kan man som dubbletter skaffa Metolius mastercams som är smalare och mer böjlig med en en liten förskjutning i storlekarna .

På så sätt får man mer alternativ till bra placeringar.

Om man utgår från WC storlekarna i hel och halv passar Bd 0.5-2 ganska bra in då 0.5 och 0.75 motsvarar WC 1.25 och 1.75 (samma färger dessutom) medan BD 1 och 2 täcker WC 2, 2.5 och 3.
 
Jag skaffade Omega Pacifics Röda och Gula som spänner ganska brett över ett flertal storlekar. Känns bra att ha hängande en på varje sida bakpå och går snabbt att sätta i trängda lägen. Om jag inte behöver sätta dom så har jag blixtsnabbt stand på urtoppning och singelpitchar. Multi försöker jag spara dom så länge jag kan och speciellt om jag vet att det är en hårigare repa så "släpar" jag bara med dom... Har några gånger haft dom med hela vägen utan att använda och bara haft dom som psyko+++.

Lite dyrare, men funkar bra. Har bara hoppat kortare fall i dom, men dom sitter mycket bar även i lite flare.
 
Håller med Jon.
Vill man ha (och så småningom vill man ju det) fler i de viktigaste storlekarna (för mig små finger till stora finger-sprickor) så köper man sig några kammar av andra märken med lite andra egenskaper.
I mitt fall är alien 0,75 o 1 de viktigaste och jag har en dmm 0,75 och en metolius 3, motsv WC 1, som komplement (fast Metoliusen och alien 0,75 kom först).
Det blir gärna så, vem har råd att köpa allt 1½ gång, samtidigt?

Börja med några stycken. Efter tycke, Camalots är dyra och tunga, men med större räckvidd, hade det funnits såna i den butik jag köpte mina första i hade jag säkert föredragit det, men nu föredrar jag lätta kammar med några fler. Jag gillar DMMs, och Aliens mittenstorlekar, men aliens går inte att få tag på längre om jag förstått rätt?
 
Jag håller absolut också med om fördelarna med att ha lite olika tillverkares grejer på selen. Bra tanke!

Precis som med kilarna.

Har ett set av Metolius sex minsta TCU kammar som komplement till mina c3or av den anledningen. Det här gäller nog mest för de små kammarna, eller hur? Fingersize och däromkring..

Inlägget ovan var mer tänkt som en simpel riktlinje för vad som kan vara vettigt att ha mellan två klättrare när man går på långtur.

Sen ska man ju såklart komplettera sitt rack precis efter eget tycke och egna behov. Att lära känna sitt rack och uppskatta vad man behöver ha med sig när osv. Det är ju en glädje i sig och en del av klätterupplevelsen när man håller på med trad.
 
Lägger bara in åsikten här att det finns en fördel med att inte blanda olika märken också. Om man lär känna exakt de kammarna man har så vet man direkt vilka lägen de passar. Samma sak med kilarna. Om man har två olika set så blir det förvirrande och risken är stor att man tar upp fel sort eller fel storlek och det tar längre tid att hitta någon placering. Jag har i alla fall för mig att BD och Dmm-kammar överlappar varandra i storlek. De nya totem-kammarna har i alla fall samma färger som ovanstående.

Så att blanda kanske ger mer känsla av "jag är James Bond" men exakta dubletter ger mer ordning och reda.
 
Ett litet tips är att inte skaffa dubletter. Många nybörjare jag möter släpar på en massa krafs i onödan och racket blir ju så himskens tungt. Med färre kammar så lär du dig att sätta kilar bättre och behöver inte släpa på så mycket. Många som har dubletter blir "kamklättrare" och glömmer (eller lär sig inte) sätta kilar. De blir lätt desperata när de kommer till nåt ställe där kilar är det enda som passar (typ mikrosprickor).
 
Ett litet tips är att inte skaffa dubletter. Många nybörjare jag möter släpar på en massa krafs i onödan och racket blir ju så himskens tungt. Med färre kammar så lär du dig att sätta kilar bättre och behöver inte släpa på så mycket. Många som har dubletter blir "kamklättrare" och glömmer (eller lär sig inte) sätta kilar. De blir lätt desperata när de kommer till nåt ställe där kilar är det enda som passar (typ mikrosprickor).
Jag tycker raka motsatsen... Är man nybörjare tycker jag att man ska lägga mer säkringar än vad som behövs för att få upp vanan av att lägga säkringar, kilar som kammar. Dubblera om det går, och proppa sprickan full. Det svåra med detta är kanske att veta när man ska gå över till att tänka på att försöka få upp farten, istället för att tänka på att lägga många säkringar. Det är då jag tycker att man kan börja banta racket osv.

Leden Via Lara i Nissedal kan jag ta upp som exempel. Detta är många klättrares första långa tradled (min med), och det med all rätt. Sist jag klättrade den så fick vi klättra förbi första replaget som var ganska gröna. När vi var klara med Via Lara, firat ned på Reven till vänster och börjat klättra Reven så hadde replaget efter oss på Via Lara endast kommit dryga halvvägs upp. Vi hadde fart i tankarna, de hadde inte det då de var nybörjare.
Första gången jag klättrade Via Lara så var det vi som var bromsklossen... Sakta och försikigt, många säkringar även fast klättringen var hur lätt som helst, ej sträcka helt på repet osv osv... Det är en inlärningsfas jag tror de flesta måste gå genom... Det är hur länge man ska befinna sig i den fasen som är det svåra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
busnicke Nybörjarset DMM kammar. Klättring allmänt 18
Surbjörn Åldrande slingor i kammar. Klättring allmänt 21
T0ker Rengöra kammar Klättring allmänt 15
ostkapten Besiktning av kammar och friends? Klättring allmänt 25
kjpil Underhåll av kammar Klättring allmänt 26
cake Vilka kammar? Klättring allmänt 63
johnliungman Hur testa och jämföra kammar? Klättring allmänt 15
ingemar. Hexor i aktivt läge som fattigmansalternativ till kammar? Klättring allmänt 26
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
vandrafjäll Vilka kängor till mina stegjärn? Klättring allmänt 17
Lakritsglass Vilka brallor - olika väder Klättring allmänt 48
Bloggomann Vilka hexor? Klättring allmänt 26
takstol Vilka La Sportiva ska man välja? Klättring allmänt 14
seon Vilka klätteresmål är ett måste? Klättring allmänt 27
realout Kilar o Cams - vilka är bäst? Klättring allmänt 33
fson Klättring inomhus-vilka barn kan följa med? Klättring allmänt 5
lobo2me Vilka repskador ska man se upp med? Klättring allmänt 7
gröntäpple approach skor-vilka köpa?? Klättring allmänt 17
vastero Vilka varumarken och produkter galler? Klättring allmänt 36
pirx repsnören till hexor, vilka storlekar Klättring allmänt 10
fson Vilka klätterskor? Klättring allmänt 5
Lottisen Vilka skor ska jag köpa? Klättring allmänt 4
headjam Vilka klätterprylar är bäst??? Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.